האנשים שיחסכו לכם מס: מיהם מומחי המס הטובים בישראל?

הם רוקחים תכנוני מס מפולפלים, ושום עסקה משמעותית לא זזה בלי 'אוקיי' מהם ■ פעם הם סבלו מתדמית מרובעת - והיום הם חוד החנית של עולם העסקים ■ תכירו: מומחי המס הטובים בישראל מקרב רואי החשבון

כשחושבים על מומחה למס, מצטיירת בדמיונם של רבים דמות של פקיד ממושקף, אפרורי וחסר כריזמה, האוחז ביד אחת חשבונייה, ובשנייה את פקודת מס הכנסה. הוא מסתגר בחדרו האפלולי ושולח אל לקוחותיו ערימות של דפים, שאיש מלבדו לא מבין מה כתוב בהם.

אך התמונה הזו רחוקה מאוד מהמציאות. בעשורים האחרונים הפכו מומחי המס לשחקנים משמעותיים במגרש העסקי. רובם כבר לא משמשים כיועצים בלבד, אלא נמצאים בצמתים החשובים והמכריעים של העסקאות הגדולות במשק, בוחנים כדאיות, מחשבים, וקובעים, במקרים רבים, מה יהיה גורלן של עסקאות בשווי של מיליארדי דולרים.

עוד טעות נפוצה ביחס אליהם: רבים מניחים שעורכי הדין הבכירים ממלאים לבדם את משבצת המומחים בתחום המיסוי, אך במציאות שותפים לתהליכים העסקיים השונים רואי חשבון מובילים, שבלעדיהם העסקה-ההשקעה או כל שינוי כלכלי אחר שיש לו נגיעה כלשהי לעולם המס, לא יכולים לזוז.

לאחר שהצגנו בחודש שעבר את רשימת עורכי הדין שבחרו קולגות שלהם למובילים בתחום המס - שבה כיכבו עורכי הדין אמנון רפאל, פנחס רובין, משה שקל וזיו שרון - שאל "גלובס" עשרות מומחי מיסוי, רואי חשבון ועורכי דין, אותה שאלה: מי הם מומחי המס המובילים בישראל, אלא שהפעם מקרב רואי החשבון.

באופן מפתיע המשתתפים במשאל לא התקשו לסמן 5 קולגות שלהם כמובילים: רואי החשבון אבידור אבני, צבי פרידמן, נדב הכהן, אריה פונדק ושרון שולמן, גרפו את מרב הקולות, וסומנו כ"חמישייה הפותחת". אחריהם, בפער מסוים, צוינו רואי החשבון דורון כוכבי, רן ארצי ואילי פיטרמן, וגם מומחה המס אוסקר אבו-ראזק, שאינו רואה חשבון.

חברי החמישייה המובילה מתאפיינים בעיקר בשונות שיש ביניהם. הם בעלי התמחויות שונות בעולם המס, יש להם סגנון עבודה שונה, תפיסות עולם מגוונות, וגם גיל, ניסיון וותק שונים. מעניין גם לראות שלא כולם עובדים בפירמות המובילות - הביג-4 או הביג-5 - בארץ, אלא גם במשרדי בוטיק קטנים.

ובכל זאת יש דבר אחד שמאחד אותם לקבוצה - כולם נמצאים בחיוג המקוצר של אנשי עסקים בכירים, הסלתה והשמנה במשק, ויכולים להנפיק להם חוות-דעת מורכבות בתחום המסים, תכנוני מס יצירתיים, וייעוץ שחוסך להם הון רב, תוך זמן קצר.

למי שפעם סבלו מתדמית נוקשה ואפרורית, יש היום עדנה ופריחה. ההבדל ביניהם לבין עורכי הדין מומחי המס, הוא "עניין של מתמטיקה". רואי החשבון מבינים במספרים, וגם בעסקים. זו הכשרתם. הם התברכו בהבנה עסקית, כלכלית וחשבונאית, יודעים לנתח דו"חות ולקרוא מאזנים, ועם זאת מחוברים גם לקרקע העסקית.

האתגר האמיתי, אך גם הקושי בעבודתם הוא מציאת האופטימיזציה בין תכנון מס בחסר, שגורם ללקוחותיהם לשלם יתר מס, לתכנון מס ביתר, שחושף אותם למלחמות מתישות ויקרות מול הרשות ולפעמים גם לענישה פיסקלית.

