עו"ד אפרת: "בפרשת צים המונח 'עניין אישי' הורחב כמעט ללא גבול"

הוא איש סודם של משפחת עופר; במשרד גורניצקי מחזיקים ממנו כמתלבש הטוב ביותר; הוא חובב של הוריקנים; והוא מתכנן להוציא לאור שני רומנים שכבר כתובים אצלו בראש ■ כמה דברים שלא ידעתם על עו"ד צבי אפרת

"הכרתי את יולי עופר בעת עבודתי בהנהלת בנק הפועלים", מספר עו"ד צבי אפרת (65) - שותף בכיר במשרד עוה"ד גורניצקי, עורך דינו הצמוד ואיש אמונו של איל ההון יולי עופר והיועץ המשפטי של כל החברות של משפחת עופר - בראיון ל"גלובס". "התמניתי בזמני לנציג הבכיר של בנק הפועלים בסונול. הבנק החזיק 26% בסונול, וקבוצת עופר החזיקה 26%. מאחר שהייתי נציג בנק הפועלים, יולי עופר היה בא אליי למשרד, היינו מתאמים עמדות כבעלי שליטה בחברה לקראת ישיבות דירקטוריון, נכנסים לאוטו שלו או שלי ונוסעים לישיבות. וכך נוצרה מערכת יחסים חברית ביני לבינו. לאט-לאט נוצרו מערכות יחסים גם עם בני משפחה אחרים, עם סמי ועידן, ליאורה ודורון, אבל התחברתי מאוד בעיקר לסמי וליולי.

"כשפרשתי מבנק הפועלים ופתחתי פרקטיקה עצמאית, הגעתי ליולי הביתה, אותו בית שהוא גר בו היום בהרצליה. ישבנו בחדר עבודה ודיברנו על סונול ועל הבנק, ואז אמרתי לו 'יולי, באתי אלייך בשביל דבר אחד. פתחתי משרד, אני מחפש קליינטים, ואני צריך שתעביר לי עבודה'. אבל עופר הוא איש עסקים חריף, והוא אמר לי 'תשמע, אתה בחור נהדר ועשית עליי רושם נפלא בדירקטוריון של סונול, אבל יש לי כלל: תביא לי עסקה טובה ונתחיל לעבוד'.

"יצאתי ממנו בידיים ריקות. לא קיבלתי כלום, ואני עוד צריך להביא לו משהו. זה איש עסקים. ואז התגלגלה לידי איזושהי עסקה, שבה אמפל מכרה מבנה בהר חוצבים בירושלים, והחלטתי להציע ליולי לרכוש את הבניין. לקחתי אותו לשם, והוא החליט לקנות. אחרי שעשיתי למשפחת עופר את העסקה הזאת, הם ראו כי טוב והתחילו להעביר אליי עוד עסקה ועוד עסקה, וכך הגענו עד הלום. הקשר שלי עם המשפחה ארוך-שנים ומאוד חזק. יולי והמשפחה אוהבים אותי ואת העבודה המקצועית, המסירות והנאמנות שלי אליהם. אני מסור להם ב-100%".

המיזוג עם גורניצקי

"ככל שהעבודה גדלה המשרד שלי התפתח מאוד יפה. והוא הפך למשרד בוטיק מהמעלה הראשונה. באותה תקופה עו"ד מורי מטלון, השותף-המנהל במשרד גורניצקי, פיתח קשרים עם יולי עופר וניסה למשוך את כל הפעילות של הקבוצה אליו, אך אני עמדתי בשער ובלמתי את הכניסה של משרד גורניצקי לקבוצת עופר. פה ושם הם קיבלו איזה פרויקט, אבל 95% מהעסקאות של משפחת עופר נעשו במשרד שלי. ואז באה הצעה ממורי 'בוא נתמזג'. התמזגנו ב-2001, ומאז אני כאן".

עניין אישי

"בפרשת צים, רשות ניירות ערך הרחיבה מאוד את המונח 'עניין אישי' (לכלל ביטוח יש אחזקה באג"ח של צים וגם במניות החברה לישראל, ולכן נקבע כי היא נחשבת ל'בעלת עניין אישי' בהצבעה, א' ל"ו). להערכתי, יום אחד הסוגיה הזו תגיע לבית משפט, שיצטרך להכריע אם ההרחבה הזו של המונח 'עניין אישי', כמעט ללא גבול, נכללת בתוך חוק החברות. ההרחבה במקרה של צים היתה עד כדי כך גדולה, שעלולה להיות לה השלכה רוחבית במדינה קטנה כמו שלנו.

"אני יכול להביא 10 דוגמאות של חברות ביטוח שמבטחות ומחזיקות גם במניות של אותה חברה, אז יבואו מחר ויגידו שגם להן יש 'עניין אישי'. זה יפגע בסופו של דבר באותם משקיעים מתוחכמים, כמו בנק שיכול לבחון אם העסקה כדאית או לא, אבל פתאום הצבעתו לא נחשבת. אז ההכרעה נופלת בסוף על מוסדיים נוספים ועל גברת כהן מחדרה, שבאמת לא יכולה לבדוק את העסקה".

סופת הוריקן

"אני חובב ענק של הוריקנים. פתוחים אצלי תמיד כל האתרים שקשורים להוריקנים. כל הוריקן שנולד במרחק אלפי מיילים בארה"ב או במקסיקו, אני יושב עליו. זו תופעת טבע מדהימה, עם עוצמה אדירה, שמראה עד כמה אנחנו חדלי אונים מול איתני הטבע".

אלמלא הייתי עורך דין

"הייתי מעצב אופנה או עוסק בתחום הארכיטקטורה והעיצוב. אני עוקב באופן שוטף אחרי תהפוכות האופנה, ואני מקדיש זמן בשישי ובשבת לצפייה בערוץ האופנה כדי להתעדכן. אני רואה שם תצוגות אופנה של דיור, וכשאני בחו"ל אני לא אחמיץ טיפת הזדמנות כדי לעבור בין החנויות ולראות את הטרנדים השונים".

בעוד 10 שנים

"אם לא אעסוק בעריכת דין, אני רוצה להשפיע בתחום הפוליטי בלי להיות פוליטיקאי, לעסוק בפעילות ציבורית עם יכולת השפעה. חוץ מזה, אני אוציא לאור ספר אחד או שניים, רומנים. הם כבר כתובים בראש שלי, ואני רק מחכה לזמן שאוכל לשבת ולכתוב. מאוד הייתי רוצה להיות סופר".

*** הראיון המלא עם עו"ד צבי אפרת מתפרסם במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".