האו"ם מתקשה לקבוע "אמינות" דו"חות ישראל וחמאס על עזה

דו"ח המזכ"ל לחברות העצרת הכללית קובע שאין מספיק ראיות כדי להכריע האם שני הצדדים עמדו בדרישת או"ם להגיש דו"חות אמינים על "עופרת יצוקה" ועל הפצצות ישובים בדרום ישראל ברקטות של חמאס ■ הערכות: הנושא לא יגיע למועצת הביטחון

בדו"ח לעצרת הכללית אומר מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, כי אין מספיק ראיות כדי לקבוע האם הדו"חות של ישראל וחמאס על מבצע "עופרת יצוקה" בעזה, שהוגשו לארגון, הם "אמינים".

רוב הדו"ח של המזכ"ל מוקדש לתגובות ישראל על מבצע "עופרת יצוקה", שהחל בדצמבר 2008, ועל הפצצות ישובים בדרום ישראל ברקטות של חמאס, שקדמו למבצע. תגובות חמאס אינן מצוטטות במסמך.

שני הצדדים הגישו את תוצאות החקירות שלהם לאו"ם בינואר. חודשיים קודם לכן, אימצה העצרת הכללית את דו"ח גולדסטון, שבדק טענות לביצוע פשעי מלחמה והפרת זכויות אנוש הן "בעופרת יצוקה" והן בהפצצות ישובי הנגב.

בהקדמה לדו"ח שלו כותב באן, כי הוא עדיין אינו יכול לקבוע באופן סופי האם ישראל והפלסטינים הצליחו לעמוד בדרישות העצרת הכללית, שחייבו כל צד לערוך "חקירה עצמאית ואמינה, שתעלה בקנה אחד עם תקנים בינלאומיים, על התנהלותו שלו בעזה".

עם זאת מציין באן לשבח את ישראל שפעלה בשקידה כדי לחקור את הטענות שהועלו נגד התנהלותה ב"עופרת יצוקה". בדו"ח שלה לאו"ם מציינת ישראל שהיא ערכה חקירות נפרדות בנסיבות של 150 תקריות נפרדות וגבתה עדויות כמאה פלסטינים. הדו"ח הישראלי דוחה כמה מהקובלנות החשובות בדו"ח גולדסטון, לרבות הטענה שכוחות ישראליים סימנו במזיד אזרחים כמטרות.

חמאס, לעומת זאת, פתח בחקירה על הפצצות ישובי הנגב רק לקראת סוף ינואר, יותר מחודשיים לאחר קריאת העצרת לשני הצדדים לפתוח בחקירה.

באן כותב בדו"ח שלו, כי שני הצדדים צריכים להמשיך ולחקור את כל הטענות שהועלו נגדם.

בהחלטת העצרת על דו"ח גולדסטון, מנובמבר, מצוין איום שהעצרת תיזום פניה למועצת הביטחון אם ישראל וחמאס, או אחד מהם, לא יחקרו את התנהלותם בשטח. הניסוח הפושר של באן פותח לכאורה פתח למהלך כזה, אך ההערכות בוושינגטון הן, שמועצת ביטחון לא תיגע בנושא, ולו רק בגלל התנגדות ארה"ב, שנהנית מזכות וטו במועצה. השלב הבא יהיה דיון במליאת העצרת על דו"ח המזכ"ל.