מקורבי רוזנהויז: "על שיחת טלפון מגישים כתב אישום?"

מקורביו של נשיא שופרסל אפי רוזנהויז על כתב האישום נגדו: "כל הספקים שהתלוננו הם מונופול, כל אחד בתחומו" ■ "רשות ההגבלים העסקיים רצתה לשדר כאן מסר שמי שמפר את התנאים שלה - דינו כדור בראש"

"יש הרגשה שאצל כולם התבלבלו פה היוצרות. למי יש את כוח השוק כאן? לקוקה-קולה או לרשתות? כל הספקים שהתלוננו הם מונופול כל אחד בתחומו" - כך טוענים היום (ה') מקורבי נשיא שופרסל, אפי רוזנהויז, בתגובה לכתב האישום שהגישה נגדו רשות ההגבלים העסקיים בגין הפרת תנאי מיזוג וניסיון להסדר כובל. זאת בגין הורדה ממדפי הרשת מוצרי ספקים שמוצריהם נמכרו במבצע ברשת המתחרה מגה של רבוע כחול.

לדברי המקורבים, כתב האישום מופרז, ו"כל כולו על שיחת טלפון שאפי עשה לספקים. על שיחת טלפון מגישים כתב אישום והולכים לנהל הליכים במשך 5 שנים? זה פשוט הזוי. ועוד עומדים לבקש מאסר בפועל".

"רשות ההגבלים העסקיים רצתה לשדר כאן מסר שמי שמפר את התנאים שלה - דינו כדור בראש", טענו מקורבי רוזנהויז. "כתב האישום הזה הוא התגובה הכוחנית לכך שהם אולצו לאשר את המיזוג בין קלאבמרקט לבין שופרסל ".

"מישהו התבלבל"

"אפי רוזנהויז לא לחץ ולא איים. הוא כעס. ברור שהוא כעס. כי הספקים מכרו את המוצרים שלהם במגה במחירים שפוגעים ברווחיות שלהם. אתה בונה מותג, משקיע בו כסף. מותג אמור לתת לך תמורה. ברגע שאתה מוריד את המחיר שלו אתה פוגע במוניטין שלו. הוא לא היה יכול לאיים עליהם, כיוון שהמבצעים בכלל לא היו של הספקים אלא של מגה. אגב, גם הספקים בעצמם כעסו על מגה, על כך שהיא מורידה כל-כך את המחיר של המוצרים".

לטענתם, רוזנהויז לא הוריד מהמדפים את המוצרים שהיו במבצע אלא מוצרים אחרים של אותם ספקים. "אלה היו מבצעים שממילא היה משא-ומתן לגביהם אם יישארו על המדפים, כי הם לא היו רווחיים. זה לא היה כדי ללחוץ על הספקים, הוא פשוט ממילא רצה להוריד את המוצרים האלה.

"אז מה קרה? פעם אחת הורידו מוצר שלהם. זה נכון שהוא כעס עליהם, והוא העז להוריד סוף-סוף מוצר שלא היה רווחי. מה החומרה פה, לא ברור. נכון שהוא תפס עוז אחרי המבצע של מגה, אבל בגלל זה להגיש כתב אישום? גם אם כל מה שהרשות טוענת בכתב האישום נכון - עדיין, זה קרה פעם אחת, ביום אחד. על זה הולכים לכתב אישום? נניח שהורידו 3 מוצרים - אחרי זה החזירו אותם למדף, והמבצע נמשך. על זה הולכים למשפט פלילי, ועוד אומרים שזה תיק חמור?".

לדברי המקורבים, "מישהו כאן התבלבל. צריך לזכור על מי אנחנו מדברים: כל הספקים הם מונופול, כל אחד בתחומו. אז הוא טלפן יום אחד ל-4 ספקים. בגלל זה נכנסים להליכים משפטיים שיימשכו 5 שנים? הוא רק הביע כעס".

הסדר כספי

עוד טענו המקורבים כי הספקים "כלל לא התלוננו על רוזנהויז. הם התלוננו על תופעת ה'לוס לידר' (מכירת מוצר מוביל במחיר הפסד כדי למשוך לקוחות). הם טענו: איך לוקחים מותג ופוגעים בו בשביל למשוך לרשת לקוחות שירכשו מוצרים אחרים? תופעת ה'לוס לידר' היא באמת לא פשוטה".

לדברי המקורבים, יש להניח כי רוזנהויז היה מסכים להסדר כספי כדי להשאיר את העניין הזה מאחוריו, אבל בשום אופן לא היה מוכן להסדר שיהיה פלילי.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה כי "הרשות שקלה את מכלול ההיבטים הקשורים בתיק, ומצאה כי בנסיבות המקרה יש מקום להגיש כתב אישום בגין העבירות שבוצעו".

עיקרי כתב האישום

* בדצמבר 2008 יצאו רבוע כחול ושופרסל במבצע על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול (מגה).

* רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה-קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו להפסיק את המבצע ברבוע כחול.

* לאחר שהספקים לא נענו הורידה שופרסל מהמדפים מוצרים של אותם ספקים שנמכרו במבצע בשתי הרשתות.

* העבירה היא הפרה מפורשת של התנאים המגבילים למיזוג של שופרסל עם קלאבמרקט בשנת 2005.