שוב על המדף? אזהרת רווח לחברה האם הגרמנית של הנסון

HeidelbergCement נופלת בפרנקפורט ב-6.6% לאחר שדיווחה על צניחה של 50% ברווח התפעולי שתביא אותה להפסד נקי ברבעון הרביעי ■ תמחוק 404 מיליון אירו בגין מוניטין

מצבה של בעלת השליטה ביצרנית המלט המקומית הנסון ישראל מוסיף להיות קשה - מה שמעורר תהיות לגבי נכונותה לנסות ולמכור שוב את החברה. HeidelbergCement הגרמנית פרסמה היום תחזית מאכזבת לתוצאותיה הכספיות ברבעון הרביעי של 2009 הנמוכה מציפיות האנליסטים. המניה נפלה במהלך היום ב-6.6% ונסוגה לרמתה מאוקטובר האחרון. יצרנית המלט השלישית בגודלה בעולם תפרסם דו"חות שנתיים מלאים ב-18 במארס.

מכירותיה של היידלברג-סימנט קטנו ברבעון הרביעי של 2009 ב-19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל-2.73 מיליארד אירו - אך הרווח התפעולי צנח ביותר מכך ונחתך במחצית. בין היתר, השפיעו תנודות המטבע במדינות השונות בהן החברה פועלת בהיקף של 200 מיליון אירו. החברה לא פרסמה את השורה התחתונה, אך היא צפויה לדווח על הפסד נקי, בין היתר בשל מחיקת מוניטין בסדר גודל של 404 מיליון אירו נוספים.

"השווקים בהם פעילה החברה לא הראו כל התאוששות ברבעון הרביעי", אמר דובר החברה בשיחת ועידה מקוונת. אליו הצטרף המנכ"ל ברנרד שיפל, שהגדיל את הקיצוץ המתוכנן בעלויות ב-50% ל-300 מיליון אירו. לדבריו, מצבה של החברה צפוי להשתפר כשתחל השפעתן של תוכניות תמריצים כלכליות במהלך השנה הנוכחית.

נטל החוב של היידלברג-סימנט מוסיף להיות נושא כאוב, אם כי החוב נטו ירד מתחת ליעד הרשמי, 8.5 מיליארד אירו, גם אם המנכ"ל סירב לספק נתון רשמי מדויק. שיפל צופה כי עלות החוב הממוצעת תמשיך לרדת ל-6%-6.5%, נמוך מהריביות בהן הנפיקה אג"ח בחודש שעבר.

גידול בהונה העצמי באוקטובר האחרון הפך את המניה למועמדת להיכנס למדד הדאקס בעדכון הקרוב במחצית השנה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 7.6 מיליארד אירו ובעל המניות הגדול ביותר בה הוא המיליארדר הגרמני לודוויג מרקל (24.4%).

בסוף 2009 הודיעה משאב מקבוצת IDB שבשליטת נוחי דנקנר והמשפחות מנור ולבנת כי הם נסוגים מהעסקה לרכישת יצרנית הבטון השנייה בגודלה בישראל תמורת 450 מיליון שקל והמזומנים שבקופתה. בכך, מנעו דחייה פומבית של אישור העסקה בידי הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, בשל מעמדה של קבוצת ההחזקות בענף.

פעילות הנסון ישראל מתפרשת על פני מספר אזורים בארץ וכוללת יצור בטון מובא ומוצרי טיח, יצור אגרגטים לבניה לתשתיות וליישומים אחרים, יצור אספלט והובלה עצמית וללקוחות חיצוניים. המחזור השנתי מוערך בכ-950 מיליון שקל. בטון מיוצר ממלט וחצץ ויצרניות בטון הן חברות הקונות מנשר (אף היא מקבוצת IDB) מלט, מערבלות אותו ומוכרות אותו לשוק הנדל"ן והתשתיות.