דיווח: רכישת רציופארם קרובה; טבע הגישה הצעה אחרונה

סוכנות רויטרס מדווחת כי טבע ואקטוויס הגישו הצעות אחרונות לרכישת רציופארם, כאשר הרף המינימלי הינו כ-3 מיליארד אירו ■ פייזר האמריקנית עדיין לא מחוץ לתמונה

המירוץ לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם מתקרב לישורת האחרונה. לפי פרסום בסוכנות הידיעות רויטרס, הנשען על מקור המקורב למכרז, טבע וחברת התרופות האיסלנדית אקטוויס (המגובה על ידי קרן הפרייווט אקוויטי השבדית EQT) הגישו הצעה אחרונה עבור רציופארם, כאשר גם ענקית התרופות האמריקנית פייזר שוקלת לבצע מהלך דומה.

לפי הדיווח, רף המינימום להצעות עבור רציופארם הינו 3 מיליארד אירו, קרי 4.11 מיליארד דולר. יצוין כי בנושא זה פורסמו בימים האחרונים דיווחים סותרים; כך, למשל, טענה רויטרס בשבוע שעבר כי פייזר פרשה מהמכרז, אולם כעת היא מדווחת כי פייזר עשויה לחזור לתמונה. מנגד, בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דווח ביום חמישי כי פייזר לא פרשה כלל מהמכרז וכי אקטוויס ו-EQT אינן מתמודדות יחד, אלא לחוד.

בכל אופן, המכרז לרכישת רציופארם יזמן לבטח את הכותרת הבאה: הרכישה הגדולה ביותר בשוק התרופות הגנריות מאז רכישת באר האמריקנית על ידי טבע ביולי 2008, תמורת כ-9 מיליארד דולר כולל חוב (7.5 מיליארד דולר ללא חוב). בטבע מסרבים בתוקף להתייחס לדיווחים בתקשורת הזרה הנוגעים להתקדמות המכרז.

האינטרס של טבע ברציופארם ברור למדי; מלבד העובדה שלטבע היסטוריית רכישות ובממוצע היא מבצעת רכישות גדולות מדי שנתיים בערך, טבע מעוניינת מאוד להעמיק את נוכחותה בשוק התרופות האירופי, ורכישת רציופארם תהווה מבחינתה דריסת רגל משמעותית בגרמניה, הלא היא הכלכלה הגדולה באירופה. בשוק מעריכים עוז, כי הדרך להשגת היעדים השאפתניים שהציבה לעצמה טבע לשנת 2015 (מכירות של 31 מיליארד דולר ורווח נקי של 6.8 מיליארד דולר) תהיה רצופה במיזוגים ורכישות.

תהא רוכשת רציופארם אשר תהא, ההערכה הרווחת היא כי מי שתנצח במכרז תיאלץ לבצע מהלכי התייעלות מהותיים ברציופארם - כולל פיטורי עובדים, מהלך קשה לביצוע בגרמניה בשל מערכת החוקים שם. אנליסטים מעריכים כי בהתמודדות של טבע מול אקטוויס לטבע יש יתרון, שכן ברשותה "כיסים פיננסיים" עמוקים יותר מאשר לחברה האיסלנדית כך שהיא תוכל לעמוד ברכישה בסדר גודל שכזה באופן טוב יותר. עם זאת, במידה ופייזר אכן חוזרת לתמונה, היא עשויה לתת מאבק רציני לטבע, שכן מדובר בחברה התרופות הגדולה בעולם וגם לה משאבים כספיים מהותיים לביצוע הרכישה.