במקרים של טעויות, התוצאות עלולות להיות קשות. אובדן של מיליוני דולרים או התפוצצות של עסקה הם רק חלק מהסייד-אפקטס של המקצוע. גם תאונות מס קשות אורבות בפתח למי שאינו מקצוען. האחריות רבה.

אך ל"חמישייה הפותחת" אין בעיה. לקוחותיהם סומכים עליהם בעיניים עצומות, והם חובשים את כל הכובעים שלהם - כמתכנני מס, כמונעי תאונות מס, כיועצים וכאנשי סוד - כאילו נולדו לכך.

רו"ח צבי פרידמן - הדוקטרינר

לפני מספר שנים השתתף רו"ח צבי פרידמן בדיונים ובניסוח תיקון לפקודת מס הכנסה בנוגע למיזוגים ולרכישות. חבריו לפרויקט, עורכי דין ורואי חשבון בכירים, זוכרים עד היום את העקשנות והיסודיות של פרידמן, שלא היה מוכן לעשות קיצורי דרך במסע המס המורכב והתנגד לוויתורים לרשות המסים שהעלו חבריו. "הוא תמיד היה גוער בי על כל מיני ויתורים שעשיתי למס הכנסה תוך כדי הניסוח", נזכר קולגה. "כל הערה וגערה היו נכונות, אלא שאני רציתי להעביר את החוק וידעתי שיהיה צורך להתפשר. הוא היה דוקטירנר".

פרידמן נתפס כמומחה מס יסודי ומעמיק, פרקטיקאי, שמכיר את הנהלים והעמדות של מס הכנסה על בוריים, כך ש"אי-אפשר להתקיל אותו". אין פלא אם כן שהוא עומד בראש מחלקת המס בפירמת ראיית החשבון השנייה בגודלה בארץ, המעסיקה יותר מ-80 רואי חשבון, מספקת שירות למאות לקוחות וחוסכת להם מאות מיליוני שקלים בתשלומי מס מדי שנה.

היום הוא נמצא בלב-ליבה של העשייה המיסויית בארץ, כראש מחלקת המס בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, אך הוא מעיד על עצמו כי התגלגל לגמרי במקרה לתחום המס. "עבדתי במשרד רואי חשבון ואהבתי את החשבונאות ואת הדוחות הכספיים. יום אחד החשב של קבוצת כלל ביקש ממני שאעזור לו עם הדיווח הכספי של הקבוצה, שהיתה אז אחת האימפריות הכלכליות בישראל. אחרי כמה חודשים בתפקיד קראו לי לדגל. מנהל המסים של הקבוצה פרש מתפקידו, וביקשו שאכנס לנעליו. כך הכרתי את עולם המס".

כך הוא הכיר גם את דב הלפרין המנוח, בעבר המשנה לנציב מס הכנסה ויועץ מס מוביל, שהוצמד אליו כיועץ חיצוני. "אמרו לי 'הוא תיאורטיקן וידען, אך קצת מפוזר. תשב איתו ותוציא ממנו את כל הידע. תשתמש במוח שלו'. ממנו למדתי מסים. הוא היה גאון. עד היום אני קורא לו רבי ומורי".

היום הקולגות אומרים על פרידמן, את מה שהוא אומר על הלפרין. "הוא בר-סמכא במסים. מעמיק וחודר פנימה לעולם המס כמו שאף אחד אחר לא עושה. בגילו ובמעמדו הוא ממשיך לחקור ולהיכנס לעובי הקורה", אומר עורך דין מתחום המס.

* על תחום המס:

"בשנים האחרונות חוקי המס נעשו יותר מסובכים. הכול נעשה הרבה יותר שקוף, יש הרבה מידע שצריך לאסוף אותו, פסיקה, חקיקה ונהלים, ויש הקפדה יתרה של הרגולטורים למיניהם על כל פסיק ופסיק. לכל אלה מתווספים כללי ה-IFRS המסבכים את הנושא של תכנון. המצב היום הרבה יותר מסובך ומעורפל. גם מבחינת החדשנות בפסיקה והחוקים שכל פעם מתחדשים עלינו, וגם מבחינת הרגולציה וההקפדה של רשויות המס".

רו"ח נדב הכהן - הערכי

רו"ח נדב הכהן לא עבד מעולם בפירמת ראיית חשבון גדולה. הוא גם לא צמח ברשות המסים, לא עבד במשרד בחו"ל, ובכל זאת, פעם אחר פעם, הקולגות שלו בחרו בו למומחה מס מוביל ומשמעותי במשק.

