ירידות במחזור נמוך אפיינו המסחר בת"א: המעו"ף איבד 0.7%

מדד הבנקים איבד 1.2% ■ אמפל זינקה ב-12% ■ כור איבדה 2.75% ברקע הנפילות בקרדיט סוויס ■ כי"ל הובילה את המחזור וירדה ב-1% למרות שפוטאש הגדילה החזקתה בחברה הישראלית ל-13.9%

בסיום המסחר בבורסה בת"א, רשמו מרבית המדדים המובילים ירידות בתגובה לירידות בשוקי חו"ל בסוף השבוע. עם זאת, הירידות בשוק התמתנו לקראת סיום המסחר, כאשר מדד המעו"ף איבד בסיום כ-0.7% ונקבע ב-1,127 נק', חריגה נרשמה במדד הנדל"ן שטיפס בסיום ב-0.2%. מחזור המסחר נחשב לנמוך והסתכם בכ-1.06 מיליארד שקל. נזכיר כי בינואר עמד המחזור הממוצע בבורסה של ת"א על 2.3 מיליארד שקל.

"מדד המעו"ף נמצא מתחת להתנגדות שמתכנסת ל-1,145 נקודות", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "בסך הכל, יש אינדיקציה לקונים אבל גבולות המבחן הם מאוד צפופים. מהלך מתחת ל-1,130 נק' יאשר את המשך מגמת הירידה לטווח הקצר-בינוני עם סיכוי לירידה ל-1,110 נק' ואף נמוך יותר".

דו"חות כספיים מהותיים לא התפרסמו היום בת"א ומבחינת נתוני מאקרו הנתון החשוב היחיד שפורסם היום הוא השכר הממוצע בחודש נובמבר שירד בקצב של 2.4% והסתכם ב-7,875 שקל בחודש, כך עולה מנתוני הלמ"ס. בנוסף פורסם כי קצב העלייה של מספר משרות השכירים במשק היה 2.4% כשבנובמבר סך כל המשרות הסתכם ב-2.932 מיליון.

משבר החוב האירופי

דרמה גדולה התחוללה בוול סטריט בסוף השבוע. ביום חמישי צללו מדדי המניות המניות המובילים בכ-3% וביום שישי שוקי אסיה הגיבו בבוקר בירידות חדות, הנפט והסחורות נפלו והדולר התחזק - סימן ברור לירידה בתיאבון המשקיעים לסיכון ובריחתם לנכסים בטוחים יותר. הסיבה לירידות הייתה חשש לעתידן הכלכלי של יוון, פורטוגל וספרד, הנאלצות להתמודד עם גירעונות עתק. עם זאת, בערב יום ו' הופצו לקראת סיום המסחר בוול סטריט שמועות כי האיחוד האירופי מתכוון לגבש חבילת סיוע ליוון, מה שעודד את המשקיעים והעביר את וול סטריט לטריטוריה החיובית.

בנוסף ביום ו' בצהריים פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב, שהצביעו על ירידה בשיעור האבטלה לרמה של 9.7% בינואר לעומת 10% בדצמבר. המשקיעים התעלמו מכך שגם בינואר נגרעו 20 אלף משרות בארה"ב והקונים הגיחו בוול סטריט וייצבו את שוק המניות. ה-S&P 500 הוסיף 0.3% ביום שישי, אך עדיין הוא סיכם את סוף השבוע בירידה חדה של 2.8%.

בהתנתקות המסוימת של הבורסה בת"א משוקי חו"ל ניתן היה להבחין היטב בשבוע האחרון, והדבר בא לידי ביטוי גם בקרנות המנייתיות. בעוד שבקרנות השווקים המתעוררים נרשמו בשבוע החולף פדיונות של 1.6 טריליון דולר (שהתרכזו בעיקר באסיה) - שיא של 24 שבועות - בת"א נרשמו בשבוע החולף דווקא גיוסים של כ-35 מיליון שקל, כאשר הקרנות המתמחות במניות בישראל גייסו סכום גבוה אף יותר - 45 מיליון שקל. כך עולה מנתוני בית ההשקעות מיטב. הקרנות המתמחות במניות בחו"ל פדו 15 מיליון שקל, מה שמצביע את טעם המשקיעים בימים אלה: רתיעה מחו"ל, ביטחון בשוק המקומי.

