יש שופטים לא חכמים

חובת קורב להדריך את תלמידיו שלפעמים ייתקלו בשופט שלא מבין מה מדברים אליו

אני מאוד לא אוהב את ה'עליהום' על הפרקליט אורי קורב. על מה המהומה? על הביטוי "חמורים"? אם היה אומר שחלק מהשופטים "אינם גאוני הדור", זה היה בסדר? לא בטוח שזה היה משנה הרבה, משום שלמעשה המילה "חמור" מבטאת בדיוק את זה - אם כי בלשון, איך נאמר, יותר עממית.

למה אני חושב שהבעיה היא לאו דווקא בחירה לא מוצלחת של ביטוי? בגלל דבריה של השופטת בדימוס הדסה בן-עיתו, שצוטטה בתקשורת בהרחבה כמייצגת את עמדת השופטים בפרשה. ביותר מקמצוץ היסטריה היא אומרת: "דובר בכיר הוריד את שלטון החוק לשפל המדרגה שכמוהו עוד לא ידענו". עד כדי כך!

פס"ד דיניץ כמשל

אני רוצה לומר לך משהו, גברתי השופטת. אם כבר מדברים על שפל, יש שופטים שהורידו את שלטון החוק נמוך יותר - באמצעות פסקי דין מופרכים, אבסורדיים, מקוממים ונטולי שכל ישר, ולפעמים נטולי שכל בכלל. ואני אתן לך דוגמה לא מאיזה בית משפט שלום, אלא דווקא מבית המשפט העליון.

עלתה בזיכרוני פרשת שמחה דיניץ המנוח. הוא הואשם כי השתמש במשך תקופה ארוכה בכרטיס האשראי של הסוכנות לצרכים פרטיים, בין השאר אפילו לרכישת רהיטים ושאר מוצרים. הוא הורשע במחוזי. העליון החליט לזכות את דיניץ בנימוק העיקרי ש... לא היתה לו כוונה פלילית!

כשקוראים את פסק הדין הזה צריך להחליט אם השופטים שישבו בדין הוציאו תחת ידם פסק דין משולל כל היגיון - או חלילה "עשו טובה" לאדם שהיה מקורב להם חברתית. אז מוטב שנלך על חוסר היגיון.

שום אמירה של עו"ד אורי קורב ודומיו לא גורמת לשלטון החוק ולמערכת השיפוטית יותר נזק מפסקי דין כאלה, והם אינם מעטים. אז מישהו מעניש את השופטים שמוציאים שם רע למערכת השיפוטית בפסקי דין מקוממים?

האם אורי קורב היה צריך לומר את מה שאמר על חלק מהשופטים? כעובד הפרקליטות, לא. אבל הוא אמר את הדברים כמרצה בקורס שאמור להדריך את תלמידיו לגבי הופעה בבית המשפט. האם הוא לא צריך - אפילו חייב - להדריך אותם שלפעמים ייתקלו בשופט שלא מבין מה מדברים אליו? האם תלמידים בקורס כזה לא צריכים לדעת דבר כזה?

"אחרי הדברים הברורים שאמרת", פונה בן-עיתו אל קורב, "אתה אומר שאתה אוהב ומעריך את בית המשפט?". ראו איך שופטת בכירה לשעבר לא מסוגלת להבין שאין פה כל סתירה.

כל מי שקורא טור זה יודע שאני רואה בבית המשפט את המעוז של הדמוקרטיה, ואני בעד הרחבת סמכויותיו על חשבון הפוליטיקאים. אני מאמין כי רוב השופטים הם ישרים ואינטליגנטים. אבל במקביל, ומתוך אהבת המערכת, אני אומר: כן, יש גם שופטים חמו... סליחה, לא חכמים.

מי שבאמת אוהב את המערכת רצוי שיניח לקורב וישלח לחופשות - ארוכות - שופטים בלתי ראויים.