יגרמן: הבנקים האמינו בבעלי פלד-גבעוני ולכן איפשרו מינוף גבוה

לדבריו, בשל זהות בעלי השליטה ניתן אשראי עם חשיפה מעבר למה שבנק ישראל מאפשר ■ "הבנקים היו מוכנים ללכת כברת-דרך ארוכה מאוד לקראת הקבוצה שגיבש רפי פלד"

"הבנקים היו מוכנים ללכת כברת-דרך ארוכה מאוד לקראת הקבוצה שגיבש רפי פלד" - כך העיד היום (ג') טל יגרמן, המואשם בגניבה בפרשת פלד-גבעוני. יגרמן מואשם בתיק לצד פלד, מפכ"ל המשטרה לשעבר, וכן אהרל'ה גבעוני ודוד הבי, באחריות לקריסת החברות בקבוצת פלד-גבעוני. יגרמן, גבעוני והבי מואשם בגניבה, ופלד מואשם בעבירות ניירות ערך ומירמה והפרת אמונים.

יגרמן, שהחל היום את עדותו בתיק, פרש לפרטי-פרטים את נסיבות הקמת הקבוצה, כל חברה בקבוצה, הנכסים שלה, המשאבים והמימון שקיבלה מהבנקים.

מהתמונה שפרש יגרמן בעדותו עולה כי הבנקים נתנו אמון רב בפלד ובאנשים שהביא, ולכן העניקו לו אשראי בחשיפה גבוהה מהרגיל עם ביטחונות מועטים בלבד. באשר לחברות שרכשה הקבוצה סיפר יגרמן כי על הפרק עמדו חברות טובות, שהבנקים האמינו בהן, ועל רקע זה הסכימו לתת מינוף גדול.

בהתייחס לשאלת השופט חאלד כבוב מדוע הבנקים עצרו את האשראי, השיב יגרמן כי "הבנקים הגיעו למסקנה כי לכל חברה בקבוצה בפני עצמה לא היה הון עצמו, וכל ההון העצמי שלה נותב לרכישה הבאה".

דריסת-רגל

יגרמן סיפר על הנסיבות שגרמו לבנקים להעניק מינוף גבוה בתחילה. "יש דיסוננס מאוד חריף בין המצב בהתחלה, כשהחברות קיבלו מימונים ברוחב לב, לבין מה שקרה אחר-כך. זה היה מימון של לקוח, שבנק מאוד רוצה לעבוד איתו ומוכן לקחת מרווחים גדולים של חשיפה מעבר למה שבנק ישראל מאפשר", ציין.

לדבריו, "במקרה אחד שיעור המימון שנתן הבנק היה גבוה משווי המניות. בנק קונטיננטל והבנק לפיתוח התעשייה הסכימו לתת אשראי גבוה כדי ליהנות מדריסת-רגל בפעילות הזו, כשראו את מר פלד שעומד מולם, במיוחד עם הדירקטוריון שכלל את פלד, את דני הלפרין ואת מנהל העסקים של יוסי מימן, מנכל כרמל מערכות, והדח"צים שהיו שם - איתן הבר, שבזמנו היה ראש לשכת ראש הממשלה, יצחק רבין, ואל"מ במיל יאנוש בן-גל".

יגרמן מציין כי מאיר יעקובסון, לשעבר מנכ"ל נכסים מ.י ולשעבר יו"ר פועלים שוקי הון, הציע לו לרכוש את חברת פויכטונגר תעשיות, ולצורך כך נדרשו 200 מיליון שקל. ואולם, בשלב מסוים החליטו בנק קונטיננטל והבנק לפיתוח תעשייה לחזור בהם מהסכמתם לממן את העסקה. לדבריו, עצירת האשראי בעסקת פויכטונגר החלה את התדרדרות הקבוצה.

התובעת בתיק היא עו"ד חנה קורין; יגרמן מיוצג בידי עו"ד דוד פורר; פלד - בידי עו"ד גיורא אדרת; גבעוני - בידי עו"ד משה ישראל; והבי - בידי עו"ד שרון קופ.