שם קוד יה"ש

נמצאה נוסחת הקסם לגיוס כסף ועלייה בשווי מניה בלי שהחברה הרוויחה ולו שקל בודד

בעלים של חברה ציבורית? שוקלים הנפקה? מסתבר שיש פתרון קסם לעלייה מהירה בשווי החברה שלך, ליכולת שלך לגייס וליכולת שלך לייצר רווח מהיר מבלי שהרווחת שקל אחד. הקסם נקרא יה"ש.

נפט או תקשורת?

קיצור המושג יחידות השתתפות ממשיך לעשות קסמים. יחידות ההשתתפות שנסחרות בבורסה הפכו למצרך מבוקש בציבור הרחב, כפי שלא היו מאז הקמת הבורסה. כל יחידות ההשתתפות של החברות הנסחרות בבורסה עלו בשנה האחרונה בשיעורים ניכרים.

חלקן של החברות עוסקות בחיפושי נפט וגז וחלקן בתחומים אחרים. מבחינת הציבור הרחב המילה יה"ש הספיקה כדי להתנפל על הסחורה, גם אם מדובר בחברה ללא פעילות שבכלל מתכוונת לפעול בתחום התקשורת כמו סינמה יה"ש.

נשמע מצחיק? מבחינת אנשים רבים, לסיפור הזה יכול להיות סוף מאוד עצוב.

הרסנו את מיתוס משה רבנו

במשך עשרות שנים עולות לגדולה ויורדות בחזרה חברות שעוסקות בחיפושי נפט וגז בישראל. מעולם לא היינו מעצמת אנרגיה ולא סתם כל ישראלי שמע את הסיפור על משה רבנו שהוביל את בני ישראל במדבר ארבעים שנה עד שהצליח למצוא את הפינה היחידה במזרח התיכון שאין בה נפט.

איך קרה שהפכנו פתאום למעצמת נפט?

תמר וכל השאר

מה שקרה זה תמר. מציאת מאגר הגז הימי העצום מול חופי חיפה בעומק 5500 מטר הצית את דמיון המשקיעים המנסים להרוויח הרבה ובמהירות. מאגר תמר וכן מאגר דלית זהו סיפור יפה למדינת ישראל וכן יצירת ערך אדירה לשותפויות המחזיקות במאגרים: נובל אנרג'י, ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר ואלון .

אולם מכאן ועד תמחור מהותי של חברות הפועלות בתחום חיפושי הנפט והגז ועדיין לא גילו תגלית מסחרית מהותית ברת הפקה הדרך ארוכה.

בין אשדוד לחיפה יש ים

לסיכויים למצוא נפט וגז בישראל יש להתייחס בחשדנות. אמנם הסיכוי למצוא גז נוסף מסביב לאזור הספציפי שכבר נמצא בו גז עלה, אך אין הדבר מעיד על אזורים אחרים ובטח לא על הנעשה ביבשה.

גם אם המזל שפר ויש סימני נפט, הסיכוי שייחשב לתגלית מסחרית ברת הפקה הוא 30%-35% בלבד. שאלו את בני שטיינמיץ שהחזיק 5% משותפות תמר וארבעה חודשים לפני התגלית המסחרית החליט לפרוש מהקבוצה בכדי שלא להזרים 5 מיליון דולר.

נמצאה תגלית מסחרית בהיקף מהותי? מזל טוב. אך גם בשלב זה טמונים סיכונים מהותיים.

כמו אופציה

היו מקרים בעבר בעולם שגם כאשר נמצאה תגלית נפט או גז היא הייתה מסובכת מדי להפקה מבחינה הנדסית או יקרה מדי ולא כדאית. בנוסף יש לקחת בחשבון את הסיכון לשינוי במחירי האנרגיה בשנים הבאות. להזכירכם הנפט היה ב-145 דולר וגם ב-35 דולר בשנה וחצי שחלפו.

וגם אם הכל יסתדר כמו שצריך, יש לזכור כי התהליך ארוך ומצריך מימון רב.
מכיוון שזה המצב, יש להתייחס לחברות חיפושי הנפט והגז הקטנות כאל אופציה. גם אם מצורף אליהן הביטוי יה"ש. כמו באופציות, יש סיכון שהן ימחקו ויגיעו לאפס ויש סיכוי קטן שהן יתגלו כמציאה. אבל קטן.

  • יובל זעירא הוא שותף מנהל בחברת ערך מוחלט לייעוץ פיננסי וניתוח חברות
  • האמור לעיל אינו מהווה המלצה להשקעה או תחליף לייעוץ אישי המתאים לכל אחד.
  • מייל: contact@avalue.co.il