שר התחבורה: נפעל להורדת מסי הרכב משנת 2011

השר ישראל כץ: צו היבוא המקביל יכניס לשוק שחקנים עצמאיים קטנים, שלאחריהם יבואו חברות הליסינג וגם יבואני הרכב עצמם

"קיימת הבנה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי לאחר תקופת השיקום הכלכלי שתסתיים השנה, יגובש מסלול מדורג של הפחתת מסי הרכב". כך אומר שר התחבורה, ישראל כץ, בראיון ל"גלובס".

כץ, שעדיין חוגג את אישורן של תקנות היבוא המקביל של כלי רכב אתמול (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת, אומר שבכוונתו לקדם תהליך של הורדת המיסוי על כלי רכב מהרמה הגבוהה, שאליה הועלה במסגרת שינויי הרגולציה בשנה שעברה. לדבריו זהו צעד שבו מצדד גם ה-OECD כחלק מהתנאים להצטרפות ישראל לארגון.

בנוגע לתקנות היבוא המקביל אומר כץ, כי הן צפויות להיכנס לתוקף כבר בתקופה הקרובה, לאחר שיסתיים תהליך "הרביזיה" על החלטת ועדת הכלכלה. מדובר בתהליך שהחל ביוזמת חברי כנסת מסיעת קדימה ושיתקיים בכנסת מחר (ד'). לדברי השר "יש להחלטה שהתקבלה בוועדת הכלכלה רוב מוחלט ולכן הרביזיה תוסר מיידית".

לדברי כץ, אישור הצו הוא החלטה חשובה, שנבלמה במשך שנים על-ידי גורמים בעלי אינטרס. "התעקשנו שההחלטה תעבור כמכלול ולא אפשרנו לשנות את חלקה כדי לעקר אותה מתוכן". כץ אומר, כי "בכל ניסיוני הארוך בפוליטיקה טרם נתקלתי במסע התנגדות בדרגה כזו, שהגיע עד כדי לחצים פוליטיים בתוך הסיעה שלי ואיומים לחסום את דרכי הפוליטית".

השר כץ מעריך שמתכונתו הנוכחית של הצו, שלא מחייבת יבואנים מקבילים לפתוח אולם תצוגה, לא תביא לתחרות לא הוגנת. לדבריו, "בעקבות הצו תתפתח תחרות בריאה, שתגרום להוזלת מחירים ובמקביל לפרסום מוגבר, מבצעי מכירות אטרקטיביים וצעדים נוספים שישרתו את הצרכנים".

הוא מעריך, כי "בשלב הראשון ייכנסו לשוק הייבוא המקביל שחקנים עצמאיים קטנים, לאחר מכן חברות הליסינג - שכבר נערכות לכך אופרטיבית - ובסופו של דבר גם יבואני הרכב עצמם, שירצו לייבא מותגים נוספים".

ביחס לחשש מעליית הצפיפות בכבישים כתוצאה מירידת מחירי הרכב ורכישות מוגברות אומר כץ, כי עליית רמת המינוע היא תהליך טבעי. לדבריו, לישראל יש עוד פער לא קטן לסגור מול המדינות המפותחות בכל הנוגע לרמת המינוע שלה. לדברי כץ, מדובר בתהליך, שיפעל במקביל למדיניות של הרחבת ההשקעה בתשתיות תחבורתיות ובתחבורה הציבורית: "עלייה ברכישת רכב פרטי אינה תהליך שבא על חשבון התחבורה הציבורית, אלא צעד משלים".