משרד התמ"ת פותח מחדש את חקירת יבוא ויצוא הברזל

השר בן-אליעזר השעה את המלצות הבדיקה הקודמת בנושא יבוא הברזל לבניין ויצוא גרוטאות הברזל מהקיץ האחרון, עד לתחילת השנה הנוכחית - כדי לוודא שהן לא יינתנו על בסיס תקופה משברית ולא מייצגת

משרד התמ"ת פותח שוב בבדיקת הנושא של יבוא הברזל לבניין ויצוא גרוטאות הברזל, המשמשות כחומר גלם לייצור ברזל לבניין. בקיץ העביר הממונה על הסחר בתמ"ת, ראובן פסח, המלצות לשר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, להטיל היטל הגנה על יבוא ברזל והיטל ביטחה על יצוא גרוטאות.

בשני המקרים המטרה היתה להגן על שתי יצרניות הברזל שפועלות בארץ, חד אסף (הבורסאית) ויהודה פלדות. שר התמ"ת הורה להשעות את ההמלצות עד לתחילת השנה, בטענה שאין לבצע צעד כזה בעיצומו של משבר כלכלי וכי יש לבחון אם מדובר כאן בתופעה מתמשכת.

פסח מסר ל"גלובס" כי הורה לשחקניות בענף למסור לו נתונים מחודש אפריל 2009 ועד לינואר 2010 כדי שיבדוק את המצב בהמשך לנתונים שהיו בידיו בעת שהגיש את ההמלצות. את המלצותיו המעודכנות הוא אמור למסור עד סוף החודש לבן-אליעזר וגם לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

לדבריו, בבדיקה הקודמת יצואני הגרוטאות סיפקו נתונים מאוד חלקיים וכעת יבדוק אם הפעם קיבל נתונים מלאים מכל הצדדים.

איציק איסטריק, יו"ר חטיבת הברזל באיגוד לשכות המסחר, מסר בתגובה: "תגובתו של ראובן פסח תמוהה מאחר שלפחות שתי חברות מהמובילות בענף, ארבל פלדות ומ.פי.אי, שמייצאות לפחות 50% מכמות הגרוטאות היוצאת מישראל, לא קיבלו כל פניה מטעמו לקבלת נתונים עד כה. זאת על אף העובדה שפניתי מספר פעמים למר פסח בבקשה למסור לו נתונים על המתרחש בענף, בכדי להפריח את טענותיהם חסרות הבסיס ומייצגי השווא של חד אסף ויהודה פלדות (יצרניות הפלדה - מ.א.)".

על טענותיו של איסטריק משיבים בתמ"ת, כי "הבקשה למסירת נתונים נמסרה לארגונים עסקיים הידועים מנתוני המכס ומחקירות בעבר. בנוסף הועברה הבקשה לגופיים ציבוריים ובהם, איגוד לשכות המסחר, להעביר לחבריהם את הבקשה. בישיבת ועדת העבודה של הכנסת ב-25 בינואר בעניין זה, הזמין איסטריק את הממונה לפגישה בתל אביב, להצגת הנתונים, פגישה שעדיין לא התממשה. אך אין לראות בפגישה זו תחליף להעברת הנתונים אלא רק השלמה להם".