מיסד SAP: "אנחנו צריכים להיות חברה יותר מאושרת"

בשיחת ועידה שקיימה אתמול ענקית התוכנה בעקבות פרישתו של המנכ"ל ליאו אפוטקר, הכחיש מייסד ויו"ר החברה האסו פלטנר כי היו חילוקי דעות ביניהם, לקח אחריות על טעויות החברה והבטיח לשקם את האמון שנפגע

מה קורה ב-SAP, חברת התוכנה השלישית בגודלה בעולם? סוגיה זו עמדה במרכז שיחת ועידה שקיימה החברה אתמול (ב') בעקב, לרגל עזיבת המנכ"ל ליאו אפוטקר. את השיחה הוביל מייסד החברה והיו"ר שלה, האסו פלטנר.

"המון זמן לא התראינו", פתח פלטנר את השיחה, "שיחת הוועידה האחרונה שקיימתי מהחדר הזה הייתה לפני שבע שנים בדיוק". לפי הדברים שפרסמה SAP, פלטנר יחזור לכהן בתפקיד ביצועי יותר לצד ההנהלה החדשה של החברה.

ביום ראשון בערב פרסמה SAP הודעה לקונית על החלטתה שלא לחדש את החוזה של אפוטקר לתקופה נוספת. ההחלטה הוגדרה כ"הסכמה הדדית", ועזיבתו של אפוטקר היא מיידית. במקומו מונו שני מחליפים, חזרה למודל של ניהול משותף שהיה קיים בחברה בשנים האחרונות. כצפוי, מניית SAP הגיבה באופן שלילי לעזיבה, והתרסקה אתמול ב-5.2% לשווי שוק של 51 מיליארד דולר.

מהלך פיטורים קלאסי?

אינטואיטיבית, הפרשה נראית כמו מהלך פיטורים קלאסי של חברה שנסחרת בוול סטריט וסובלת מירידה בשווי, מהיעדר צמיחה ומצרות עם לקוחות ומתחרים - מצב לא נעים לספינת ענק כמו SAP, שמעסיקה 47 אלף עובדים.

עיתונים בגרמניה פרסמו כותרות כמו "האם אפוטקר קפץ או נדחף?". אך האמריקנים, גם העיתונאים וגם האנליסטים, התעניינו פחות בשאלה מי נתן את ההוראה, ויותר בעובדות עצמן - מדוע מנכ"ל של חברה גדולה כל-כך עוזב שמונה חודשים בלבד אחרי שנכנס לתפקיד?

"רציתי לחזק את התחושה שלא היו חילוקי דעות ביני לבין ליאו בנושא האסטרטגיה", טען פלטנר בשיחת הוועידה. לדבריו, "ההיפך הוא הנכון". למי שניסה לתלות את האשם בכישלון היחסי של יוזמת התוכנה לפי דרישה (SaaS) של החברה, ה-Business By Design, אמר פלטנר: "כאשר העיתונות כותבת שהסיבה (לעזיבה) הייתה היעדר ההצלחה במוצר זו ממש טעות. ליאו היה זה שדחף את המוצר".

שיחת הוועידה אתמול, שנשמעה רחוקה מאוד מהז'רגון הוול-סטריטי של שיחות דומות בענקיות טכנולוגיה אחרות, הייתה תמונת ראי לדילמה הארגונית שקורעת את SAP בשנים האחרונות, בין השמרנות הגרמנית לבין החדשנות וקידוש השורה התחתונה של עמק הסיליקון/וול סטריט. לפני שלוש שנים, כאשר עזב שי אגסי, אז נשיא חטיבת המוצרים והטכנולוגיה בחברה ומועמד כמעט ודאי להתמנות כמנכ"ל החברה, עמדו באוויר הערכות על מאבקים ארגוניים על רקע הזה.

אפוטקר לא היה מנהל חסר ניסיון. להיפך. הוא מונה לתפקיד אחרי 20 שנה ב-SAP והוביל לא מעט מהלכים גדולים בחברה. הרקע שלו, כמי שמגיע מהזווית העסקית ופחות מהצד הטכנולוגי, כמו פלטנר או כמו המנכ"ל הקודם הניג קוגרמן, היה אמור לאפשר הובלה של תפיסה חדשה בחברה, שתסייע בהתמודדות עם התחרות הגוברת והלקוחות שכבר לא מקבלים אינטואיטיבית את העובדה שהתקנת תוכנת ענק לניהול המשאבים הארגוניים היא כורח המציאות.

לקוחות איבדו אמון

בשנה האחרונה פגעה המציאות הכלכלית בשיעורי הצמיחה של SAP. היקף המכירות של רישיונות התוכנה החדשים צנח בכל רבעון ב-2009 בעשרות אחוזים לעומת הרבעון המקביל ב-2008. במונחים שנתיים, ירדו מכירות הרישיונות החדשים ב-28%.

