עורך mako יובל נתן: "ההחלטה לגבות כסף לא פופולרית"

בהתייחסות ראשונה להחלת התשלום עבור צפייה ב"ארץ נהדרת" באינטרנט, מודה יובל נתן כי זו רק יריית הפתיחה: "אנו שואפים למודלים בהם הגולש משלם על התוכן" ■ לדבריו, "הרעיון הוא עדיין לתת את הצפייה החינמית, אבל יכול להיות שבעתיד נגבה תשלום על צפיות פרימיום של תכנים אחרים"

"ברור שזו החלטה לא פופולרית", אומר העורך הראשי של אתר mako, יובל נתן, לאור ההחלטה שהתקבלה לגבות כסף עבור צפייה על-פי דרישה של פרקי "ארץ נהדרת" באתר. "אף אחד לא אוהב לשלם על משהו שניתן קודם בחינם", אומר נתן בהתייחסות ראשונה לנושא ל"גלובס", "אני קורא בעיון את כל הטוקבקים שמעבירים על כך ביקורת".

לדבריו, "זו לא בדיוק הסיטואציה. קודם כל, צריך להתחיל להחיל הגיון עסקי על התוכן האינטרנטי, ושנית, זה יהיה מסלול מקביל לצפייה חינמית, שעדיין תתאפשר למי שנראה לו שלשלם 2.90 שקלים תמורת שעה של טלוויזיה מהנה ועשויה היטב זו עסקה נכלולית. בדיוק כמו שמאות אלפי ישראלים מוכנים לשלם אקסטרה על yes מקס או HOT מג'יק, כדי לראות ללא פרסומות את התוכניות שהם אוהבים, או לשלם 5 שקלים לפרק ב-VOD של HOT".

השראה מהעולם

נתן מספר כי מאחורי ההחלטה עומד חיפוש אחר "דרכים לשינוי תמהיל ההכנסות של mako, כך שלא ניאלץ להסתמך ב-100% על משרדי האינטראקטיב. אין ספק שהפרסום בדרך המסורתית ימשיך להיות דומיננטי ביותר במודל העסקי לפי אנו פועלים, אך כמו הרבה בעלי תוכן בעולם התקשורת, אנו שואפים לכך שייכנסו מודלים בהם הגולש משלם על התוכן".

אני מניח ששאבתם השראה גם מהלך רוח בינלאומי בתעשייה.

"ברור שבכל העולם עוסקים בסוגיה הזאת, מכיוון שאין ארוחות חינם בכלכלה, ומישהו צריך לממן את כל חגיגת התוכן, כל הזמן, בכל מקום ובחינם. לייצר תוכן הרי עולה לא מעט כסף, וגם לשדר אותו באינטרנט זה לא זול, כך שצריכה להימצא נוסחה חדשה שתתמוך במודל הזה. הסיפורים על הרוח החופשית של האינטרנט בו הכול ניתן בחינם, מאוד יפים, אבל בפועל מדובר ביצירה שעומד מאחוריה אדם שהשקיע בה כסף וכישרון. זו הסיבה שגם hulu מתכננים מסלולי צפייה תמורת תשלום, ואפילו יו-טיוב, שמשגשגת בגלל פילוסופיית ה'הכל, בכל זמן, ובחינם', מתבגרת ומבינה שיש דבר כזה זכויות יוצרים, ושעל חלק מהדברים גולשים יצטרכו לשלם, עם כמה שזה לא נעים".

מדוע בחרתם דווקא ב"ארץ נהדרת" כתוכן ראשון עליו תגבו תשלום?

"הבחירה ב'ארץ נהדרת' לתחילת הניסוי הזה, נובעת מכך שהיא תוכנית מאוד מושקעת, יקרה חזקה ועמידה. לתוכנית יש מאות אלפי צפיות באתר אחרי כל פרק וקהל נאמן שאנו מקווים שמבין שזה לגיטימי לשלם על תוכן טוב, כל עוד הוא מגיע בתנאי פרימיום: באיכות גבוהה, ללא פרסומות, ובסמיכות לשידור הטלוויזיוני".

זה רק שלב ראשון ובעתיד תגבו כסף על תכנים נוספים?

"יכול מאוד להיות שבעתיד גם נגבה תשלום על צפיות פרימיום של תכנים אחרים, במודל כזה או אחר. הרעיון הוא עדיין לתת את הצפייה החינמית, הנתמכת על-ידי פרסום, ובמקביל לייצר מוצר פרימיום שנותן ערך אמיתי לצופה, ושיהיה מוכן לשלם עליו, אם עבור צפייה בודדת ואם בדמי מנוי חודשיים".