גל: מערכת המחשוב "נט המשפט" תמשיך לפעול למרות התקלות

מנהל בתי המשפט, משה גל, אמר את הדברים במהלך דיון סוער בוועד המרכזי של לשכת עוה"ד, שזומן נוכח טענות של עורכי דין בת"א ובמרכז על תקלות ועיכובים הנגרמים לעבודת בתי המשפט בשל מערכת "נט המשפט"

מערכת המחשוב של בתי המשפט, "נט המשפט", תמשיך לפעול באותה מתכונת בבתי המשפט השלום והמחוזי בתל-אביב, למרות התקלות והכשלים המלווים את הטעמתה - זה המסר שעמו בא אמש (ג') מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, לדיון בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.

הדיון בוועד המרכזי, שזומן לבקשת הלשכה נוכח טענותיהם של עורכי הדין בתל-אביב ובמרכז על העיכובים והתקלות הנגרמים בעבודת בתי המשפט נוכח הטעמת המערכת, היה סוער - וגל נדרש לספק הסברים.

עם זאת, לדברי גורמים שנכחו בדיון, גל סירב להקדים את המועד לתיקון התקלות בהפעלת המערכת מול עורכי הדין המשתמשים בה. לדבריו, הטמעתה של המערכת מול השופטים והמזכירויות בבתי המשפט תימשך לפחות עד חודש יוני הקרוב, ורק לאחר מכן יתפנו הצוותים הטכניים, העוסקים בבאגים ובתקלות, לטפל בממשק עורכי הדין - הנתקלים בקשיים בתפעול המערכת ממשרדיהם.

מערכת מורכבת

גל טען כי התקלות הן שלב מוכר בהטמעת המערכת, ושלב זה הורגש גם במחוז חיפה ובצפון, שם הוטמעה המערכת לפני כשנה-שנתיים, ואולם בהמשך המצב משתפר, ועובדי בתי המשפט ועורכי הדין לומדים לתפעל את המערכת ביתר יעילות.

לכך השיבו נציגי הלשכה ממחוזות אלה כי אף שחלף זמן מאז הוטמעה המערכת בפריפריה, התקלות הראשוניות עדיין ניכרות היטב. עורכי הדין דרשו מגל הסברים מדוע הוחלט להטמיע את "נט המשפט" בתל-אביב, בית המשפט העמוס בישראל שבו מתקיימים רוב ההליכים המשפטיים במדינה. גל השיב כי הוחלט - למרות התקלות הרבות של המערכת - "להתקדם בכל החזיתות".

לדברי גל, מדובר בתוכנה שהיא אחת המורכבות ביותר בעולם, ואולם הוא "קיבל אותה כדבר נתון. יש להבין", ציין גל, "כי מעבר להיותה תוכנה, המשמעות היא שינוי בתפיסה הארגונית של בתי המשפט. נדרשת סבלנות, התהליכים הם לא פשוטים, אבל בסופו של דבר השירות לכלל הציבור ולעורכי הדין בפרט ישתפר משמעותית".

עורכי דין בתל-אביב ובמרכז השמיעו טענות קשות בעניין כשלי המערכת. בין היתר טענו כי החלטות שיפוטיות מתקבלות החלטות באיחור רב. לעתים, ציינו, החלטה בדבר דחיית מועד דיון מתקבלת לאחר מועד קיומו של הדיון עצמו; בנוסף אמרו כי יש בעיות קשות בסריקת כתבי הטענות על-ידי המזכירויות, וכי שופטים אף מבקשים מעורכי הדין להביא עימם לדיונים עותקים מודפסים, מאחר שהם אינם מצליחים להדפיס עותקים מהמחשב; עוד נטען כי במהלך הדיונים המערכת נופלת, מועדים מבוטלים מבלי שעורכי דין מיודעים על כך ועוד.

ראש הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, אמר כי בין הנהלת בתי המשפט ללשכת עורכי הדין מתקיים שיתוף-פעולה יעיל בנושא הטמעת המערכת, ואולם התקבלו בלשכה תלונות רבות של עורכי דין על התקלות ב"נט המשפט", תלונות שגברו מאוד בעקבות הטמעת המערכת בבתי המשפט בתל-אביב.

גיא-רון הדגיש כי הוא מעדיף שהטמעת המערכת תארך זמן ממושך יותר, ובלבד שבינתיים יטופלו בעיות הביניים שבהן נתקלים עורכי הדין. ראש הלשכה הדגיש את הבעייתיות שבפגיעה בזכויות דיוניות מהותיות, הנגרמות לצדדים המתדיינים עקב התקלות במערכת.

בהנהלת בתי המשפט התרשמו דווקא כי המפגש עם נציגי הלשכה היה מתון יותר מכפי שחששו תחילה. גל, אומרים גורמים בהנהלה, מודע לכך שיש בעיות קשות ב"נט המשפט", ואין בכוונתו להתעלם מהן. לכן גם סוכם על הקמת צוות משותף שידון בפגיעה בזכויות מהותיות הנגרמת לצדדים עקב הליקויים.

עם זאת, גל הדגיש בפני עורכי הדין כי מי מהם המתקשה בעבודה מול המערכת הממוחשבת יכול להמשיך לעבוד כרגיל, בשיטה הרגילה כמימים ימימה.