הבנקים יחויבו לפרסם את יעד הלימות ההון שקבעו לעצמם

בפיקוח על הבנקים סבורים כי פרסום רשמי של היעד יחזק את האמון בבנקים ויגדיל את המחויבות לעמידה ביעד ■ בירושלים מצפים כי הבנקים לא ימתינו עד הדו"חות אלא שכבר לאחר קבלת אישור בנק ישראל לתהליך ה-ICAAP, כל בנק יוציא דיווח רשמי

בנק ישראל ינחה את הבנקים לפרסם בדו"חות הכספיים לרבעון השני את יעד הלימות ההון שקבעו לעצמם. בפיקוח על הבנקים סבורים כי פרסום רשמי של היעד יחזק את האמון בבנקים ויגדיל את המחויבות לעמידה ביעד. הדו"חות יתפרסמו בסוף אוגוסט. בירושלים מצפים כי הבנקים לא ימתינו עד הדו"חות אלא שכבר לאחר קבלת אישור בנק ישראל לתהליך ה-ICAAP, כל בנק יוציא דיווח רשמי על יעד הלימות ההון המינימלי שקבע לעצמו.

הבנק היחיד שפרסם עד עתה הוא בנק אגוד, שקבע רף הלימות הון מינימלי של 12.5%, בנק הפועלים הודיע לפני שבועיים כי יעמוד בכל מצב מעל 12% אך לא הגדיר מספר מדויק.

במסגרת מדיניות ההון הפיקוחית החדשה של בנק ישראל כבר לא תידרש מכל בנק הלימות הון זהה. ייקבע רף מינימלי להלימות ההון, כנראה שיעור של 12%. מעבר לכך כל בנק יקבע לעצמו רף מינימלי הנגזר מפרופיל הסיכון הספציפי שלו, גודלו, ותמהיל פעילותו. בפיקוח על הבנקים, בראשות המפקח רוני חזקיהו, לא רואים בהגדלת ההון יעד לכשעצמו וסבורים כי הלימות ההון היא כלי מרכזי באמצעותו נוצר לבנק תמריץ לקיים ניהול סיכונים נכון. לתפישת חזקיהו איכות ניהול הסיכונים בבנק היא קריטריון מרכזי בקביעת הלימות ההון המינימלית הנדרשת ממנו.

במסגרת ה-ICAAP כל בנק יציג לאישור הפיקוח על הבנקים בחודשים הקרובים את דרישות ההון הנגזרות מהתוכנית העסקית, הסיכונים בפניהם הוא עומד ופרק הזמן שנדרש לו כדי להגיע ליעד. כך, למשל, בנק גדול כמו הפועלים או בנק לאומי, השואף להתרחב בישראל ובעולם יחויב לשמור על הלימות הון בשיעור גבוה יותר מבנק שעיקר פעילותו קמעונאית כמו מזרחי טפחות. לאחר קביעת הרף המינימלי של הלימות ההון יוכל כל בנק לקבוע לעצמו מדיניות חלוקת דיבידנד כרצונו וכנגזרת מיעדי ההון.

11