דו"ח מטריד בארה"ב: הממשל מנפח מחדש את בועת הנדל"ן

גלובס tv הדו"ח, הבוחן את הישגיה וכישלונותיה של תוכנית ה-TARP, גורס כי הממשל תורם לניפוח מלאכותי של מחירי הבתים ■ "ב-2008, ה-TARP הצילה את המערכת הפיננסית שלנו; היום - אנו באותו מסלול הידרדרות"

תוכנית ה-TARP של הממשל האמריקני, בהיקף של 700 מיליארד דולר, השיגה את מטרותיה וייצבה את השווקים הפיננסיים שהיו על סף קריסה. עם זאת, התוכנית נכשלה בהגברת קצב מתן האשראי על-ידי הבנקים שקיבלו את הסיוע מכספי משלם המיסים. כך לפי דו"ח שמתפרסם היום (א').

"בצד החיובי, ישנם סימנים ברורים שהיבטים מסויימים במערכת הפיננסית הם יציבים בהרבה בהשוואה למצבם בסתיו של 2008 - שיאו של המשבר", נכתב הדו"ח הרבעוני שהוגש לקונגרס ע"י המפקח הכללי המיוחד לתוכנית ה-TARP.

הדו"ח, שנכתב ע"י המפקח הכללי, ניל ברופסקי, מזהיר כי המדיניות, הן זו של ממשל האמריקני בראשות הנשיא ברק אובמה והן של הפדרל ריזרב, שנועדו לתמוך בשוק המשכנתאות, עלולות ליצור בועה מסוכנת נוספת בשוק הדיור.

"בניסוח אחר, אם ב-2008, ה-TARP הצילה את המערכת הפיננסית שלנו מנפילה מהצוק, הרי שבהיעדר רפורמה משמעותית - אנו עדיין נמצאים באותו מסלול הררי מתפתל, אך הפעם - במכונית מהירה יותר", נכתב בדו"ח.

בועה נוספת בדרך?

הדו"ח טוען שתוכנית ה-TARP כשלה, עד כה, ברבים מיעדיה. למשל, חלה ירידה בקצב מתן האשראי ע"י הבנקים המשתתפים בתוכנית, הן לבתי עסק והן לצרכנים. הדו"ח מציין גם בעיות אחרות, כמו שיעור האבטלה הגבוה והעלייה בעיקולי בתים. למעשה, נכתב בדו"ח, תוכנית שינויי המשכנתאות לבעלי בתים במצוקה, שיזם הממשל, עזרה עד כה רק לחלק קטן מה-3-4 מיליון בעלי הבתים להם האוצר מקווה לסייע.

ברופסקי כותב, כי "במידה רבה, המשבר תודלק על ידי בועת הנדל"ן שהתנפחה בארה"ב. אותה בועה עלולה להתנפח מחדש והפעם בחסות הממשל, שבמסגרת מאמציו לתמוך בשוק, הוא רכש ני"ע מגובי משכנתאות וייצב את מחירי הבתים". הדו"ח מאשים כי מחירי הבתים הגבוהים בשנים 2004-2007 היו תוצאה של ציפיות לא-ריאליות לגבי שווי הבתים, ריבית נמוכה וסטנדרטים נמוכים ע"י הבנקים למשכנתאות.

לטענתו, הפדרל ריזרב עלול ליצור בועה נוספת בשוק הדיור בכך שהוא שומר על ריבית נמוכה ויוצא בתוכניות לתמיכה בשוק המשכנתאות שגם הן שומרות על ריבית נמוכה, כמו גם הטבת מס לרוכשים בית בפעם הראשונה ותוכנית שנמצאת לקראת השלמה, לרכוש אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף 1.25 טריליון דולר.

"כיוון שהכסף הזול שייצר הממשל הגדיל את מאגר רוכשי הדירות הפוטנציאליים, גם מחירי הבתים עלו", נכתב בדו"ח. "לפיכך, ה'פד' יכול להרים את מחירי הבתים על ידי הורדת ריבית הבסיס במשק, או באמצעות רכישת אג"ח מגובות משכנתאות".

"שתי הפעולות הללו - הורדת הריבית ורכישת ני"ע מגובי משכנתאות - גורמות להורדת הריביות על המשכנתאות, מה שמושך קונים לשוק הנדל"ן ומייצב את המחירים שנפלו ביותר מ-30% במהלך המיתון בשוק הדריו שהחל ב-2006", ממשיך בורופסקי. "במקביל, הממשל מנסה להעלות את מחירי הבתים באמצעות הטבות מס לרוכשי בתים בפעם הראשונה, או על ידי עידוד הבנקים להעניק משכנתאות. הפעולות הללו מגדילות את הביקוש לבתים, מה שמעלה את מחיריהם".