אריאל אטיאס: "בנייה זה לא רק לספקולנטים ומשפרי דיור"

גלובס tv שר הבינוי והשיכון בכנס בנושא הרפורמה במוסדות התכנון: "לא צריך להיות מבין גדול בתכנון כדי לדעת שלוחות הזמנים זה לא לוחות זמנים, זוהי שרשרת האספקה של הבנייה" ■ בוחבוט: "לא מעט יישובים הם ללא תוכנית מתאר, אין להם לא הווה ולא עתיד"

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אמר היום בכנס בנושא הרפורמה במוסדות התכנון שנערך במועצה האזורית דרום השרון, כי "הרפורמה הזו היא רק בתזכיר ואיננה סגורה, יהיו עוד שינויים. זה כמו כל ועדת שרים שמתכנסת ועושה דיונים, עדיין לא נסגר כלום ויהיו עוד שינויים. צריך להיות שיח ציבורי על הרפורמה החשובה הזו, משרד הבינוי והשיכון הוא הגוף הכי רלוונטי לתוצאות הרפורמה. להסביר רק מה לא טוב לעשות זה חוכמה שלאחר מעשה, והחוכמה היא להסביר מה הרפורמה כן יכולה לעשות", לדבריו.

כפי שהוגדרה על ידי הממשלה, הרפורמה בתכנון, שאושרה בוועדת השרים בחודש שעבר, אמורה להביא לייעול, קיצור ופישוט הליכי הרישוי תוך שיפור באיכות הבנייה בין היתר באמצעות הגדלת הסמכויות לוועדות התכנון המקומיות כך שהוועדות המחוזיות לא יטפלו עוד בתוכניות מפורטות. הרפורמה כוללת רישוי זמין, כמו הגשה ומעקב מקוונים ובקרה מקוונת. השלב הראשון של הרפורמה, שהוא "מהפכת הרישוי", אושר בוועדת השרים בנובמבר. השלב השני, שהוא שלב התכנון, אושר בחודש שעבר.

אטיאס הוסיף, כי "לא צריך להיות מבין גדול בתכנון כדי לדעת שלוחות זמנים זה לא לוחות זמנים וזמן זה לא זמן. זוהי שרשרת האספקה של הבנייה, וכשאין בנייה אנחנו רואים מה זה עושה למחירים - זוגות צעירים ממשכנים את חייהם בשביל לקנות דירה. זה לא עסקאות לספקולנטים ולמשפרי דיור בלבד".

לדבריו, "שרשרת האספקה של הדירות מתחילה בתכנון וככל שהתכנון יותר זריז וזמין כך העלות תרד. כי אם לוקח לתוכנית שש עד שמונה שנים זה מתגלגל בסוף על הצרכן. הקבלנים והיזמים לא מתנדבים והזמן הזה שמתגלגל הוא כסף. היום המחירים הם בקו עלייה מתמדת למרות המשבר הכלכלי הגדול שדווקא התחיל מענף הדיור ומעולם המשכנתאות בארה"ב. בהתחלה חששנו שהמשבר ייכנס לכאן וב-2008 היתה עצירה של מכירות והיה חשש לאיזושהי מפולת ופתאום מצאנו עצמנו ב-2009 עם עליות מחירים חודש אחרי חודש".

לדברי אטיאס, בהצעת הרפורמה הוטמעו זרזים לפינוי בינוי. "הצגתי בפני ראש הממשלה את התסכול שלנו מהיכולת להרים תוכניות פינוי בינוי שהן כלי חברתי", אמר, "מפנים ובונים לאוכלוסיות החלשות ביותר ונותנים להן תקווה חדשה שאין שום סיכוי שיקבלו ללא התוכנית הזו. כשזה מגיע לביצוע זה נתקל בקשיים כך שלרוב, התוכנית לא מצליחה, ויכולה לקחת עד 10 שנים. החלטנו להכניס ברפורמה הזו את כל הזרזים ולשחרר את החסמים, כולל זירוזים כספיים ברמת הטבות ומיסוי כדי שלקבלנים יהיו תמריץ לעשות תוכניות כאלה. אם נצליח להטמיע את השינויים בפינוי בינוי, הקרון הענק הזה ייצא לדרך. צריך לתת צ'אנס לדבר הזה כי אנחנו יודעים שהוא קשה מנשוא".

"לא להעביר את הרפורמה אם שר הפנים לא מוכן לבטל סעיף קטן"

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, נכח גם הוא בכנס ובהתייחסו לרפורמה אמר, כי "המבחן של הרפורמה יהיה ביכולת של המועצה הארצית לפקח על הוועדות המחוזיות והמקומיות ולראות שהוועדות המחוזיות לא יעשו מה שהן עושות היום, שמתערבות יותר מדי בסמכויות מקומיות".

