מתיו ברונפמן מחק כ-110 מיליון שקל באולימפיה נדל"ן

השליטה בחברה הפועלת במזרח אירופה, חוזרת לאוסקר כצנלסון ועמיתיו יוסף בר, אלכס גור וחיים גוטרמן

מתיו ברונפמן ושותפו שולם פישר יוצאים בשן ועין מההשקעה במניות השליטה בחברת הנדל"ן אולימפיה , הפעילה במזרח אירופה. פחות משלוש שנים לאחר שנכנסו להשקעה בחברה, החליטו השניים לחתוך את ההפסד הכבד שנצבר ממנה - כ-110 מיליון שקל - והם מוכרים את החזקותיהם (27.5% מהמניות, באמצעות ישראלום).

"עסקה לדוגמה" שנחתמה בין ישראלום למנכ"ל אולימפיה ואחד משותפיה לשליטה בחברה, אוסקר כצנלסון, מעידה על ההפסד הענק. כצנלסון ירכוש מישראלום מניות במיליון שקל, לפי מחיר של 6.67 שקל למניה - מחיר הנמוך ב-82% ממחיר רכישת מניות אולימפיה באוגוסט 2007, רגע לפני קריסת השווקים.

את העסקה היום הסבירה המוכרת כך: "המהלך משתלב עם המדיניות הכללית של ישראלום להנזיל את תיק השקעות, ולהיערך למימוש אפשרי של השקעות אלו. כוונת החברה להקטין את חשיפתה להשקעות במדינות בעלות סיכון עסקי גבוה יחסית, דוגמת רומניה ואוקראינה".

בסך הכול השקיעה ישראלום באולימפיה כ-156 מיליון שקל, והיא מחקה עד היום כ-75 מיליון שקל מההשקעה. בעקבות המכירה הנוכחית תרשום החברה בדוחות הרבעון הרביעי של 2009 הפסד נוסף, בהיקף של 35 מיליון שקל לפני מס, כך שהרומן עם אולימפיה יעלה לה בסה"כ בהפסד של כ-110 מיליון שקל.

ישראלום מנהלת בחודשים האחרונים מדיניות אגרסיבית של הנזלת נכסים, ובין השאר מכרה החברה מתחם נדל"ן בצומת סגולה בפתח תקווה תמורת 63.2 מיליון שקל (לוילאר), את "בית פלאפון" בגבעתיים ואת "מתחם קרגל" בלוד תמורת 260.5 מיליון שקל (לאמות), ובניין בפ"ת תמורת 15.2 מיליו שקל (לאספן גרופ).

זאת לאחר שהאסיפה הכללית של החברה אישרה רכישת שלושה נכסים מידי בעלי השליטה בחברה - מתיו ברונפמן ושולם פישר כאמור - תמורת 46 מיליון שקל. אישור העסקה הותנה ביכולתה של ישראלום להתמודד עם התחייבויותיה.

באוגוסט 2007 סיכמה ישראלום על רכישת מחצית מגרעין השליטה (20%) בחברת אולימפיה מידי אוסקר כצנלסון ועמיתיו לשליטה, יוסף בר, אלכס גור, חיים גוטרמן. מחיר העסקה שיקף לאולימפיה שווי של קרוב ל-700 מיליון שקל, פי 4 משווייה היום. בהמשך הגדילה ישראלום את החזקותיה.

במסגרת המהלך הנוכחי התפטרו מדירקטוריון אולימפיה שותפו של ברונפמן, שולם פישר, וכן נציגי ישראלום - רון הדסי, אלמוג גבע ואיתי פלו. הדסי, סגן יו"ר ישראלום, אמר בעת ביצוע ההשקעה של ישראלום באולימפיה: "מצאנו אופרציה עם פוטנציאל גדול... ההשקעה באולימפיה תהיה ההשקעה היזמית המהותית שלנו במזרח ומרכז אירופה. הניסיון המצטבר של קבוצת אולימפיה בתוספת הגב הכלכלי שלנו יסייעו רבות לקידום עסקי הקבוצה". אלא שהעיתוי, התברר בדיעבד, לא יכול היה להיות גרוע ביותר, ותוצאות ההשקעה בהתאם.

ישראלום היא זרוע הנדל"ן של מתיו ברונפמן בישראל. מלבדה הוא מחזיק, יחד עם שותפו פישר, במניות השליטה בחברת פאלאס תעשיות, בזיכיון איקאה בישראל, בגרעין השליטה בבנק דיסקונט, וכן בהחזקות מיעוט בשופרסל.

מצטרף חדש לגרעין השליטה

את השליטה בישראלום, רכשו ברונפמן ופישר מספר חודשים קודם לביצוע ההשקעה באולימפיה וגם שם הם מופסדים כיום בסכומי עתק (כ-50% מהשקעתם). ישראלום עצמה סיימה את שנת 2008 בהפסד של כ-80 מיליון שקל.

בעקבות יציאתה של ישראלום מגרעין השליטה באולימפיה, יצורף פרנץ קארל ההונגרי (המחזיק 18% ממניות) לגרעין השליטה בחברה, לצד כצנלסון ושותפיו. עיקר פעילותה של אולימפיה במזרח אירופה מתבצעת באמצעות חברת נאנט נדל"ן (32.6%), ובה מחזיקים גם קארל (15.5%) וחברת לוינשטין (21.5%).

בחודש שעבר דיווחה נאנט על כוונתה להנפיק את פעילותה בפולין בבורסת וורשה לפי שווי של כ-512 מיליון שקל. הפעילות בפולין מרוכזת תחת חברת רוביג (Robyg SA) המוחזקת בחלקים שווים על ידי נאנט וקרן נדל"ן אירופאית. בנוסף, היא בוחנת את האפשרות לרשום את מניותיה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. נאנט מרכזת כיום 23 פרויקטים בפולין, הונגריה, רומניה וקרואטיה בהיקף כולל של כ-13,500 יחידות דיור בשלבי תכנון וביצוע.

היום דיווחה אולימפיה על הארכת המועד לפירעון הלוואה בנקאית בהיקף של כ-56.1 מיליון שקל לחודש ינואר 2012. כמו כן קיבלה החברה מסגרת אשראי בהיקף של כ-32.5 מיליון שקל שתועמד לרשותה, לבקשתה ולפי הצורך, לטובת תשלום לבעלי איגרות חוב סדרה ב'.