וינשטיין: "שיתוף-הפעולה עם השר חשוב, אך לא תמיד נסכים"

בטקס פרישתו של מני מזוז רמז היועמ"ש הנכנס כי יתנגד לפיצול סמכויותיו ■ היועמ"ש היוצא מזוז: "בשנים האחרונות אנו עדים לגל עכור של מתקפות על מערכות המשפט ואכיפת החוק, על כל מרכיביהן"

"ביצור מעמדו העצמאי של מוסד היועץ המשפטי לממשלה ושמירת אי-תלותו הם תנאי-בלעדיו-אין לשמירה על שלטון החוק ולתפקודה הנכון והיעיל של מערכת אכיפת החוק" - כך אמר היום (ה') היועץ המשפטי הנכנס, עו"ד יהודה וינשטיין, בטקס חילופי היועצים שהתקיים במשרד המשפטים.

וינשטיין רמז ככל הנראה להצעת שר המשפטים, יעקב נאמן, לפצל את סמכויות היועמ"ש כך שהסמכויות הפליליות יועברו לידי התובע הכללי. "שיתוף-הפעולה בין היועץ לשר חשוב וחיוני מאין כמוהו לביצור שלטון החוק. אין לי ספק כי אזכה לו. איני יכול להבטיח כי אראה עם השר בכל דבר ועניין עין בעין, אך אני יכול להבטיח כי הערכתי תהא נתונה לו, בכל מקרה ובכל עת".

עו

וינשטיין אמר עוד כי בכוונתו לאמץ את גישת היועץ היוצא, מני מזוז, שהדיר עצמו דרך קבע מישיבות הממשלה ונטל בהן חלק רק כשנוכחותו התבקשה. "גישה זו ראויה לכבוד, ואני מתכוון לאמצה", אמר. הוא החמיא למזוז, שהיה "אולי מהטובים ביועצים המשפטיים שידעה המדינה. המשימה להיכנס לנעליו לא תהא פשוטה כלל ועיקר".

עוד אמר היועץ הנכנס כי "הצהרות - חשובות ככל שתהיינה - על ביצור שלטון החוק ומלחמה בשחיתות השלטונית, במינויים הפוליטיים, באלימות הגואה, בסחבת הקשה בקבלת החלטות ובדיוני בתי המשפט, כמו גם בעבירות הלא מתוקשרות - הן המובן מאליו, אך אסור שיבואו במקום המעשים עצמם. יש להקדים עשייה להצהרות, וכך אעשה".

מזוז, שסיים 6 שנות כהונה כיועץ ו-30 שנים בסך-הכל במשרד המשפטים (בו החל כמתמחה), אמר כי בשנים האחרונות אנו עדים לגל עכור של מתקפות על מערכות המשפט ואכיפת החוק, על כל מרכיביהן, ולתהליך כרסום ביראה מפני החוק ובכיבוד המופקדים על שמירתו.

בהתייחס לאירוע זריקת הנעל אתמול על נשיאת העליון, דורית ביניש, אמר מזוז כי "מדובר בתופעה מכוערת ומסוכנת של פגיעה בסמל ממלכתי של הדמוקרטיה הישראלית. זו חציית קווים אדומים, זו נקודת שפל של החברה הישראלית ופרי ביאושים של שיח ציבורי קלוקל ושל נורמות של אלימות בחברה הישראלית".

הוא הדגיש כי "איני מבקש לקשור בין המתקפות האישיות והמוסדיות על בית המשפט העליון והחלטותיו לבין אירוע חמור אך חריג זה, אך זהו תמרור אזהרה לכולנו".