למה מנהלים ישראלים לא מוציאים ויזת L1 לארה"ב?

עובדים בכירים ומנהלי מחלקות בחברות היי-טק ישראליות נתקלים לאחרונה בקבלת-פנים לא נעימה בכניסה לארה"ב, עת הם מעוכבים בביקורת הגבולות האמריקנית

עובדים בכירים ומנהלי מחלקות בחברות היי-טק ישראליות נתקלים לאחרונה בקבלת פנים לא נעימה בכניסה לארה"ב, עת הם מעוכבים בביקורת הגבולות האמריקנית. העובדים, שמגיעים בתדירות גבוהה לארה"ב לצורך פגישות עבודה, נכנסים בדרך כלל עם ויזת תייר רגילה. לאחרונה נתקלו מנהלים אלה בקשיים בביקורת הגבולות, מאחר שכניסה תכופה לארה"ב מעוררת חשד שמדובר בהגעה לצורכי עבודה. כך עולה מנתוני משרד עורכי הדין קן תור & עכו, המתמחים בדיני ניוד מומחים.

"חרף העובדה כי כל עובד בחברת היי-טק יכול לקבל אשרת כניסה מסוג L1, אם הוא מועסק בפרק זמן העולה על שנה בחברה מסוימת, חברות היי-טק לא מעטות נטו שלא להתייחס ברצינות ללשון החוק, מתוך הנחה כי לא תתקיים בדיקה מעמיקה", אומר עו"ד עמית עכו.

"הוצאת ויזה עבודה מסוג L1 מאפשרת למנהל להיכנס ולצאת באופן חופשי משטח ארה"ב, ללא כל חשש כי יעוכב בכניסה ויעבור תחקיר קפדני. הוצאת הוויזה אף מאפשרת למנהל לייצג את החברה, מבלי שמנהליה יסתכנו כי העובד יפליל אותם במהלך תחקיר. במידה ומתברר כי המנהל נשלח לארה"ב למטרת עבודה כשהוא מצויד בוויזת תייר, החברה מסתכנת בהטלת סנקציות ע"י הרשויות בארה"ב, שיכולות לפגוע בהמשך פעילותה התקינה".

הגברת הבדיקות בגבול אינה פוסחת גם על מנהלים בכירים בחברות היי-טק, שנכנסים ויוצאים מארה"ב באופן תדיר, בין אם לצורך ביקורים עסקיים ובין אם לצורך מטרות פרטיות.

"כך קרה למנהל בכיר שנסע שש פעמים במשך חצי השנה האחרונה. המנהל נלקח באופן מפתיע לחקירה בשדה התעופה, במהלכה תושאל באופן מעמיק ביותר לגבי סיבת הגעתו. בקרי הגבול תהו על פשר כניסותיו התכופות לארה"ב, מהן התעורר החשד כי זה מגיע על-מנת לעבוד. המנהל עוכב לחקירה על אף העובדה כי ביקוריו התכופים בארה"ב נועדו למטרות שאינן תעסוקתיות, ונמשכו ימים ספורים כל אחד", אומר עכו.

מלבד אי הנעימות שכרוכה בחקירה בביקורת הגבולות, לדברי עכו, התרחש לאחרונה מקרה קיצוני שבו מנהל מדרג בינוני הוחזר ארצה לצורך הסדרת אשרת עבודה מסוג L1. "מנהל שמגיע באופן תדיר לארה"ב יוצר חזקה משפטית של כניסה לצורכי תעסוקה, אותה עליו להפריך. נטל ההוכחה מועבר אליו, וזה נדרש להפריך את הסברה כי מדובר בכניסה לצורכי עבודה. חברות הנוהגות לעבוד באופן רציף עם ארה"ב ולשלוח עובדים, ראוי כי ינפיקו לעובדיהם אשרה מסוג L1", הוא אומר.

בין הזכאים לאשרה מסוג L1 נמצאים עובדים שהועסקו מחוץ לארה"ב כמנהלים, בכירים או עובדים מקצועיים בעלי התמחות ייחודית, המועברים לארה"ב כדי לעבוד בגוף המהווה סניף, חברה-בת או חברה-אחות של חברת המוצא, בתחום הדורש את יכולותיהם והידע שרכשו. אשרה זו מאפשרת לחברות רב לאומיות לנייד באופן חופשי עובד בעל מומחיות ייחודית לסניף באותו אשכול חברות הממוקם בארה"ב.