איליק רוז'נסקי סופרסטאר

מה פשרו של שכר היועצים הגבוה שמקבל מנכ"ל אשר נטש חברה בצרות צרורות?

קול תרועת חצוצרות נשמע, איליק רוז'נסקי חוזר לשוק.

ביום חמישי התבשרנו כי רוז'נסקי יחד עם שלמה שמלצר רכשו את השליטה בשלד הבורסאי גאון נכסים. וכשאיליק חוזר הקהל מריע, המניה זינקה ב-54%, המשקיעים, סובלים בעליל ממחסור חמור בויטמין B 12 הסתערו על המיזם החדש של איליק, להוטים להצטרף. עכשיו איליק יעשה את מה שהוא יודע לעשות כבר שנים, יקנה וירכוש, ינפיק ויגייס ויהפוך את גאון נכסים לחברה גדולה מאוד וכרגיל אצלו, ממונפת מאוד.

נפרגן לאיליק ואף נאחל לו הצלחה, אך מטריד אותנו מה שהוא השאיר מאחור. רוז'נסקי השאיר את דלק נדל"ן חבוטה ובמצב קשה. אחרי שלקח ממנה במשך שנים שכר בשווי מיליוני שקלים, נמצאת היום דלק נדל"ן במצב לא פשוט, עם 21 מיליארד שקל התחייבויות, מצד אחד ומצד שני - הון עצמי מזערי. החברה מממשת נכסים כמיטב יכולתה כדי לשרוד את המשבר. במעלות הגדירו את מצבה: "נזילות מאתגרת ורמות מינוף גבוהות".

בישראל גם אם נכשלת כישלון חרוץ, אתה נחלץ ממנו משומן היטב, גם כשאתה מותיר מאחוריך חובות ענק, אתה עדיין יוצא ומענק שמן מרפד את כיסי אחוריך. המנכ"ל מקבל תגמולים, בונוסים ושכר גבוה כשהחברה מצליחה, וכשהיא מקרטעת והוא נאלץ לעזוב, הוא מקבל מצנח זהב.

נתחיל בכמה עובדות:

מצנח הזהב של רוז'נסקי כלל מענק בסך 4.9 מיליון שקל, בנוסף לכך נחתם עמו הסכם ייעוץ מוזר. איליק שלנו מועסק כ"יועץ" לדלק נדל"ן בחצי משרה תמורת 150 אלף שקל בחודש, עניין שמסתכם בסך הכל ב-3.6 מיליון שקל בשנתיים.

מחליפו של איליק בתפקיד המנכ"ל (ירום, "אני לא מבין בנדל"ן" אורן) מקבל כשכר 100 אלף שקל בחודש, ואילו איליק מקבל כיועץ בחצי משרה 150 אלף שקל. לשם השוואה: הסכם ההעסקה של אחד, ציון קינן, מנכ"ל בנק זניח בשם בנק הפועלים, מעניק לו 160 אלף שקל בחודש, קצת יותר מאיליק, שעובד, כאמור, בחצי משרה.

ועכשיו נעבור לשאלות:

מדוע רוז'נסקי, שהשאיר חברה במצב נורא, צריך לקבל מענקי פרידה כה נדיבים? ומילא המענקים, בשביל מה הסכם ייעוץ ועוד בשכר ששוויו כשל שכר מנכ"ל פעיל ומתפקד? ממתי יועץ מקבל יותר ממנכ"ל?

יתכן שהסכם הייעוץ אינו אלא דרך לרפד את רוז'נסקי כי עוד קצת קר שם בחוץ. אם כך, מדוע לא מתכבד בעל הבית של דלק נדל"ן, יצחק תשובה, ומשלם לרוז'נסקי מכיסו הפרטי, כמו שעשו הברונפמנים במקרה שלמה זהר יו"ר דיסקונט?

מדוע צריך הציבור, המחזיק במניות דלק נדל"ן, לשלם על נדיבותו של תשובה?

ועוד סוגיה: הסכם הייעוץ לא אוסר על רוז'נסקי להתחרות בדלק נדל"ן. אמנם, אחד מנימוקי המענק שקיבל הוא "התחייבות לאי תחרות" אבל סעיף 1 ג' בהסכם קובע כי "בכפוף למגבלות הקבועות יהיה איליק רשאי לעסוק בעיסוקים נוספים". וזה בדיוק מה שיקרה עכשיו. מר איליק ייעץ לדלק נדל"ן ואדון רוז'נסקי ינהל חברת נדל"ן אחרת.

והנה שאלה אחרונה: איפה נמצאים המשקיעים המוסדיים שמחזיקים בשליש ממניות דלק נדל"ן? היכן מתחבאים אבירי האלמנות והיתומים שנלחמים בכל הסדר חוב הרי לדלק נדל"ן אגרות חוב בהיקף של מיליארדים? אין להם מה להגיד? מדוע הם שותקים? אולי הם עסוקים בהכנת המזומן לקניית האג"ח שאיליק ינפיק בגאון נכסים בעוד כמה חודשים?