רשם הפטנטים: עובדים שוויתרו על זכויות יוכלו לתבוע פיצויים

כך עולה מהחלטה תקדימית של הוועדה לפיצויים ותמלוגים של רשם הפטנטים ■ זאת אלא אם העובד חתם על סעיף בחוזה העוסק בכך במפורש

הוועדה לפיצויים ותמלוגים של רשם הפטנטים, קיבלה השבוע החלטה, שמחזקת את כוחם של עובדים בתפקידי הפיתוח, בדרישת בונוסים על המצאותיהם מהחברות שמעסיקות אותן.

החוק מגדיר כי עובד, שבמסגרת עבודתו בחברה היה אחראי על פיתוח פטנט או המצאה, בהם השתמשה החברה, אינו זכאי לתשלום מעבר למשכורתו, שכן עבודתו היא להמציא ועל כך הוא מקבל משכורת.

עם זאת, לעובדים ניתנה עד היום האפשרות לערער למשרד הפטנטים, לוועדה לפיצויים ותמלוגים, ולטעון כי במקרה ספציפי מגיע לו פיצוי מעבר למשכורתו.

עתירה מעובד אקטליס

כיום נוהגות החברות להחתים עובדים בתחום המו"פ על סעיף מיוחד בחוזה, שמגדיר במפורש שכל המצאה שלהם בחברה תהיה שייכת לחברה, וכי לא יבקשו זכויות נוספות. עד כה הוסכם כי סעיף זה מונע קבלת פיצויים דרך הוועדה.

ההחלטה הנוכחית, שניתנה במסגרת בקשתו של העובד ישי אילני נגד חברת אקטליס, גורסת שגם אם עובד חתם על סעיף כזה, מותר לו לפנות לוועדה ומותר עדיין לוועדה לפסוק לו פיצויים.

הכדור עובר לבימ"ש המחוזי

"החלטה זו שמה בספק את תוקף סעיפי הוויתור הקיימים בחוזי העסקה של עובדי פיתוח רבים בתעשיית ההיי-טק בישראל", אומר היום ד"ר גל ארליך ממשרד רישום הפטנטים ארליך פנסטר. "הפירוש שנתנה הוועדה לחוק, במידה שלא ישתנה, עלול לעורר גל של תביעות לפיצויים או תמלוגים מעובדי מו"פ". לדבריו, זו עדיין החלטה של ועדת הפטנטים בלבד וייתכן שבית המשפט המחוזי יהפוך אותה.

ארליך מאמין כי שינוי נוסף בחוזי ההעסקה, עשוי להחזיר את המצב לקדמותו. לדבריו, "אנו מאמינים שיש להגדיר במפורש בחוזה ההעסקה את התמורה הניתנת לעובד, או פירוט במפורש כי העובד מוותר על זכותו לפיצוי". ואולם, עד אז החברות חשופות לתביעות פיצויים כאלה יותר מכפי שהיו בעבר.