זה התחיל ביוני 2008, בסקר שערכו "גלובס" ו"מאגר מוחות" בקרב ציבור רואי החשבון, שבו הוכתר הכהן ל"מומחה המס השני המוביל בישראל", אחרי אוסקר אבו-ראזק (שאינו רואה חשבון), וממשיך כעת, כשהוא נהנה מפרגון הקולגות שמתייגים אותו בין 5 רואי החשבון מומחי המס המובילים בארץ ופוסקים: "הוא בולט מעל כולם בהיקף ידיעותיו".

40 שנה כרואה חשבון, מתוכן יותר מ-30 שנה בתחום המס, הפכו את הכהן לאדם מוכר בברנז'ה המשפטית, העסקית ובקרב עמיתיו רואי החשבון, הגם שאינו עובד בפירמה הנמנית עם ה"ביג-4", אלא במשרד-בוטיק קטן המעסיק כ-25 עובדים, מתוכם 12 רואי חשבון.

"הכהן הוא אדם הגון, מאוד ערכי, מעמיק ויצירתי. אני מאוד אוהב את הנגישות שלו, והרצון המתמיד שלו לסייע ולשפר את המצב. הוא תמיד מוכן לייעץ ולדבר, תמיד פנוי לתת עצה לקולגה ולהחליף דעות", אומר עליו קולגה רו"ח.

למרות היותו שקוע עד מעל הצוואר בביצת המס, מעולם לא ויתר על תחומי החשבונאות והביקורת, העיסוקים הקלאסיים יותר של מקצוע ראיית החשבון. בכך הוא שונה מחבריו לנבחרת המובילה את עולם המס - כולם עוסקים במס, ותו לא.

הכהן נתפס בעיניי רבים כמומחה מס יצירתי, בקיא, אינטליגנטי ונעים הליכות, אך גם כמי שאינו יודע לתרגם את הקריאטיביות שלו לכסף. "הוא מאוד קריאטיבי, אבל מעבר לכתיבה שנונה ורעיונות מעניינים הוא לא תפס נפח בשוק הפרקטי, וכוכבו לא דרך במובן הכספי של המילה. הוא יודע הרבה יותר ממה שהוא הצליח לתרגם לפרקטיקה", אומר קולגה.

את הכהן זה לא מטריד. לאורך השנים הוא קיבל הצעות להשתלב במכונות המשומנות של פירמות הביג-4 בארץ, אך תמיד סירב בנימוס. נוח לו בנעליים הבוטיקיות שלו.

* על תחום המס:

"יש היום ניגוד עניינים בינלאומי בתחום המס. כל מדינה מבינה שזה לא טוב שיש מקלטי מס והבדלים בדיסציפלינות ובדיני המס בין מדינה למדינה, אך האינטרסים הפנימיים גוברים. כל זמן שלא תהיה רשות מס עולמית ויהיו הבדלים, אנשים ימשיכו לדלג בין משטרי המס וגם להציג את המצגים הנוחים להם. התוצאה היא, שגם במאה הזו, ובוודאי בעשור הקרוב, יש ויהיה מקום משמעותי למתכנני מס, גם בפעילות הבינלאומית וגם בפעילות מקומית".

רו"ח אריה פונדק - השקט

לפני 3 עשורים העלה מתמחה צעיר במס הכנסה, אריה פונדק, רעיון בפני מעסיקיו. "למה שלא נבדוק את כל הגופים הקשורים בחברה הנישומה X?", שאל, כשהריח כי משהו מוזר קורה בחברה הזאת מבחינה מיסויית.

"אני צריך תקציב כדי לבדוק את הפעילות שלהם", הכריז בביטחון. כולם הסתכלו עליו כאילו השתגע. למה לבזבז כספי ציבור על מרדפי שווא, חשבו.

לאחר שהתעקש, קיבל רכב מקרטע, וכיתת רגליו במשך שבוע שלם בין עשרות חברות הקשורות באותו גוף נישום. כשחזר, הציג למעסיקיו תוצאת מס שהניבה עשרות מיליוני שקלים הכנסה למדינה.

מאז ועד היום, גם כשהוא עומד בראש מחלקת המס במעצמת ראיית החשבון הגדולה בישראל, ארנסט&יאנג-ישראל, חושב פונדק שעבודה קשה מניבה תוצאות. "זה מראה שצריכים גם לעבוד. מתכנן מס ומי שבודק מס, צריך גם לכתת רגלים". והוא גם נהנה מזה: "אני קרוב ל-30 שנה במקצוע וכל הזמן אני נהנה מחדש מהעיסוק בסוגיות מיסויות. אחרת לא הייתי פה".

האהבה הזאת למקצוע כנראה קורנת ממנו, והקולגות לא מתעלמים ממנה. "פונדק הוא מומחה מס של ממש, שעובד בשקט אבל נכון ומדויק", הם אומרים.

"כמו שהוא מקפיד לשמור על כושר גופני, בריצות על שפת הים, כך הוא שומר על כושר גם בתחום המס", הם מוסיפים בחיוך.

פונדק, רואה חשבון עם קלאסה ששמורה לדור הישן, הוא איש ישר, נעים הליכות שניחן ביחסי-אנוש מעולים, שמשרתים אותו היטב במסגרת העבודה. עם השנים טווה לעצמו רשת קשרים ענפה עם גורמים בכירים במשק ובמגזר הציבורי, בהם שלמה ינאי, שהיה מפקדו בשריון; וד"ר יוסי בכר, שהיה הבוס שלו בעבר וכיום מונה ליו"ר דיסקונט. "הוא אדם מאוד נחמד, נעים לשוחח איתו. כולם מכירים אותו, והוא מכיר את כולם. הוא מקושר, מה שבוודאי אינו מזיק להשגת הסדרי מס ללקוחותיו", אומר גורם במשק.

* על תחום המס:

"בכל העולם, כולל ישראל, נלחמים בתכנוני מס אגרסיביים ובמקלטי מס. אצלנו, כרגיל, גם מעלים את המלחמה הזאת לראש התורן, וכרגע אנחנו רואים שמתחילות לצאת שומות על המיסוי הבינלאומי. התופעה הזו תאפיין את 2010, שבה תהיה הקפדה על דיווחים נאותים ומלחמת חורמה כלל-עולמית במקלטי מס. כל זה, לצד ההחמרות בדרישות הדיווח שיש היום מצד המחוקק ושלטונות המס. בסערה הזו, מומחי המס יצטרכו להמשיך לנווט בהצלחה".

רו"ח אבידור אבני - הבוהמיין

בברנז'ת רואי החשבון מסתובבת כבר שנים שמועה שלפיה רו"ח אבידור אבני, מומחה למיסוי בכלל ולמיסוי אמריקני בפרט, מקבל מעת לעת טלפונים מרואי חשבון אמריקנים המבקשים את עזרתו בפרשנות חוקי המס שלהם. אבני, כך הקולגות, יכול ליטול את מקומם של רואי חשבון אמריקנים מובילים בפירמות הבינלאומיות הגדולות, ואיש לא יחוש בהבדל.

אך אבני דווקא מצטנע. "הם מגזימים", הוא אומר, נבוך אך מוחמא, ומכנה את הקולגות שהמליצו עליו, בהומור אופייני, "לא רציניים". אך הקולגות בשלהם. אבני נחשב לידען ולפילוסוף בתחום המס, הגם שהוא עוף קצת מוזר ובדרך הילוכו ורישולו הוא נראה בוהמיין ולא רואה חשבון.

"הוא תותח-על. בחור מעמיק, שמכיר את עולם המסים יותר טוב מכל האחרים. יש לו בוטיק מס שמתעסק אך ורק בתיקים ייחודיים במסים", אומר עליו מומחה מס בכיר.

"הוא אורים ותומים במסים. ידען גדול. אני מתייעץ איתו לעיתים תכופות ונהנה מהתשובות ומהניתוחים האנליטיים המאוד מורכבים שאני מקבל ממנו", אומר עליו עו"ד אמנון רפאל. "בידענות ובעומק שלו אין לו מתחרים", אומר רואה חשבון ממחלקת המס בפירמה גדולה, ואוסקר אבו-ראזק מסכים: "עומק הידיעות שלו באמת יוצא דופן".

את עומק הידיעות צבר אבני במשרד קסלמן וקסלמן, שבו החל כמתמחה צעיר, ועזב לאחר 25 שנה. במהלך השנים, ליווה עסקאות ענק רבות, בהן עסקת כרומטיס, העסקה הגדולה ביותר בתולדות ההיי-טק הישראלי שבוצעה בתחילת העשור - כרומטיס, חברת סטארט-אפ בת 3 שנים, נמכרה תמורת קרוב ל-5 מיליארד דולר ללוסנט, יצרנית ציוד התקשורת הגדולה בעולם.

