חברת UCB הבלגית ביטלה הסכם שיווק עם טבע

ההסכם לשיווק משאפים לאסטמה בוטל חד צדדית ע"י החברה הבלגית ■ טבע: אין לכך משמעות כספית

איך החלטה אסטרטגית של חברה בלגית בנוגע לפעילותה בארה"ב עשויה להשפיע גם על טבע הישראלית? ובכן, UCB, חברה ביופרמצבטית (מפתחת תרופות על בסיס ביולוגי) מבריסל, החליטה לאחרונה להתמקד בתחום ה-Specialty, בכל הקשור למערכת החיסון ולנוירולוגיה. ל-UCB יש מזה שנתיים הסכם שיווק משותף עם טבע בתחום מוצרי הנשימה בארה"ב, ועתה היא מבטלת אותו באופן חד-צדדי, לפני מועד הסיום שנקבע בהסכם.

להחלטה האסטרטגית של UCB נלוות החלטות מעשיות, ואחת מהן היא יציאה משוק ה-Primary care (תרופות המיועדות לטיפול ראשוני) בארה"ב, שנה וחצי אחרי שעשתה זאת במערב אירופה. המועד שנקבע ליציאה מהשוק הוא ה-1 במארס, והחל מאותו יום UCB תפסיק את השיווק המשותף שלה עם טבע בתחום מוצרי הנשימה.

בהתאם להחלטת UCB, היא תעביר את האחריות על מסחור תרופת ה-Xyzal, המיועדת לטיפול באלרגיות, לחברת סאנופי-אוונטיס. UCB תמשיך למכור תרופה אחרת שלה, Tussionex שמטפלת בשיעול, מכיוון שהיא אינה דורשת תמיכה של מערך מכירות. כל הצעדים הללו יגרמו ל-UCB להכיר בעלויות רה-ארגון בסך 70 מיליון אירו, אך לטענת החברה לא תהיה לכך השפעה על ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) השנתי שלה. UCB נסחרת בבורסת יורונקסט בבריסל, ושווי השוק שלה הוא 5.9 מיליארד אירו.

הכנסות של 379 מיליון דולר

בעקבות הודעת UCB, טבע תקבל על עצמה מתחילת מארס את האחריות המלאה לשיווק משאפי ה-ProAir המיועדים לטיפול באסטמה, אשר שווקו קודם לכן גם על-ידי נציגי UCB.

ההסכם בין טבע ל-UCB נחתם בתחילת 2008, והמטרה שלו הייתה להשיג נוכחות גדולה יותר לטבע בתחום הטיפול בבעיות הנשימה. בדוח השנתי המלא של טבע בשנת 2008 נכתב שבעקבות ההסכם עם UCB, נוספו עוד 391 נציגים רפואיים ששיווקו את המוצר של טבע, ומספר הנציגים הכולל של טבע ו-UCB יחדיו, הגיע ל-621.

UCB לא פירטה מה בדיוק כולל ביטול ההסכם עם טבע, והאם היא תשלם לה פיצויים כלשהם. בנוסף, היא לא דיווחה האם יפוטרו עובדים, אך נשיא UCB ארה"ב, גרג דאנקן, רמז על כך כשהודה לעובדי החברה בתחום ה-Primary care, והבטיח ש-UCB תסייע לאלה מהם שנפגעים מהשינוי, במציאת הזדמנויות תעסוקה חדשות.

ההסכם בין טבע ו-UCB היה תקף בדיוק בתקופה הקריטית של שינוי התקנה בארה"ב, לפיה מתחילת 2009 לא תותר מכירת מוצרי נשימה שפוגעים באוזון. השינוי בתקנה הוביל לגידול במכירות ולמאבק על נתחי שוק בתחום המשאפים.

טבע נכנסה לתחום מוצרי הנשימה בעקבות רכישת אייווקס ב-2005, ומכירותיהם בארה"ב בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 תרמו 379 מיליון דולר להכנסות טבע.

מטבע נמסר בתגובה כי החברה לא צופה שינוי מהותי או אסטרטגי בשל הביטול ההסכם שיש לה לשיווק ProAir בארה"ב. בנוסף נמסר מטבע, כי יש לה למעלה מ-300 אנשי מכירות ותועמלנים משלה, כך שהיא לא תצטרך לגייס כוח אדם נוסף למשימותיה, וכן כי לביטול ההסכם עצמו לא יהיו כל משמעויות כספיות.

טבע, המנוהלת על-ידי שלמה ינאי, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 50 מיליארד דולר. החברה תפרסם את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2009 כולה ב-16 בפברואר.