המשותף לגינדי, שופרסל וטויוטה

הדולר מטפס בנחת, והאירו מתדרדר כמצופה. הטור, לפיכך, יוקדש השבוע לצרכן הישראלי

בסוף השבוע התראיין מיכה כרמון, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, ואמר כי נשיא טויוטה העולמית עשה טעות בכך שהתנצל על התקלה ברכבי טויוטה. זו, לדעתי, חוצפה ישראלית בשיאה.

כולנו הזדעזענו לשמוע את הקלטת נסיעת המוות של משפחה אמריקנית, שכל חטאה היה בכך שרכשה מכונית מסוג טויוטה. מדבריו של מנכ"ל החברה אני למד כי אם חלילה היה מתרחש אסון כזה כאן בישראל, היו כבר דואגים טובי היחצ"נים ועורכי הדין של החברה להסיר מעליה את האחריות.

התנצלות? מה פתאום! הוזלת מחיר? השתגעתם! מנכ"ל יוניון מוטורס יודע את נפש הצרכן הישראלי, ולכן מרשה לעצמו להטיח ביקורת שערורייתית כלפי נשיא טויוטה שעשה צעד מתבקש בכל מדינה בה מתקיימת התנהגות צרכנית מתוקנת - רק לא בישראל.

כרמון יודע כי הפער בין מספר כלי הרכב שנמכרו בארץ לפני גילוי התקלה לזו שתימכר אחרי חשיפתה יהיה שולי - ולאו דווקא בגלל שטויוטה כל-כך טובה וחסינה, אלא יותר בגלל שהצרכן הישראלי הוא, פשוט, אין דרך לומר זאת אחרת - פראייר!

גם חבריו, המנכ"לים של יבואניות הרכב מאירופה, מכירים היטב את הצרכן הישראלי. במדינה שאזרחיה בעלי תרבות צרכנית נאותה, היו יבואני רכב מאירופה מנצלים את המשבר שמתלווה לו התרסקות האירו, על מנת לצאת במבצעי שיווק. החשבון היחיד שעושים יבואני הרכב מאירופה הוא גודל הבונוס, כתוצאה מהיחלשות האירו לעומת השקל.

גם קבלני הנדל"ן הישראלים מכירים את נפש לקוחותיהם ואינם מתרשמים מרפורמות ותוכניות אשר להן חיכה הציבור שנים רבות וסוף-סוף החלו לצבור תאוצה. הם לא מהססים לתקוף אותן ואת יוזמיהן בכל דרך וממשיכים להתריס ולהכריז כי המחירים לא ירדו.

הם מכירים היטב את הצרכן הישראלי. זה שרוצה תוצאות כאן ועכשיו, מהיום למחר. היות וברור להם כי הרפורמות למיניהן אינן יכולות להשפיע מהיום למחר, נוקטים הקבלנים באסטרטגיה נכונה מבחינתם ותוקפים את הצרכן הישראלי בבטן הרכה שלו - חוסר הסבלנות.

באותו עניין באים בטענות גם כלפי מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, שמרשה לעצמו לחלק לו ולבכיריו משכורות-עתק. מה רוצים ממנו? גם הוא מכיר את צרכניו הישראלים ומנצל התנהגותם הצרכנית הלקויה - למשל במכירת ירקות ופירות במחירים מופקעים.

המנכ"לים לא אשמים, רבותיי. הם דואגים למקסם את רווחי החברות שאותן הם מנהלים, ומי שמבין טוב יותר את התנהגות הצרכן יידע להרוויח יותר.

לי ברור כי אם איש המכירות ביוניון מוטורס או בסוכנות פיז'ו ידווח למנהל המכירות שלו כי מתוך 12 לקוחות פוטנציאליים שהגיעו לסוכנות 11 יצאו כי לא נהנו מהנחה אשר לה הם זכאים בגין תדמית במקרה של טויוטה או בגין היחלשות האירו במקרה של רכב אירופאי - מחיר המכוניות יירד!

אם איש המכירות של גינדי ידווח על עיכוב בעסקאות ובריחת קונים פוטנציאליים המצפים להוזלת מחיר בעקבות הרפורמות - מחיר הדירות יירד!

ואם מנהל סניף השופרסל ידווח למר רוזנהויז כי כבר חודש ימים מושלכת מרבית התוצרת החקלאית לפח האשפה, וזאת כי הלקוחות מסרבים לקנות אותה בשל המחירים המופרזים - מחיר הפירות והירקות יירד!

כל עוד זה לא קורה, אל לנו לבוא בטענות על התנהגותם של המנכ"לים. התנהגותם היא פועל יוצא של התנהגות הצרכן שלנו.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס.