יו"ר ה'פד' לשעבר גרינספן מזהיר: ארה"ב גולשת במדרון

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שכאשר מעצמות גדולות נקלעות לבעיות פיסקליות משמעותיות, הן חדלות להיות מעצמות גדולות" ■ שר האוצר לשעבר פולסון: "החוב הלאומי האתגר הרציני ביותר בטווח הארוך שניצב לפני ארה"ב

אלן גרינספן, לשעבר יו"ר 'פדרל ריזרב', חושש לעתידה של ארה"ב. האדם שניווט את המדיניות המוניטרית של המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם כמעט 20 שנה, תחת ארבעה נשיאים, צופה עתה שתואר זה יישלל מארה"ב אם הלא תצליח לרסן את ההוצאות הממשלתיות.

בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת אן.בי.סי. אמר גרינספן כי שורש הרע הוא הגירעון התקציבי שצומח, בין היתר, בגלל העדר כוח רצון פוליטי לגעת בפרה הקדושה של תשלומי זכאות שמעוגנים בחוק, ובעיקר מענקי ביטוח לאומי, שמהווים נתח הולך וגדל מהתקציב הפדרלי השנתי.

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שכאשר מעצמות גדולות נקלעות לבעיות פיסקליות משמעותיות מאוד, הן חדלות להיות מעצמות גדולות", אמר גרינספן.

יו"ר ה'פד' לשעבר מיקד את זעמו בקונגרס, שאינו מסוגל לבלום את ההידרדרות התקציבית של ארה"ב. הוא הביא כדוגמה הצבעה פה אחד בסנט ששימרה את דפוס ההתנהלות של הביטוח הלאומי.

"הדבר שהציק לי ביותר בשבוע או בשבועיים שחלפו היתה הצבעה של 97 (סנטורים) בעד ואף לא אחד נגד בעד הצעת חוק שאוסרת לכלול את הביטוח הלאומי בדיוני ועדה דו-מפלגתית לבחינת דרכים לקיצוץ בתקציב", אמר גרינספן. "הגענו בארץ הזו למצב שבו ההוצאות אסורות בנגיעה". הוא הוסיף: "אנו חייבים להכיר בעובדה שאי אפשר למחוק את הגירעון רק ע"י העלאות מיסים... אנו חייבים לקצץ בתשלומי הזכאויות בד בבד עם העלאות מיסים".

גרינספן אמר כי המיתון בארה"ב "נגמר למעשה". הוא הגיע לתחתית וההתאוששות החלה בוודאות. כדבריו: "זה עומד להיות תהליך איטי, כבד, אך אני חושב שאנו עומדים לנוע קדימה". הוא ציין, עם זאת, כי שיעור האבטלה יוסיף להיות גבוה במשך כל 2010. "אני חושב שאנו עומדים להישאר ברמת אבטלה של 9%, 10% במשך חלק ניכר מהשנה הזו", אמר גרינספן. "קשה לטעון שהאבטלה תחל לרדת בקרוב".

שר האוצר לשעבר, הנק פולסון, שרואיין באותה תכנית אמר כי החוב הלאומי הוא "האתגר הרציני ביותר, בטווח הארוך, שניצב לפני ארה"ב". כדבריו: "זה עניין דורי. אין שום דרך שבה נוכל להתמודד ביעילות עם הגירעון בלי בלי לעשות בדק בית יוסי בתכניות תשלומי הזכאות שלנו".