רשות ני"ע ערכה ביקורת על פעילות אפי פיתוח ברוסיה

(עדכון) - אפריקה דוחה את אישור הסדר החוב על רקע הבדיקה של הרשות ■ מהרשות מבהירים: "יזמנו ביקורת באפי פיתוח לפני ההסדר החוב באפריקה - ובלי קשר אליו" ■ המועד החדש לקיום אסיפות לאישור הסדר החוב: 14 במארס

קו הסיום של הסדר החוב באפריקה ישראל נראה באופק. החברה, שבשליטת לב לבייב, הגישה היום (א') בקשה לבית המשפט לקביעת אסיפת מחזיקי אג"ח ואסיפת בעלי המניות לחודש הבא, או ליתר דיוק ל-14 במארס. אך באותה נשימה מזהירה אפריקה מפני דחייה נוספת של האסיפות.

האסיפה המקורית הייתה אמורה להתקיים ב-21 בינואר, אולם כבר באמצע ינואר פנתה אפריקה לבית המשפט בבקשה לקבל הארכה ל-14 בפברואר בשל קשיים שונים הנוגעים לגיבוש המסמכים הדרושים.

"בזמן שחלף, הגיעו הצדדים להסכמות מפורטות במרבית הנושאים שעמדו על הפרק", מסרה היום אפריקה בדיווח לבורסה, אך מסייגת ומזהיר מפני דחייה נוספת של האסיפות: "קיימים שיקולים כבדי משקל המחייבים דחייה נוספת של מועד קיום האסיפות".

הסיבה לדחיות החוזרות ונשנות של קיום האסיפות מעידה על מורכבותו של ההסדר והקושי בירידה לפרטים הקטנים בו. אחד הקשיים שנותרו פתוחים הוא סוגיית שיפוי מחזיקי האג"ח במניות אפי פיתוח, שהוא אחד העקרונות בהסדר החוב (פיצוי מחזיקי האג"ח במניות החברות הבנות של אפריקה). אפי פיתוח רשומה למסחר בלונדון והיא אינה מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך בישראל, ומכאן הבעיה.

נציגי הרשות ערכו בחודשים האחרונים בדיקות באפי פיתוח, שכללו סיורים בפרויקטים מרכזיים של החברה ברוסיה וקיום פגישות עם בכירי אפי פיתוח לשם קבלת נתונים והבהרות בסוגיות שונות. מהבהרה של רשות ני"ע בהמשך להודעת אפריקה ישראל, עולה כי חוקרי הרשות דורשים מהחברה לבחון את תוקף זכויותיה המשפטיות בנכסים ברוסיה, ולהבהירן לציבור. אפריקה תידרש לתת ביטוי להשלכות ממצאי הרשות בדוחות, והרשות תבחן את אופן יישום בקשתה.

אפי פיתוח תפרסם עד ה-8 במארס דו"חות כספיים לשנת 2009 ובהם ייכללו ממצאי הבדיקות של הרשות. הרשות מסרה כי היא יזמה את הביקורת באפי פיתוח עוד לפני שאפריקה דיווחה על כוונתה ללכת להסדר חוב, וללא קשר אליו. לדבריה, "הרשות נערכת מדי שנה לעריכת ביקורות עומק בתאגידים, בהתאם לתוכנית ביקורת המגדירה יעדים מרכזיים". עפ"י הודעת הרשות, הביקורת ברוסיה נעשתה בהתבסס על כך שהפעילות ברוסיה נכללת ביעדי האכיפה של הרשות: חברה גדולה, בתחום הנדל"ן, פועלת במזרח אירופה, ושדו"חותיה הכספיים נסמכים על הערכות שווי והנפקת הון לציבור.

לפיכך, מזהירה אפריקה כי האסיפות עלולות להידחות שוב, על מנת לאפשר למשקיעים לנתח את הדו"חות הכספיים של אפי פיתוח עם ממצאי בדיקות הרשות.