תשובה נגד מימן: "בקבוצת דלק הכל גלוי. לא כך המצב ב-EMG"

גורמים בקבוצת דלק: דווקא אנחנו תרמנו יותר מכל לרווחתו של הצרכן הישראלי כששברנו את המונופול של EMG באספקת הגז ■ יו"ר דלק תשתיות: "השותפים שלנו לא יסבסדו את תחנות הכוח של תשובה" ■ קבוצת מימן: "הגיע הזמן שהרגולטור יבהיר מה מותר"

לפני שלוש שנים עזב משה קראדי בסערה את כס המפכ"לות של משטרת ישראל לטובת משרה נוחה ושקטה בקבוצת דלק. קראדי חשב שהשאיר מאחוריו את ימי הספינים, ההדלפות והקמפיינים התקשורתיים, אך בשבוע שעבר התברר לו כי טעה.

זה קרה כשדיון שגרתי בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא "התפתחויות במשק הגז" הפך במה להתקפות של חברי הכנסת מירי רגב ואופיר אקוניס נגד "ספקי הגז הטבעי". על הכוונת: קבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, השותפה בקידוח ים תטיס ובתגלית הגז "תמר".

לפני שלושה שבועות דיווח "גלובס" כי דלק בודקת אפשרות לרכוש שליטה ביצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות, המקימה את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, שתייצר חשמל מגז טבעי. כמו כן צוין כי אם בסופו של דבר תצא עסקה אל פועל יעלה תשובה על הדרך לקראת הפיכתו ליצרן החשמל הפרטי הגדול בישראל.

יו"ר הוועדה אקוניס טען, בהתייחסו לפרסומים, כי מדובר ב"איום חריף על התפתחותה של תחרות בייצור החשמל". לדבריו "יצרני חשמל ושחקנים אחרים במשק, שאין להם זיקה לספק הגז, לא יוכלו להתחרות בגוף אשר מסבסד את עלות הגז הטבעי לקבוצתו". בסיכום הדיון דרשו הח"כים ממשרד התשתיות לפעול כדי למנוע מספקי גז להיכנס לתחום ייצור החשמל בגז.

דלק תשתיות, המרכזת את תחום הקמת תחנות הכוח בקבוצת דלק, עמדה בעין הסערה. בראיון בלעדי וראשון מאז נכנס לפני חודש לתפקיד יו"ר דלק תשתיות אומר קראדי כי הדיון בכנסת היה "התעסקות בספינים ולא במהות".

ומה תגובתכם על הטענות?

"אנחנו לא עוסקים בייצור ספינים אלא בייצור חשמל. המטרה המרכזית של דלק תשתיות היא ייצור חשמל. האמצעי הוא הקמת תחנות הכוח והערך המוסף הוא הגז הטבעי. זה הסדר הנכון של הדברים. המטרה שלנו מאוד ברורה - להקים תחנות כוח בהתאם למדיניות הממשלה שקבעה יעדים של חשמל זול, ידידותי לסביבה ולפי כללי התחרות החופשית".

טענה הזויה

במוקד המחלוקת עומדת שאלת היכולת של יצחק תשובה לשלוט במחיר הגז שיסופק מהקידוח בתמר לתחנות הכוח. יריביהם העסקיים של דלק ובעלי בריתם בכנסת מתייחסים ליכולת הזאת כדבר מובן מאליו. אבל בדלק טוענים שמדובר בעלילה. "נוצר כאן מצג שווא כאילו הגז בתמר שייך לתשובה", אומר קראדי, "תשובה לא בעלים של הגז ואפילו לא בעל שליטה. קבוצת דלק היא בסך הכל שותפה בקידוח, כמו ישראמקו או דור גז. אנחנו אפילו לא השותפה הגדולה (ראה מסגרת) ולא מנהלים את המשא ומתן עם הצרכנים - מי שמנהלת אותו היא נובל (חברת נובל אנרג'י האמריקנית). השותפים שלנו הם גופים עסקיים מתוחכמים. מישהו מעלה על דעתו שהם יהיו מוכנים לסבסד את תחנות הכוח של תשובה על חשבונם? זו פשוט טענה הזויה".

אבל ברור שכחברה השייכת לקבוצה המעורבת בהפקת גז טבעי יש לכם יתרון מסוים, כמו מומחיות ונגישות מידע.

"שיקול דעת הוא לא דבר מגונה. זה שיש לנו יתרון זה בסך הכל טוב למשק. חברת החשמל היא כיום המונופול היחיד. באה הממשלה ואמרה 'המדיניות שלי היא לייצר חשמל פרטי'. דלק קפצה ונענתה לאתגר. יש לה ידע, ניסיון וגם חזון".

מנכ"ל דלק תשתיות סילביו ויטיניג טוען שבמהלך ההתעסקות בתוכניות קבוצת דלק בתחום ייצור החשמל נשכחו הפרופורציות. "כושר הייצור של משק החשמל היום הוא 11 אלף מגה ואט. אנחנו מייצרים בסך הכל 87 מגה ואט בתחנת הכוח שלנו באשקלון, שמחצית הייצור שלה מיועד להפעלת מתקן ההתפלה. ב-2015 אנחנו אמורים לייצר 500 מגה ואט מתוך סך כולל של כ-20,000 מגה ואט, שמהם 14,200 של חברת החשמל והשאר של יצרני החשמל הפרטיים".

