ישראל משיבה לטענות גולדסטון לקראת הדיון באו"ם ביום ו'

46 עמודים של תגובות ותשובות על אירועי מבצע עופרת יצוקה הועברו לאו"ם לקראת הדיון על החקירה הישראלית לדוח גולדסטון שייערך ביום שישי ■ הטענה המרכזית של ישראל: לא חרגנו מדיני המלחמה ■ עכשיו יצטרכו להכריע בויכוח בין משרדי החוץ והמשפטים לבין משרד הביטחון האם ישראל צריכה לייסד ועדת חקירה כפי שהאו"ם דורש

כשנה לאחר מבצע עופרת יצוקה, ומספר חודשים לאחר שהשופט ריצ'רד גולדסטון שמונה מטעם האו"ם לבדוק את התנהלותו של צה"ל במהלך המבצע סיים את דוח הוועדה שמצא כשלים רבים ופשעים אותם ביצע צה"ל לכאורה במהלך המבצע, העבירה ישראל לפני כיומיים את תגובתה לממצאים.

ישראל עדיין לא החליטה כיצד ליישב את הויכוח המתמשך בין משרדי החוץ והמשפטים שדורשים הקמה של ועדת חקירה, לבין מערכת הביטחון שמתנגדת בכל תוקף להקמת ועדה שכזו. לטענת גורמים בכירים במשרד המשפטים, ועדת בדיקה יכולה למנוע גל תביעות והעמדות לדין של קצינים ופוליטיקאים ישראלים בחשד לביצוע פשעי מלחמה. מן הצד השני אומר גורם ביטחוני בכיר, "קציני צה"ל וחייליו מילאו את פקודות הדרג המדיני, אין סיבה שמעתה הם יסתובבו עם עורכי דין צמודים".

הטענות מול התגובות

אחת הטענות שהועלו בדוח גולדסטון כנגד ישראל, היא שצה"ל השתמש במהלך המבצע בפצצות זרחן. מבדיקה שנערכה בצה"ל התברר כי צה"ל לא הפר את החוק הבינלאומי, ולכן לא ננקטו צעדים משפטיים בגין שימוש בזרחן. הפלסטינים העלו טענות נוספות כמו למשל פגיעה באזרחים חפים מפשע, פגיעה מכוונת בבתי חולים, ברכוש ובתשתיות.

במהלך החקירה הפנימית שנערכה בצה"ל לאחר המבצע, נחקרו כ-150 אירועים, במהלכן נגבו עדויות מכ-100 פלסטינים ומכ-500 חיילים וקציני צה"ל. המשטרה הצבאית החוקרת פתחה בחקירת 35 אירועים, ובודקת חשד לפלילים בכ-30 תיקים נוספים. ישראל חוזרת ומדגישה במהלך תגובתה כי לא חרגה מדיני המלחמה המקובלים, וכי היא מנהלת חקירה פנימית.