פלאפון מגלה את הפוטנציאל החרדי: פותחת מוקד טלפוני באלעד

בעיר כבר פועלים מוקדים דומים של AIG ושל מירס ■ המדינה תסבסד חלק מעלויות העסקת העובדים

גם חברת פלאפון מגלה את הפוטנציאל החרדי בשוק העבודה: החברה, בראשות המנכ"ל גיל שרון, הודיעה היום (א') כי היא צפויה לפתוח בעוד מספר שבועות מוקד טלפוני (call center) בעיר החרדית אלעד, בו יועסקו כ-100 נשים.

המרכז יופעל כמיקור חוץ, והעובדות בו יועסקו בפועל על-ידי חברת מנפאואר בראשית, שמתמחה בגיוס ובהעסקה במגזר החרדי. מנפאואר תזכה כנראה לסבסוד חלק מעלויות השכר מצד המדינה למשך שנתיים וחצי, בהתאם למדיניות משרד התמ"ת לעידוד העסקת ערבים וחרדים.

לפלאפון כבר יש ניסיון חיובי עם העסקת נשים חרדיות, לאחר שפתחה לפני כשנתיים מוקד דומה בירושלים המעסיק עשרות נשים חרדיות, ולפני כחודש הושלם גיוסן של 50 נשים חרדיות למוקד העסקי בבאר-שבע.

"מתוך ניסיוננו בשנים האחרונות, אנו מאמינים כי הנשים החרדיות הן כוח עבודה חרוץ, משכיל ונאמן, והקמת מוקד קרוב למקום מגוריהן תסייע להן לשלב תעסוקה באורח חייהן", מסבירה רונית מרכוס, סמנכ"ל שירות ומכירות למגזר הפרטי בפלאפון.

המוקד יפעל במשמרות נוחות המתאימות לנשים עם ילדים, והעובדות יזכו להכשרה על חשבון החברה בשכר מלא עוד לפני תחילת העבודה בפועל.

בשיחה עם "גלובס" הוסיפה דוברת פלאפון, נוי קדם, כי אחת הבעיות הגדולות של מוקדים טלפוניים היא שהמוקדים קולטים בעיקר סטודנטים וסטודנטיות בגיל ממוצע של 24. "הצעירים האלה עובדים בממוצע 9 חודשים בלבד, ואחרי כל ההשקעה בהכשרה שלהם הם קמים ועוזבים, למשל לטיול בהודו. המשמעות של תחלופה כזו גבוהה היא הוצאה גבוהה על גיוס ושימור של עובדים", מסבירה קדם.

יצויין כי לפלאפון מוקד טלפוני חיצוני שפועל גם בעיר נצרת, המופעל על-ידי חברת "תקשוב". לפי המודל באלעד, הניהול המקצועי ומערכות המידע יישארו בידי פלאפון.

בישוב אלעד פועל גם מוקד טלפוני של חברת הביטוח AIG וכן מוקד דומה של חברת התקשורת "מירס".

אחת החלוצות הגדולות במגזר החרדי היא חברת טכנולוגיות המידע מטריקס, שהעסיקה כבר בשנת 2004 נשים חרדיות בתחום התכנות, ביישוב מודיעין-עילית שמעבר לקו הירוק. מטריקס שילמה למתכנתות 5% מעל שכר המינימום, וזכתה מהמדינה לסבסוד של 1,000 שקל בחודש לכל עובדת, וזה כאשר מתכנתת באזור המרכז מרוויחה פי 3 ופי 4 יותר.

גם חברת ה-IT מלם הקימה מרכז תכנות דומה ביישוב בית"ר-עילית, כמו גם מספר בתי תוכנה נוספים. אם לוקחים בחשבון שגם הנדל"ן זול בישובים האלה, הרי שיותר ויותר חברות צפויות להפנים את הפוטנציאל העסקי שבדבר.

יצויין כי המענקים מצד המדינה לא ניתנים אוטומטית לכל מי שמוכן להעסיק חרדים, אלא רק למי שזוכה בהליך מכרזי שיוצא פעמיים בשנה. בהליך זה מתמודדות החברות לפי מספר קריטריונים, בהם כמות העובדים שהן מוכנות להעסיק וגובה השכר שהן מוכנות לשלם.