מגדל בבל הסלולרי

האם המשתמשים באמת צריכים את כל הפיתוחים החדשים של תעשיית הסלולר?

למתבונן מבחוץ נראה לעיתים כי תעשיית הסלולר הפכה למעין מגדל בבל מודרני. ליצרניות הטלפונים, למפתחים ולחברות החומרה והתוכנה, שמוסיפים למגדל קומות חדשות בקצב מסחרר, אין שפה משותפת. יתרה מכך, רובם ממציאים עוד ועוד שפות משלהם.

כל המגדל הגדול והכבד הזה נסמך היום על כתפיהם הצרות של כמה מאות מיליוני לקוחות חסרי ידע טכני. ה"בנאים" מסתכלים עליהם דרך פילטרים של הגדרות קולקטיביות ומרוחקות, כמו "הכנסה ממוצעת למשתמש", אך תערוכת GSMA, שמתקיימת בימים אלה, ממחישה עד כמה התערערה יציבותו של המגדל כולו.

לפני שנתיים-שלוש בלבד נדרשו המשתמשים (והמפתחים) לבחור בין 2 או 3 פלטפורמות סלולריות, לכל אחת ממשק משלה ומערך יישומים ייחודי. בתערוכה השנה הוצגו לא פחות מ-7 פלטפורמות שונות.

ספק אם מישהו עצר רגע כדי לשאול כמה שאלות חיוניות, שנוגעות לפסיכולוגיה של אותו משתמש קטן שנמצא בבסיס המגדל. האם יהיה בכלל שימוש וביקוש לכל מאות אלפי האפליקציות העתידיות? או האם הגיוני בכלל לדרוש מהמשתמשים, שמשדרגים מכשירים או מחזיקים ביותר ממכשיר אחד, ללמוד מחדש את הממשק ולנטוש בעת השדרוג את האפליקציות שרכש למכשיר הקודם?

הארנק הסלולרי יוצא מהכיס

אחת הדוגמאות הבולטות לתסמונת "הפרה רוצה להיניק יותר ממה שהעגל רוצה לינוק" ניתן היה לראות בתערוכה דווקא ביישום ותיק ומושקע יחסית, הארנק הסלולרי - ביצוע רכישות כספיות באמצעות חומרה ותוכנה שמותקנים בטלפון הסלולרי. הטכנולוגיה כבר הבשילה, והתעשייה מנסה לקדם את היישום יותר מעשור.

בתערוכה השנה זכה היישום ל"פיילוט" בהשתתפות סמסונג, מפעילת הסלולר הספרדית טלפוניקה, הבנק הספרדי la Caixa, חברת ויזה ועוד. לבאי התערוכה חולקו כ-400 טלפונים של סמסונג הכוללים רכיב תקשורת אלחוטית בשדה-קרוב (NFC), כרטיס SIM של טלפוניקה ואפליקציית תשלום אלקטרוני של הבנק הספרדי. כל טלפון הוטען בקרדיט של 75 אירו, שבו היה ניתן לרכוש מזון ושתייה בכ-30 בתי עסק באזור.

היישום זכה לפופולריות רבה בתערוכה עצמה, אך מחוצה לה התוצאות פחות מזהירות. למרות שעשרות מפעילים ברחבי העולם תומכים כיום ביישום הארנק האלקטרוני, וביפן תומך בו כמעט כל טלפון חדש שיוצא לשוק - ההיענות של המשתמשים לא היתה מרשימה. כלל לא ברור שהציבור באמת זקוק ליישום שדורש מערכת סליקה ייחודית, מערכות אבטחה ייעודיות, טלפונים תמכים, מערכות קריאת NFC לבתי עסק ופעולות נלוות לחינוך הצרכנים והמוסדות הפיננסיים.

הטלפון מקדים את המשתמש

גם יצרניות השבבים ממשיכות להתעלם ממגדל בבל הסלולרי, ומתייחסות למכשירים כאל מכשיר על, שישאב לתוכו חלק גדל והולך מהפונקציות של מכשירי אלקטרוניקה ביתית אחרים, תוך כדי יצירת ביקוש אדיר לשבבים. התוצאה היא טלפונים עם ביצועים שמקדימים משמעותית את הדרישות ואת קצב ההתקדמות הטכנולוגי של רוב המשתמשים. בתערוכה הציגו כמה חברות מכשירים עם מהירויות שלא היו מביישות נטבוק מכובד, וטכנולוגיות תומכות מרחיקות לכת לא פחות.

סאנדיסק, למשל, חשפה זיכרונות פלאש שמכפילים את הקיבולת המובנית של הטלפון ללא צורך בכרטיסי הרחבה חיצוניים. השבב החדש מציע נפח של 64 ג'יגה-ביט, שיכול להכיל מערכת הפעלה מהדור האחרון וקבצים כבדים, ולהשאיר מקום להורדת אלפי אפליקציות.

דולבי הציגה שבב עיבוד קולי חדש, שמקנה לטלפונים תמיכה בצליל היקפי עם 5.1 ערוצים באיכות HD. קשה למצוא רמקולים טלפוניים שיכולים לתרגם איכות כזו לאוזני המשתמש, אבל אנשי דולבי מכוונים כאן למשתמשים הביתיים, שיחברו את הטלפון למערכת הביתית.

כמה משתמשים עם טלפונים וצרכים כאלה יש בשוק? לא הרבה. אבל לא מן הנמנע כי חברת סטארט-אפ סלולרית כזו או אחרת עובדת ברגעים אלה ממש על פיתוח של "משתמש 2.0" באמצעות הנדסה גנטית. תהליך העדכון יהיה, ללא ספק, מרתק.