"המדיניות בתחום האנרגיות המתחדשות - בזבוז כספי הציבור"

כך טוענים חברי הפורום הישראלי לאנרגיה במכתב לרה"מ ■ מסקירה שערך הפורום עולים ממצאים מטרידים, כאשר המטריד ביותר הוא האפקטיביות הנמוכה אל מול המחיר הגבוה של אנרגיות מתחדשות

הפורום הישראלי לאנרגיה העביר היום (ב') מכתב חריף לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הקורא לממשלה לאמץ מדיניות השקעה מושכלת באנרגיה מתחדשת, על פי סדרי עדיפויות ברורים ושיקולים ארוכי טווח לניתוב כספי העתק המושקעים באנרגיות מתחדשות. על המכתב חתומים חברי הפורום הישראלי לאנרגיה, בכירי המדענים ואנשי תעשיית האנרגיה הסולארית בישראל.

במכתב מברכים החתומים על פעילות הממשלה לקידום הפקת אנרגיה נקייה ומתחדשת בישראל, ועל המחויבות, אותה הביע רה"מ לנושא זה בוועידת הנשיא שהתקיימה בחודש אוקטובר 2009, כמו גם בהקמת ועדת שרים בראשותו לקידום הנושא. אולם יחד עם זאת מתריעים כי המדיניות אותה אימצה הממשלה, אשר במרכזה השקעה בהקמת מערכות פוטו-וולטאיות, אינה מקדמת את האינטרסים קצרי הטווח וארוכי הטווח של ישראל בתחום ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת, כמו גם בתחומי התעסוקה והמו"פ, ומהווה בזבוז של כספי הציבור.

היוזמה להעביר לראש הממשלה מכתב בנושא קמה בעקבות סקירה בנושא שערכו חברי הפורום הישראלי לאנרגיה. מהסקירה עולים ממצאים מטרידים, כאשר הממצא המטריד ביותר שעולה הוא האפקטיביות הנמוכה אל מול המחיר הגבוה של אנרגיות מתחדשות, ובעיקר השימוש במערכות הפוטו-וולטאיות, שהופכות לאחרונה לפופולאריות יותר.

נמצא כי הטכנולוגיה הפוטו-וולטאיות היא היקרה ביותר, ובעלת נצילות השטח הנמוכה ביותר מבין הטכנולוגיות להפקת אנרגיה מתחדשת הזמינות כיום, ולפיכך הבזבזנית ביותר במשאבי קרקע.

נוסף על כך, למרות ההשקעה האדירה בטכנולוגיות הללו, כמות החשמל הנקי שתיוצר באופן זה היא זניחה ביחס לצרכיה של ישראל וצפויה להגיע לפחות מאחוז מסך הייצור.

ממצא נוסף העולה מן הסקירה מראה כי החלופה של התייעלות אנרגטית במשק דורשות השקעה כלכלית נמוכה פי 9, והיא אפקטיבית הרבה יותר מאנרגיות מתחדשות בהשגת היעדים של מדינת ישראל.

יעל כהן-פארן, מנכ"לית הפורום הישראלי לאנרגיה, מסבירה: "מימוש החזון להפוך את ישראל למעצמה עולמית בתחום אנרגיית השמש והצבתה בחזית השוק העולמי, והפקת אנרגיה מתחדשת במשק החשמל בהיקף משמעותי, מחייבים את הפניית עיקר המשאבים למחקר ולפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום. על מנת להגדיל את חלקה של האנרגיה הנקייה בישראל בטווח הקצר, יש להפנות את מירב המשאבים להתייעלות אנרגטית. סדרי העדיפויות היום בוחרים בהשקעת כספי ציבור באנרגיה מתחדשת יקרה ולא יעילה, שתורמת בעיקר לשוק העבודה בסין".

במכתב שהוגש לראש הממשלה מוצעות גם המלצות להגדרת יעדים ברורים, ארוכי טווח ומתוקצבים כיאות לפיתוח משק אנרגיה בר קיימא ותעשיית האנרגיה המתחדשת בישראל, בין היתר: הגדלת ההשקעה בהתייעלות אנרגטית במשק, תמיכה במחקר המדעי באוניברסיטאות ובפיתוח הטכנולוגי, יישום טכנולוגיות ישראליות חדשניות ואופן התווית סדרי עדיפויות ברורים להשקעה במשק האנרגיה.

כהן-פארן מוסיפה: "ההשקעה בתחום האנרגיה הנקייה היא חיונית בעבור ישראל, וחשוב לשמור על היקפה הכולל ואף להגדילה. אולם השקעה של סכומי עתק מכספי צרכני החשמל בציוד המיובא מעבר לים, ללא שהתעשייה המקומית נהנית מכך, תוך הזנחת המחקר האקדמי, הפיתוח והייצוא הטכנולוגי - היא בכייה לדורות ויש לתקנה בהקדם. אנו קוראים לממשלה לאמץ מדיניות השקעה מושכלת באנרגיה מתחדשת".