סמי קצב בוחן הנפקה או הכנסת שותף לפעילותו הביטחוניות

קצב בוחן בימים אלו דרכים שונות לגיוס הון, בהן הנפקה בבורסה או הכנסת שותף לניסקא תעשיות לפי שווי של יותר מחצי מיליארד שקל

איש העסקים סמי קצב, המתמחה בהבראת חברות הנמצאות בקשיים, פועל להציף ערך עבור פעילותו בתחום התעשיות הביטחוניות, המאוגדת תחת חברת ניסקא תעשיות. כך נודע ל"גלובס". קצב בוחן בימים אלו דרכים שונות לגיוס הון, בהן הנפקה בבורסה או הכנסת שותף לניסקא לפי שווי של יותר מחצי מיליארד שקל.

בין היתר, גישש קצב לפני מספר חודשים לגבי גיוס של 80-90 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה, אך ככל הידוע התהליך לא התקדם מעבר לכך. אחד מהפעילים בשוק החיתום אמר היום כי במידה שקצב יבקש לקדם את מהלך ההנפקה, הרי שלאור האווירה החיובית בשוק ההון, המהלך לא צפוי להיתקל בקשיים. לעומת זאת, פעיל אחר בשוק העריך כי הנפקת ניסקא תתבצע, אם בכלל, בשנת 2011.

קצב רכש בשנים האחרונות מספר חברות ביטחוניות בקשיים וככל הידוע סייע להבראתן. במהלך 2004 רכש קצב מידי המדינה את מגן (היום IWI, חברת מפעלי נשק בישראל), מפעל הנשק הקל של תע"ש המייצר את הרובה "תבור", תמורת 9 מיליון דולר, מהלך במסגרתו הועברה בפעם הראשונה פעילות ביטחונית לידי גורם פרטי.

בסוף 2007 הצביע דוח מבקר המדינה על כשלון מהלך רכישת המפעל. המבקר ציין כי תע"ש לא קיבלה את התמורה הצפויה עבור מגן בשל הלחץ על הנהלת החברה למכור או לסגור את המפעל שהיה מצוי בקשיים, וכי גם לאחר השלמת המכירה, המשיכה המדינה לשאת בחלק ניכר מהתחייבויותיה של מגן באמצעות כספי מדינה שהועברו לתע"ש. בנוסף למפעל מגן, מחזיקה ניסקא בחברת מפרולייט המייצרת מערכות אופטיות למערכות הביטחון בארץ וגם במדינות נוספות בעולם.

קצב ידוע בשוק ההון כאיש עסקים דיסקרטי ואמיד. בנוסף, קצב משמש גם בעל מניות ויו"ר בחברת מספנות ישראל העוסקת בבניית כלי שייט ועבודות מתכת, אשר גם היא נרכשה מידי המדינה. שותפיו במספנות ישראל הם אנשי העסקים שלמה שמלצר ושלומי פוגל. לקצב גם פעילות נדל"ן, כשניהול פעילות היזום והנדל"ן של הקבוצה המנוהל כיום על ידי נס-פן, בה הוא מחזיק בשותפות עם קבוצת ההנדסה ברן.

אמנם עדיין לא נקבע סופית מועד ההנפקה, אך הרעיון להנפיק את החברה נובע מרמות המחירים בבורסה, והתייצבות השווקים, אשר מגבירה את תאבון בעלי השליטה לבצע הנפקות בבורסה. ישנן לא מעט חברות ששוקלות בימים אלה לבצע הנפקה, ואם מצב השווקים ימשיך להיות חיובי, הרי שנראה השנה עוד לא מעט הנפקות, וזאת אחרי שנתיים של יובש בשוק זה.