משחקים בידיים לא נקיות

ניסיונה של גליה מאור לעבור להיות יו"ר הבנק בלי לעמוד בחובת הצינון אינו חוקי

כל הצדדים משחקים בידיים לא נקיות. ההתערבות של שר האוצר בשיקולי ועדת המניות איננה תואמת את החוק, ורצונה של מנכ"ל בנק לאומי גליה מאור לעבור להיות יו"ר הבנק בלי לעמוד בחובת הצינון גם היא לא חוקית.

זה שמאור רוצה, זה מובן וברור. אבל זה שהיא מנהלת כבר מספר חודשים קמפיין משוכלל ומטופח, שעובד על הפחדה הנוגעת ליציבות הבנק, מסע שמופעל על-ידי אנשיה, מבפנים ומבחוץ, נהנים במישרין ונהנים בעקיפין, זה כבר לא ממש נאה.

זה שיעקב נאמן ויובל שטייניץ מואשמים כמי שעושים את העבודה השחורה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרוצה לראות מישהו "משלנו" בראש לאומי, זה סביר. אבל זה שהם נכנסו השבוע ללחץ וביצעו התערבות כל-כך בוטה, גם זה ממש לא יאה ולא חכם.

נתניהו, נאמן ושטייניץ נרדמו בשמירה. באיחור ניכר הם שמו לב לכך שחברי ועדת נוף טיפחו עם השנים קשרים של חיבה עם הנהלת בנק לאומי. שחברי ועדות המניות בכל הבנקים בהסדר, נהגו ונוהגים להתייעץ עם הנהלות הבנק על כל מינוי חדש ועל כל הארכת קדנציה של דירקטור מכהן. בלאומי אלה הם איתן רף וגליה מאור.

אלמלא היו כל-כך בוטחים בשילוש הקדוש יוגב-טרי-תפוחי שיעשו את העבודה - היו השרים שמים לב לעובדה שלבם של חברי הוועדה, כמו שיקול-דעתם, תחושת האחריות והדאגה האמיתית שלהם לבנק מופנים מראש לגליה מאור, ואליה בלבד. אותה הם מכירים, היא הביאה תוצאות. היא גם הביאה חוות-דעת מיועצת משפטית משובחת. ואם זה בניגוד לחוק המחייב תקופת צינון של שנתיים, ואם יש עיוות בזה שהמפוקח הופך להיות המפקח על עצמו, אז מה?