בכירי המערכת הפיננסית בדאבוס בדיון סגור להידוק הרגולציה

בין המשתתפים בישיבה הסגורה בועידת דאבוס: לארי סאמרס, יועצו הכלכלי של אובמה; שרי האוצר הבריטי והצרפתי; יו"ר הבנק המרכזי האירופי טרישה; מנכ"ל דויטשה בנק; מנכ"ל בנק אוף אמריקה; ויו"ר JP מורגן-צ'ייס

בנקאים מרחבי העולם ונציגי ממשל נפגשו היום (שבת) מאחורי דלתייים סגורות בפורום הכלכלי העולמי בוועידת דאבוס, שוויץ, ודנים ברפורמות פיננסיות עולמיות שיש לנקוט כדי למנוע או לצמצם את האיום על ההתאוששות הגלובלית. בצאתם מהדיון הם כינו את השיחות והמסקנות "מועילות אך לא החלטיות".

"זה היה הדיאלוג הבונה ביותר שניהלו קובעי מדיניות בעולם ונציגים מהמערכת הפיננסית העולמית, וכולי תקווה שהוא יעניק בסיס לשיח מועיל בהמשך", אמר דאנקן נידרהאוור, מנכ"ל מפעילת בורסת ה-NYSE בניו יורק.

הבכירים התכנסו ודנו במשך כשעתיים, כאמור, מאחורי דלתיים סגורות - מה שמשקף את המחלוקות ששוררות באירוע העולמי בשוויץ באשר לדרכים לסיוע לכלכלה העולמית. "לראשונה קובעי המדיניות מצדדים מנוגדים הצליחו לדבר מעבר לסתם מילים באוויר", אמר נידרהאוור. "למיטב הבנתי היו הצעות ממש טובות שנדונו בישיבה", הוסיף.

התכנסות הבכירים לא היתה חלק מסדר היום הרשמי של הפורום בדאבוס, אך מהר מאוד הפכה למשמעותי ביותר בו. בין המשתתפים היו לארי סאמרס, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית ויועצו הכלכלי של נשיא ארה"ב ברק אובמה; שר האוצר הבריטי אליסטר דארלינג; מקבילו הצרפתי כריסטין לאגרד; יו"ר הבנק המרכזי האירופי ז'אן קלוד טרישה; מצד הבנקאים היו ג'וסף אקרמן מנכ"ל דויטשה בנק; בריאן מוינהן מבנק אוף אמריקה; ויו"ר JP מורגן-צ'ייס ג'ייקוב פרנקל.

"אנחנו מחוייבים לפעולות נוקשות ורגולציה הולמת למצב", אמר ברני פרנק מהקונגרס האמריקני, יו"ר וועדת הבנקאות. "אנחנו מבינים את המציאות ונפעל בהתאם", אמר. פרנק דחה על הסף את הטענות נגד יוזמתו של אובמה לרגולציה הנוקשה של הבנקים בארה"ב, ואמר כי המצב דורש זאת.

הדרך שעלתה בדיונים האלה לטיפול במערכת הפיננסית העולמית היתה תיאום והבנה לעומק של היוזמות הרגולטוריות של בנקים וממשלות שונות בעולם, ולאו דווקא להביא לדרך טיפול אחידה, אלא להבין ולתאם את היוזמות השונות, כדי למנוע מצב שכישלונות יחלחלו ממדינה אחת לאחרת.

אף אחד מהנציגים לא רצה להרחיב ולפרט לגבי אילו החלטות ומסקנות עלו מהישיבה, אך היו מוכנים למסור כי אנחנו בדרך הנכונה. אקרמן מדויטשה בנק אמר כי "זו היתה ישיבה מצוינת ומועילה". פרנק הוסיף כי "אני מאמין שבכירי המערכת הפיננסית הבינו את המסר, וגם אם לא - הם יהיו מחוביים להצטרף והרגולציה תתהדק".