הערכות: מדד ינואר ירד ב-0.3%; מעוז: מחירי דיור יירדו עד פסח

מדד המחירים לצרכן, שיפורסם מחר, צפוי לרדת לראשונה מאז ספטמבר ■ מעוז מאקסלנס נשואה מחזיק בתחזית אגרסיבית: ירידה של 0.6% ■ מעוז: "פישר יותיר הריבית על כנה בחודשים הקרובים"

מדד המחירים לצרכן ככל הנראה ירד ב-0.3% בחודש ינואר. כך עולה מקונצנזוס תחזיות האנליסטים בשוק ההון, הנערך על ידי סוכנות בלומברג. ממוצע התחזיות מראה על ירידה של 0.3% במדד ואילו החציון מעיד על ירידה של 0.4%. התחזית האגרסיבית ביותר היא של שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, אשר צופה ירידה של 0.6% במדד.

הירידה הצפויה במדד מגיעה לאחר שבחודש שעבר הפתיע המדד כשנותר ללא שינוי, כאשר ההערכות היו כי הוא דווקא יעלה ב-0.3%. האינפלציה ב-2009 הסתכמה ב-3.9%, מעל היעד הממשלתי שעומד על 1-3%. ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון מראות כי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים צפויה לרדת ל-2.7%.

אם מדד ינואר אכן יירד ב-0.3%, יהיה זה המדד השלילי הראשון מאז חודש ספטמבר, אז ירד המדד גם כן באותו שיעור. הנחת היסוד גם בבנק ישראל היא שמדדי החודשים הקרובים צפויים להיות נמוכים ולרסן את הלחצים האינפלציוניים, ובקרב הגופים הפיננסיים בשוק ההון גברה בחודש האחרון ההערכה כי בנק ישראל יאט את קצב העלאות הריבית, לאחר שהעלה אותה 3 פעמים מאז אוגוסט האחרון והעמידה על 1.25%. קונצנזוס התחזיות בשוק מראה כי הריבית צפויה לעלות לכ-3% עד סוף השנה.

הירידה במחירי המים ובסעיף הלבשה והנעלה בשל עונתיות תגרור מטה את מדד ינואר", אומר ל"גלובס" שלמה מעוז מאקסלנס נשואה. לאחר שסעיף הדיור ירד בדצמבר ב-0.8% ומשך מטה את המדד, מעוז צופה המשך ירידה במחירי הדירות והשכירויות. לדבריו, "תהיה ירידה במחירי הדיור לפחות עד פסח. בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה החודש וגם בחודשים הקרובים. אין שום סיבה להעלות את הריבית".