אז אתם לא בדרך להפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול בישראל?

"אני חושב שזו הצהרה פופוליסטית. אנחנו מעוניינים להיכנס לפרויקטים נוספים אבל זה יהיה אך ורק לפי בדיקות כלכליות. אנחנו בתחום ייצור החשמל מ-96' הרבה לפני תגליות הגז. את התחנה באשקלון הקמנו ב-2003-2004. על החוזה להקמת התחנה בנילית חתמנו בינואר 2008 ועם תנובה - באוקטובר 2008. חתמנו על חוזים ל-20 שנה כשבים תטיס (קידוח הגז שדלק שותפה בו) נותר גז לשנים ספורות. כלומר, חתמנו על ההסכמים להקמת תחנות הכוח למרות שהערכנו שלא נהיה אלה שיספקו את הגז לאותן תחנות במשך רוב התקופה".

בקבוצת דלק משוכנעים שה"אמבוש" בכנסת היה חלק מקמפיין המתנהל נגדם ושמאחוריו עומד יוסי מימן, המחזיק במניות ספקית הגז המצרי EMG. בינתיים הם נושכים שפתיים ונמנעים מלתקוף את מימן בפומבי. עם זאת, גורמים בקבוצה אמרו ל"גלובס" ש"אצלנו לפחות הכל שקוף וגלוי. זה לא המצב ב-EMG". מימן שיחרר בימים האחרונים רצף הכרזות והצהרות שהתפרשו בשוק כסימן למצוקה. ביום הדיון בכנסת, למשל, הכריז מימן כי ישמח מאוד להיכנס לתחום ייצור החשמל "אם הרגולטור ישנה לפתע את דעתו". כמה ימים קודם לכן בישרה כותרת ראשית אחרת על "עליית מדרגה במלחמת ספקי הגז: מימן נכנס לשוק החשמל הפרטי". בסביבתו של מימן טענו שכל יצרני החשמל הפרטיים "נמצאים על השולחן", אך שום שם של יצרן פרטי לא צץ מאז. "מימן חושש שלא יוכל להתמודד מול תשובה במאבק על הסכמי אספקת גז ליצרני החשמל", אמר ל"גלובס" אחד מיצרני החשמל, "צריך לזכור שלמימן, בניגוד לתשובה, אין גז משלו. הוא רק ספק שקונה מהמצרים ומוכר לישראלים".

בקבוצת דלק מאוד לא אהבו לראות חברי כנסת המתייצבים לצדו של יריבם, ספק הגז המצרי, בשם הגנת הצרכן. דווקא אנחנו תרמנו יותר מכל לרווחתו של הצרכן הישראלי, אומרים בדלק, כששברנו את המונופול של EMG באספקת הגז. הירידה הדרסטית בעלויות הדלקים לחברת החשמל היא שהובילה בסופו של דבר להורדת תעריפי החשמל לצרכנים בשיעור החד ביותר מעולם בתחילת החודש. "עצוב לי לראות שדווקא העובדה שחברות בקבוצת דלק שהיו חלוצות במיזמי חיפוש הגז הופכות יעד למתקפה", אומר קראדי, "קבוצת דלק לקחה על עצמה 100% מהסיכון והשקיע מאות מיליוני דולרים בחיפושים. אם כבר, אז צריך לעודד ולשבח אותה".

תחרות חיובית

כמו יריביהם מכוונים גם בדלק את הטיעונים לעבר הגופים הרגולטוריים הבודקים בימים אלה את שאלת הבעלות הצולבת במשק החשמל (ראה מסגרת). קראדי נעזר לשם כך גם בניסיון שצבר בעברו המשטרתי. "גם כשהייתי מפכ"ל יצא להכיר ולעבוד עם גופי הרגולציה ואני בטוח שהגופים הרגולטוריים לא יעמדו בסתירה לכוונה לייצר. דלק תשתיות מאמינה כי ככל שפעילותה ופעילות דומיה יהיו רחבות בתחום עתיר השקעות זה כך יתפתח משק החשמל, ישתכלל ויהא תחרותי. לתחרות כזו יכולות להיות רק תוצאות חיוביות מבחינת הצרכן הסופי".

טוענים שאתם חזקים מדי.

"במדיניות שבה רוצים לעודד שוק חופשי כדי לייצר חשמל זול וידידותי לסביבה צריך לאפשר לשחקנים רציניים להיכנס. כוחות השוק החופשי כבר הוכיחו את יכולתם לייצר מתגליות הגז הישראליות הטבות כלכליות לגברת כהן מחדרה, ואני מדבר על הוזלות משמעותיות במחירי המים והחשמל".

מרחב: להבהיר איסורים

מקבוצת מרחב נמסר: "איננו נוהגים להתייחס לטענות אנונימיות. לגופו של עניין, עמדת קבוצת מרחב באה לידי ביטוי באופן הבהיר ביותר הן בעיתונות והן בדיון בוועדת הכלכלה ומסתכמת בדרישה לבהירות רגולטורית: הגיע הזמן שהמופקדים על הרגולציה יבהירו מה מותר ומה אסור בשוק ייצור החשמל הפרטי".

בקבוצת מרחב הביעו תמיהה על כך שמישהו מעלה על דעתו כי קבוצת דלק שקופה יותר מאמפל (המחזיקה ב-EMG) ונסחרת הן בנאסד"ק והן בבורסה בתל אביב.