חולדאי מתח ביקורת על מספר סעיפים ברפורמה, בעיקר על התערבות שר הפנים: "עושים רפורמה ובסוף מוסיפים סעיף קטן שאומר 'בסמכות שר הפנים'. צריך לבטל את הסעיף הזה. אם אמרתם שבסמכות הוועדה המקומית לעשות את מה שצריך, בבקשה למחוק את סעיף שר הפנים, כי אני מכיר את הפוליטיזציה בישראל. צריך לא להתבייש שלא להעביר את הרפורמה אם שר הפנים לא מוכן לבטל סעיף זה".

חולדאי הוסיף, כי "חייבים לתגבר את ועדות הערר בצורה אחרת ולהשקיע משאבים לחיזוק המקצוענות, כי הרפורמה ללא התמקצעות לא תיתן את הפתרון. יש להגביר את מערכת הבקרה על מכוני הרישוי. צריך לא לזלזל, יש הרבה סמכות על הוועדות המקומיות ולא כולן טלית שכולה תכלת".

הרשויות המקומיות לא עודכנו על כל פרטי הרפורמה בתחום התכנון והבנייה בהובלת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כך אמר היום (ה') יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מעלות, שלמה בוחבוט. "אנחנו רואים בלא מעט יישובים שאין להם תוכנית מתאר, אין להם לא הווה ולא עתיד", אמר בוחבוט. "חלק גדול מאיתנו בכלל לא מכיר את הרפורמה, לא קיבלנו שום מסמך, הנציגים שלנו ליקטו כל מיני נתונים אך את הנתונים העיקריים אנחנו בכלל לא מכירים. עם זאת, ניתן לומר היום שלרפרומה חשיבות גדולה. עצם זה שמעבירים יותר כוח לרשויות המקומיות זה חשוב מאוד. כאנשים שעוסקים כמעט כל יום בתכנון אנחנו יודעים שלפעמים בשביל חצי מ"ר האזרח צריך לחכות כמעט שנה בוועדה המחוזית".

בוחבוט הוסיף, כי "גם הירוקים לא צריכים להיבהל, דווקא כשעושים רפורמה המשנה את חייו של האזרח. אבל גם אותם אנשים שמגישים את הצעת החוק חייבים לדעת שסמכויות זה כסף וחלק מהרשויות לא יהיו מסוגלות ליישם את הרפורמה הזו, לכן המדינה תצטרך לתקצב אותן.

משמעות הרפורמה - חיסול התכנון במדינת ישראל

ח"כ מאיר שטרית, לשעבר שר הפנים, תקף בכנס את עיקרי הרפורמה. "אם צריך היה איזושהי הוכחה שהרפורמה הזו מסוכנת, אז קבלנים חיכו לי בחוץ עם פתק שבו הם כתבו שהם תומכים בה. אני מקווה שהרפורמה הזו לא תעבור כי משמעותה חיסול התכנון במדינת ישראל.

"לתת לוועדות מקומיות חופש פעולה זה מסוכן. מי בדיוק ייתן דיור בר השגה אם אין בקרה על הוועדות המקומיות? הרעיון הוא לגרום למצב שבו יש ראייה תכנונית מקפת. איך הרפורמה עומדת מול תמ"א 35 שאומרת שיש יישובים שלא יכולים לעבור סף מסוים? ראשון לציון מזמן עברה את הסף". שטרית הוסיף כי "השימוש במילה רפורמה לא תמיד כשר. עשו רפורמה במינהל מקרקעי ישראל. ראיתם שהוזלו דירות? ראיתם שבנו מחוץ למרכז הארץ? לא. כל יום מתעוררת רפורמה ללא ידיים ורגליים. יש לשמור על המדרג של הוועדות כפי שהן היום. הן עובדות 60 שנה. אילו כלים יש לוועדה מחוזית לזרז תוכניות? האמצעים שיש לה הם שוליים.

"אם רוצים לזרז את הקצב, הוועדות יכולות לשבת יותר. אני לא רואה מי ידאג לדיור בר השגה. הרי כשהרפורמה תיושם, כל אחד ירצה לבנות גבוה יותר ויקר יותר. הרפורמה תביא לריכוז של אזורי העוני, כי התהליכים שמוצעים פה יובילו למצב שבו מי שיש לו כסף יחיה, יפרח ויבנה מגדלים ומי שאין לו כסף יחיה באזורי עוני ולא יהיו לו האפשרויות לקבל חינוך טוב וסביבה טובה.

"בתחום התכנון, לצעוק רפורמה כדי לסגור מרפסת זה ממש עקום בעיניי כי ברפורמה הזו העניינים רק יסתבכו יותר. אם היו עושים מבחן בין השרים עד כמה הם יודעים על הרפורמה, אני לא בטוח כמה מהם היו עוברים אותו. עדיין בונים בעיקר את מדינת תל אביב, לא בונים את הפריפריה. אם לא יפסיקו לבנות במרכז הארץ לא תיבנה הפריפריה. בתקופה שלי אסרתי הרבה תוכניות בינוי במרכז הארץ. אם רוצים לבנות את הגליל ואת הנגב, לא צריך לתת יתרון למרכז. צריך לעצור את הבנייה בתל אביב ולא לאשר שום דבר - לא יקרה שום אסון".