לא פלא שאפוטקר אמר בשיחת הוועידה שהתקיימה לפני שבועיים, אחרי הדיווח על תוצאות הרבעון הרביעי של 2009, "אני מקווה שלא נראה עוד משבר שכזה במשך הרבה שנים. אני לא חושב שנצליח לעמוד בזה, לא רק SAP, אלא העולם כפי שאנחנו מכירים אותו".

SAP המשיכה להוביל באופן בולט את שוק התוכנה הארגונית, ואנשיה דאגו להדגיש זאת בכל שיחת ועידה עם אנליסטים. אך, היה ברור לא פחות שאורקל נוגסת בנתח השוק של SAP. לטענת האנליסטים של סיטי, עזיבתו של אפוטקר מדגישה כי איבוד נתח השוק לאורקל ב-2009 הייתה יותר מבנית מאשר עניין מחזורי.

באמצע 2008 ניסתה SAP לגייס למאמצי הצמיחה מנוע חדש. אחד מסודות הצמיחה הגלויים של חברות התוכנה הארגונית קשור לתשלום דמי האחזקה, שהגיעו עד אז ל-18% מרכש התוכנה, ושאותם מקבלת החברה אוטומטית עם כל מכירת תוכנה. ב-SAP החליטו להעלות את דמי האחזקה ל-22% ממחיר התוכנה, בתוספת הצעת תמיכה משופרת. גם אורקל ביצעה מהלכים דומים, אבל במקרה של SAP, הלקוחות הגיבו בצורה קטסטרופלית. החברה נאלצה בינואר באחרון להודיע על דחיית התוכנית בשנה, ולספק אלטרנטיבה שמאפשרת דמי אחזקה של 18% בלבד.

אפוטקר הוביל את המהלך, והיה המוקד המרכזי לכעס של הלקוחות."איבדנו אמון של לקוחות", הודה פלטנר בשיחה אתמול, "אני הייתי חלק מההחלטה שאנחנו צריכים להעלות את דמי האחזקה. למרבה הצער SAP עשתה כמה טעויות. זה לא דבר שניתן לזקוף לחובתו של ליאו. זו הייתה SAP, ועשינו טעות".

פרט לצרות עם הלקוחות, אפוטקר הפך גם לכתובת לאי שביעות רצון של לא מעט עובדים, במיוחד אחרי סבב הקיצוצים האינטנסיבי שביצעה SAP בשנה האחרונה, במסגרתו פוטרו כ-4,000 עובדים.

פתרון אקזוטי או מודל מוצלח?

"אני אעשה כל שביכולתי כדי להפוך את SAP שוב לחברה מאושרת", הפתיע פלטנר את המאזינים אתמול. "האם אתם לא חברה מאושרת כרגע?", מיהר אחד העיתונאים לשאול, "כאשר אמרתי שאני רוצה חברה מאושרת אל תבינו שאנחנו לא מאושרים", ריכך פלטנר את הרמיזה, "אלא שאנחנו צריכים להיות עוד יותר מאושרים".

בהמשך הסביר פלטנר מעט יותר והתייחס לשאלון שמילאו עובדי SAP בספטמבר האחרון, שתוצאותיו לא היו טובות. "אנחנו עובדים כדי לשקם את האמון", אמר פלטנר, "והשתמשתי במטפורה של חברה מאושרת".

בנוגע למבנה המנכ"לות המשותפת, נראה כי הוא מיועד לשפר את יכולתה של החברה להוביל מצד הפיתוח הטכנולוגי, תחום שפלטנר שותף לו. לדבריו, "הפוקוס שלנו צריך להיות על צמיחה, רווחיות וחדשנות, ושלושתם חייבים להיות מטופלים במקביל". המשמעות כוללת, בין השאר, דגש על פרויקטי פיתוח שבהם תתנהל SAP עם "מבנה שטוח יותר", והאצה של החדירה לתחום האונליין.

אם לשפוט משאלותיהם של האנליסטים אמש, נראה כי באמריקה התאגידית רואים את החזרה למודל המנכ"ל הדו-ראשי כפתרון אקזוטי לטווח מוגבל. פלטנר מתנגד לכך, וממהר להזכיר כי "השנים הטובות ביותר של מיקרוסופט היו כאשר סטיב בלאמר וביל גייטס עבדו יחד". לדבריו, לא מדובר בדבר אקזוטי, אלא במשהו "שהביא לנו הרבה מאוד הצלחה בעבר. אני חושב שזה הפתרון המתאים כרגע".