10 שנים מאוחר יותר, ו-36 שנה לאחר שגילה לראשונה את עולם המס, אבני עדיין מצוי בלב ליבם של עסקאות ותכנוני המס הגדולים במשק."אבני אדם מאוד חכם ומאוד יצירתי, ולא טרנד בר-חלוף", מסכם רואה חשבון בכיר ממשרד סומך. "לוותיקות שלו יש משקל. הוא לא כוכב של יום אחד, הוא כוכב שנותן אור הרבה זמן".

* על תחום המס:

"החיים הם דינאמיים ומשתנים כל הזמן ואיתם גם מערכות העבודה. על הרקע הזה משתנים כל העת הכללים החשבונאיים, בה בשעה שמערכת המס מפגרת מאחוריהם במידה משמעותית, ואינה מותאמת לשינוי העיתים. בנסיבות האלה נוצר עידן של אי-ודאות ומתחייבת יצירה מאוד משמעותית מצד מומחה המס כדי לגשר על הפער בין החשבונאות המתקדמת לבין הוראות חוקי המס, שבהן אין תשובות מלאות לחשבונאות החדשה".

רו"ח שרון שולמן - הממותג

בשנים האחרונות, במרבית המקרים שבהם המחלקה המקצועית ברשות המסים תכננה מהלך חקיקתי חדש, קיבל רו"ח שרון שולמן טלפון ושאלה "מה דעתך?" ברשות רואים בו גורם חיצוני, ידען אמין ואובייקטיבי. "מעבר לכך שהוא איש מקצוע, הוא יודע לדבר לא מהפוזיציה, אלא בראייה רחבה ומלמעלה. הוא ניחן באחריות, בהוגנות וביצירתיות מאוד חשובה שבאה לידי ביטוי חזק אצלו", אומר בכיר לשעבר ברשות.

שולמן, אמנם צעיר ב-15-20 שנה מרואי חשבון מובילים בתחום המס שנבחרו במשאל שערך "גלובס", אך בעיניי הקולגות שבחרו בו הגיל שלו לא רלוונטי. "יצירתי בתכנוני מס", "חריף במיוחד", "בעל יכולות גבוהות", "מאוד הגון ואחראי", הם חלק מהסופרלטיבים שקיבל מהקולגות. "הוא רואה החשבון הפורה והמועיל ביותר מבין רואי החשבון שעוסקים בתחום המס הבינלאומי בארץ", אומר עורך דין בכיר שהפנה אל שולמן לא מעט בעלי הון זרים.

רבים אף מייחסים לו את הצלחת מחלקת המיסוי הבינלאומי של פירמת ארנסט&יאנג-ישראל. "המחלקה שלו היא החזקה ביותר במיסוי הבינלאומי מתוך משרדי רואי החשבון שעוסקים במאטריה. וזה הרבה בזכותו", אומר קולגה רואה חשבון. עורך דין בתחום מוסיף: "שמו הולך לפניו. הוא נחשב למותג ובנה את המשרד כמותג במיסוי הבינלאומי. אם המשרד מדורג כאחד הטובים בתחום, זה בזכות שרון שולמן".

שולמן החל את דרכו במשרד במחלקת המיסוי הבינלאומי, ובשנים האחרונות הוא מונה לראש מחלקת המיסוי הכללית בפירמה - יחד עם רו"ח אריה פונדק - המעסיקה 165 רואי חשבון, מתוכם 18 שותפים.

את בית-הספר האמיתי למסים עבר דווקא בשנה וחצי ששהה בארנסט&יאנג ניו-יורק, והקים שם את הדסק הישראלי של הפירמה. "יושבים שם כ-100 אנשי מסים מ-25 מדינות בקומה אחת", מספר שולמן, "והתפקיד שלהם הוא לתת שירותי מס לפירמות אמריקניות רב-לאומיות שפועלות בכל העולם. זו האוניברסיטה הכי טובה שיש במיסוי אמריקני ובמיסוי בינלאומי בכלל".

* על תחום המס:

"אם למומחה מס ישראלי יש לוח שחמט אחד שהוא משחק איתו, שזה חוקי המס בישראל, כשאתה מתעסק במיסוי בינלאומי, אתה משלב יחד כמה וכמה לוחות שחמט. אתה עובד עם חברות במדינות עם שיעורי מס יותר נמוכים ושיעורי מס יותר גבוהים, עם סוגים של מכשירים שבמדינה אחת נחשבים להלוואה ובמדינה שנייה להון. ובכל מקום שיש שוני בשיטות מס, יש גם תכנון מס. בתפר הזה יש הזדמנות לתכנון מס, למגרש משחקים רחב ולאפשרויות גדולות".

