תנובה, שטראוס, אסם וקוקה-קולה במו"מ עם שופרסל על הסדרנות

4 החברות הן שותפות ליוזמת איגוד המזון להתאגד למו"מ משותף מול שופרסל להסדרת העמלה על הסדרנות בסניפים וליצירת אמנת שירות כוללת מול הרשתות

תנובה, שטראוס, אסם וקבוצת קוקה-קולה מנהלות, כל אחת בנפרד, משא-ומתן עם שופרסל בנושא הסדרנות - כך נודע ל"גלובס". 4 החברות הן שותפות ליוזמת איגוד המזון ולפנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בבקשה להתאגד ולנהל עם שופרסל משא-ומתן משותף לצורך הסדרת הסדרנות בסניפים וליצירת אמנת שירות כוללת מול הרשתות.

עוד נודע כי באיגוד המזון אין כל כוונה לטפל בסלע המחלוקת העיקרי מול שופרסל - גובה התשלום שישלמו יצרני המזון לשופרסל על הסדרנות.

גורם באיגוד המזון מאשר כי "היתה בקשה של מספר יצרנים קטנים לדאוג שהאיגוד יפעל להחלת שיעור תשלום אחיד על כל היצרנים, כדי לא להגדיל את הפער מול היצרנים הגדולים והקטנים", אולם לדבריו, "למרות זאת היה ברור כי עיקר פעילות האיגוד היא ליצירת אמנה שתסדיר את היחסים בין היצרנים לשופרסל".

גורמים באיגוד המזון טוענים עוד כי שיעור התשלום שדרשה שופרסל בתחילה ירד משמעותית בעקבות המהלכים של איגוד המזון. "היצרנים הגדולים יכולים להסתדר נהדר לבד. אם האיגוד לא היה מרים את הכפפה - היצרנים הקטנים היו אוכלים אותה ביג טיים", אומר גורם באיגוד.

מגבשים אמנה?

כזכור, רשת שופרסל הודיעה כי בכוונתה לבצע בעצמה את מלאכת סידור המוצרים על המדפים, מלאכה שהתבצעה עד כה על-ידי היצרנים. שופרסל דרשה מהיצרנים תשלום בשיעור של 4%-7% עבור הסדרנות, זאת כאשר העלות ליצרנים עומדים היום על חצי משיעור זה ואף פחות.

בתגובה פנה איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים לממונה על ההגבלים וביקש פטור מהסדר כובל, כדי שיתאפשר לו לנהל משא-ומתן משותף מול שופרסל.

בפנייה לממונה טען האיגוד כי "חשיבות גדולה במיוחד ליצירת הכוח הנגדי המוצע הינה ליצרני המזון הבינוניים והקטנים, אשר כוח העמידה שלהם, כמו גם יכולות המיקוח שלהם מול גוף כדוגמת שופרסל, הנם נמוכים משמעותית מאלה של יצרני המזון הגדולים".

בדומה לאירופה

למעשה, האיגוד ביקש את הפטור מהסדר כובל כדי להגיע לאמנה עם שופרסל שתסדיר את כל הסוגיות הנוגעות לסדרנות. במכתב ההבהרות שהעביר האיגוד לממונה על ההגבלים ציין האיגוד כי הוא מבקש ליצור SLA, Service Level Agreenment, בדומה לאמנה הנהוגה במדינות מערביות אחרות כמו למשל בריטניה ,שבה כל רשת המחזיקה בנתח שוק של למעלה מ-8% מחויבת על-ידי הרגולטור באמנה מעין זו.

אמנה זו אמורה להסדיר סוגיות הנוגעות להחזרת סחורה, חיובים רטרואקטיביים, עמידה בפלנוגרמות ואף מבצעים. בסוגיית המבצעים הרעיון הוא למנוע מרשת אשרות לנקוט בצעדי ענישה כנגד יצרן, אם למשל הוא מחליט לצאת במבצע ברשת מתחרה.

"אנחנו ממתינים לראות אם הממונה תרים את הכפפה ותוביל מהלך היסטורי להסדרת מערכות היחסים העסקיות בין יצרנים לרשתות במדינת ישראל, כנהוג במדינות המפותחות באירופה ובארה"ב", אומר היום (ד') ל"גלובס" גורם באיגוד.

תנובה מסרה בתגובה כי היא אינה מנהלת את יחסיה המסחריים מעל גבי העיתון. תגובותיהם של יתר היצרנים לא התקבלו עד למועד פרסום הידיעה.