שוק אגרות החוב המקומי ממשיך לרכז עניין והיום אמר אבירם נאה, מנהל השקעות בכיר בבית ההשקעות מיטב כי "הקונצרניות ממשיכות להדהים בקצב ובעוצמת העליות", וציין כי "בשבוע החולף חזינו בירידת תשואות משמעותית באגרות חוב לא מדורגות רבות, מה שעשוי להביא לידי כך שאותן חברות ינסו לגלגל את חובן באמצעות הנפקה של סדרות אג"ח חדשות".

טבע מתקרבת לרציופארם?

מבין המניות שבלטו היום נציין את טבע שריכזה עניין על רקע מה שמסתמן כסיום הקרב של המכרז לרכישת רציופארם הגרמנית. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, טבע ואקטוויס הגישו הצעות אחרונות לרכישת רציופארם והכרעה צפויה בקרוב. גם פייזר, חברת התרופות האמריקנית שהיא גם הגדולה בעולם, עדיין בתמונה.

חברת פרטנר הגיבה לדיווח לפיו תעניק למחזיקי האג"ח תוספת 1% ריבית אם יופחת דירוג החברה בגין דיבידנד הענק אותו היא צפויה לחלק במסגרת תוכנית המימון של רכישת החברה ע"י בן דב, דיבידנד אשר עורר התנגדויות בקרב מחזיקי האג"ח של החברה ואישי ציבור. נזכיר כי פרטנר צפויה לפרסם את דו"חותיה ביום ג' הקרוב.

מניית כי"ל הובילה את המחזור בשוק לאחר שנודע כי פוטאש הגדילה את החזקותיה בכי"ל - בפעם השנייה תוך פחות מ-10 ימים. פוטאש רכשה מניות כי"ל בהיקף של 870 מיליון שקל והגיעה להחזקה של 13.9% בחברה. למרות הבעת האמון של פוטאש, כי"ל נכנעת היום להלך הרוח השלילי בשוק ולירידות במניות הדשנים בוול סטריט בסוף השבוע.

מניות דיסקונט והבינלאומי נסחרו על רקע חשיפת "גלובס" לפיה כאל תספוג קנס נוסף של 8 מיליון דולר - והפעם ממאסטרקארד. בנוסף, מנכ"ל כאל, בועז צ'צ'יק, ככל הנראה יסיים את תפקידו. כאל נמצאת בבעלות משותפת של דיסקונט (71.8%) והבינלאומי (28.2%).

אפריקה ישראל נלחצה מטה לאחר שהחברה דחתה שוב את מועד קיום האסיפות לאישור הסדר החוב. החברה דיווחה, כי רשות ני"ע ערכה בחודשים האחרונים בדיקות בחברה הבת, אפי פיתוח, אשר ממצאיהן יוצגו בדו"חות הכספיים של החברה שיפורסמו לכל המאוחר ב-8 במארס.

כור איבדה גובה בעקבות הירידות החדות במניית קרדיט סוויס בסוף השבוע. כור מחזיקה ב-2.6% ממניות קרדיט סוויס ולאחר רווח של כ-3.2 מיליארד שקל מאז החלה את השקעתה בבנק השווייצרי, כור מופסדת כעת "על הנייר" בסכום של כ-900 מיליון שקל.

דלק רכב ירדה לאחר ש-S&P מעלות הורידו את דירוג האשראי של החברה ל"+A" לעומת דירוג קודם של "AA", זאת על רקע המדיניות הפיננסית האגרסיבית של החברה והיותה חשופה למסגרות אשראי לא חתומות לזמן קצר בהיקף של כמיליארד שקל. תחזית הדירוג נותרה יציבה.

בז"ן בלטה לחיוב במעו"ף לאחר שדיווחה כי השלימה את המימון לפרויקט הפצחן המימני בהיקף של 900 מיליון דולר. החברה קיבלה 600 מיליון דולר מקונסורציום מממנים בהובלת בנק הפועלים, ו-300 מיליון דולר מסוכנות האשראי ליצוא בארה"ב.

מניית אמפל אמריקן הגיבה בחיוב לדיווח כי נכנס לתוקפו הסכם הגז בין EMG לחברת החשמל בסך 6 מיליארד דולר.

מניית מודיעין בלטה לרעה, והמשיכה את הנפילה המאפיינת אותה מאז יצאה המניה מרשימת השימור וחזרה לרשימה הראשית בבורסה. מאז ה-25 בינואר נפלה המניה בכ-30% מ-3.5 אג' ל-2.5 אג'.

[לאתר המעו"ף]