ובמקום השישי...

אוסקר אבו-ראזק

שותף בפירמת קסלמן וקסלמן

31 השנים שבהן עבד ברשות המסים, כהונתו כסגן-נציב מס הכנסה לעניינים מקצועיים וכמשנה למנהל הרשות, מחזקות את הקונצנזוס של הקולגות שלפיו אבו-ראזק הוא אחד ממומחי המסים המובילים בישראל. ואפילו "מומחה מספר אחת במסים". אולם, מכיוון שאבו-ראזק הוא "רק" יועץ מס ולא רואה חשבון, הוא אינו נמנה עם החמישייה הפותחת.

רו"ח דורון כוכבי

רו"ח עצמאי, יועץ ומרצה

דורון כוכבי, שפרש באחרונה מפירמת רואי החשבון ארנסט&יאנג, שבה שימש כמנהל מחלקת המסים ב-20 השנה האחרונות, מכיר את עולם המס מכל זווית אפשרית. קולגות מספרים על רואה חשבון שעוסק בכל קשת המס ומתאפיין בראייה רחבה, כוללת ומאוזנת. לדברי רואה חשבון בכיר, "כוכבי נמצא שנים רבות בחוד החנית של מתכנני המס ומומחי המס".

רו"ח רן ארצי

ראש משרד ארצי את חיבה

קולגות מגדירים את רו"ח רן ארצי כ"מומחה מס יצירתי במיוחד, שיודע להגיע לתוצאה הרצויה ללקוח כל פעם מחדש" ו-"כזה שיודע למצוא את דרך המלך בתכנוני מס, ואת התמהיל הנכון בין תכנון מס יצירתי לכזה שאינו אובר-דאן". ארצי אמנם לא זכה למרבית הקולות במשאל המומחים שערכנו, אך זכה למחמאות גורפות.

רו"ח (משפטן) אילי פיטרמן

מנהל מחלקת המסים בסומך-חייקין

אילי פיטרמן נחשב לידען שבחבורה. לדברי רואה חשבון בכיר ועוד קולגות, "יש לו עומק ידיעות מיוחד במינו". פיטרמן כיהן בעבר כמנהל בכיר באגף שומה וביקורת ברשות המסים, וכסגנו של סמנכ"ל שומה וביקורת ברשות, אז שוקי ויטה. רשות המסים היתה בית-הספר הפרטי של פיטרמן, שלמד, חקר וירד לכל נושא לעומקו.

10 טיפים לתכנון מס נבון על-פי 5 המומחים

1. היה מוכן. אין דבר כזה מוקדם מדי להתחיל לתכנן. חשוב על היבטי המס עם הניצנים הראשונים של העסקה.

2. בחר את שביל הזהב. דאג שתכנון המס לא יהיה אגרסיבי מדי ולא פסיבי מדי, תוך מתן גילוי נאות.

3. צור הערכה מפוכחת של סיכויי ההתמודדות מול רשות המסים, לרבות התפשרות אם צריך, ושל סיכויי ההצלחה בבית המשפט. על תכנון מס מוצלח להביא בחשבון גם שינויים צפויים בחקיקה או בפסיקה.

4. התאם את תכנון המס לנישום הספציפי ולנסיבות הספציפיות.

5. דע את הסביבה העסקית שבה אתה פועל. על תכנון המס להיות נטוע בעולם העסקי, כמו גם בעולם המשפטי.

6. שמור על פשטות. חשוב על כל המרכיבים - משפטיים, עסקיים, יעילות תפעולית ועוד - אך אל תסבך את העניינים.

7. היה נכון ליום פקודה. התכונן למצב שבו ייתכן שהתכנון כשל, ודאג לכך שיהא רפרטואר היחלצות ואופציה לנחיתה רכה.

8. דע את הגבול. אל תעבור את הגבול הדק שבין המותר לאסור, בין תכנון מס לגיטימי ללא-לגיטימי.

9. אל תיסחף להערכה עצמית גבוהה מדי ולביטחון עצמי מפורז המאפיינים לעיתים מתכנני מס. גדר מראש את הסיכונים והסיכויים של תכנון המס.

10. זכור כי תכנון יצירתי הוא רק שלב אחד. היה זהיר גם ברמת היישום שלו בפועל, ובחן את יעילותו והרלוונטיות שלו בעתיד.