רמי ירדן: "אחרי הנאום של אובמה הערך של המוצר שלי ירד"

פארסה גלובלית: גלובל פיננס 5 הפחיתה את הצעת הרכש למחזיקי האג"ח ל-37.4 אגורות בלבד ■ ירדן: "אני רק צינור של מחזיקי האג"ח לבנק UBS"

יומיים לאחר שהפתיעה את מחזיקי האג"ח שהנפיקה בהורדת מחיר להצעת הרכש, ירדה היום אג"ח גלובל פיננס 5 ב-0.45% למחיר של 37.83 אגורות, לאחר צניחה של 21% אתמול. ביום שני פרסמה החברה תיקון להצעת רכש למחזיקי האג"ח לפיה כל מחזיק ב-1 שקל ע.נ אג"ח יקבל 37.4 אגורות בלבד - הפחתה של 23% לעומת המחיר שהוצע להם בחודש שעבר.

המשקיעים יכולים להעביר את הסכמתם עד מחר (ה') בשעה 15:00. הצעת הרכש הראשונה פורסמה עם אותו תאריך יעד, אך במחיר של 49.4 אגורות לכל 1 שקל ע.נ.

גלובל פיננס 5 הוקמה כחברה ייעודית חד תכליתית (SPC), ובעלי השליטה בה הם רמי ירדן (50%), ד"ר דוד כהן (16.7%), ואחיינו גדעון תדמור (33.3%), המשמש גם כמנכ"ל דלק אנרגיה. החברה גייסה 115.5 מיליון שקל ע.נ וקנתה פיקדון בנקאי מובנה ב-UBS בשם Credit Linked Deposit.

רמי ירדן טוען כי "בין ההודעה הראשונה לשנייה חל שינוי בשוק הרלוונטי, ולכן UBS נתן הצעה יותר נמוכה. זה נובע מתנאי מאקרו ולא מהמוצר שלי, וזה השפיע על שינוי מרווחי הסיכון בשבועיים באחרונים. אחרי הנאום של אובמה הערך של המוצר שלי ירד".

"עם הגרף אי אפשר להתווכח"

הפיקדון הבנקאי המובנה של גלובל פיננס 5, שהוא הנכס המגבה לאג"ח שהנפיקה, תלוי בסיכוני האשראי של 100 החברות הכלולות בתיק הנכסים (CDO), בסיכון האשראי של הבנק שבו מופקד הפיקדון (UBS), ובסיכון האשראי של מדינת ישראל. החברות המרכיבות את המוצר הן מכל העולם, וביניהן ניתן למצוא חברות הנמצאות בחדלות פירעון או קרוב לכך כמו קבוצת CIT, Residential Capitalאו Aifu.

האג"ח עומדת לפירעון בתשלום אחד (Bullet) בספטמבר 2012, בעוד תשלום הריבית השנתית משתנה בהתאם לנוסחה שנקבעה בתשקיף. באוקטובר 2009 חתכה מעלות את דירוג האג"ח של החברה בלא פחות מ-15 דרגות: מ-AA מינוס ל-CCC מינוס. מדובר בדירוג נמוך ביותר המשקף ספק בנוגע ליכולת המשקיעים לראות את כספם במועד.

ירדן אמר בעבר שלא מדובר בתספורת למשקיעים, ושאין חובה להיענות להצעת הרכש. לדבריו, החברה תשלם לכל מי שיסכים ואין התניה ברוב של המחזיקים לצורך האישור של העסקה.

היום הסביר ירדן כי: "אני מנסה לתת לשוק נזילות נוספת. בפעם האחרונה הצעתי את הנייר בסוף שנת 2007 במחיר של 106.75 (אחרי שכבר שולם קופון שנתי של 12%) והצעת הרכש לא נענתה. בינתיים היה משבר והייתה תחושה שצריך לתת הצעה נוספת. אני רק צינור של מחזיקי האג"ח לבנק UBS שבחו"ל, אני מקבל ומשלם את הכסף בשם מחזיקי האג"ח. הבנק שלח לי את הגרף ועם זה אי אפשר להתווכח".

לקבוצת גלובל פיננס יש עוד סדרות דומות שהונפקו בעבר תמורת מיליארדי שקלים: גלובל פיננס 2 בהיקף של 324 מיליון שקל, גלובל פיננס 3 בהיקף של 300 מיליון שקל (נפרע במלואו בשנה שעברה), גליליאן גלובל פיננס 6 בהיקף של 700 מיליון שקל וגלובל פיננס 8 בהיקף של 3.6 מיליארד שקל.

היום, הסכומים שגויסו אז נמוכים יותר, לאחר שברוב הסדרות בוצע פירעון של חלק ניכר מהקרן. בחלק מהמוצרים שותף בית ההשקעות דש איפקס שעבר לאחרונה לשליטת אלי ברקת. משרדו של רמי ירדן, המנהל את החברות המשותפות, נמצא בבית ההשקעות.