קונצרן ABB השווייצרי בוחן השקעות ושיתופי-פעולה בישראל

באזמי חוסיין, בכיר ב-ABB, בראיון בלעדי ל"גלובס": "רשת החשמל לא התקדמה כמעט מאז ימי אדיסון; אנו בוחנים רכישת טכנולוגיות ישראליות ושיתופי-פעולה עם חברות מקומיות"

"אנחנו נפגשים כעת עם חברות ישראליות, כולל סטארט אפים, ובוחנים אפשרות לרכוש טכנולוגיות", אומר באזמי חוסיין, ראש תחום סמארט גריד בקונצרן ההנדסה השוויצרי ABB. "שנית, אנחנו מחפשים בישראל חברות מקומיות לשיתוף פעולה גלובלי", הוא מציין, בראיון בלעדי ל"גלובס". חוסיין הגיע לישראל לרגל כנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, כשלדבריו "זוהי הזדמנות חשובה לפגוש אנשים חשובים ורבים מהתחום".

ABB מתמחה במערכות הספק ובאוטומציה כבר מסוף המאה ה-19. זוהי חברה ציבורית שנסחרת לפי שווי של כ-41.5 מיליארד דולר, מגלגלת מחזור של 35 מיליארד דולר ומתחרה בעיקר בסימנס במגזרים הנוגעים לחשמל.

לדברי חוסיין, הקבוצה עוסקת בתחום הסמארט גריד כבר שנים רבות, עוד לפני שזה הפך למושג מקובל. ולמה צריך שהרשת תחכים? חוסיין מונה שלוש סיבות. ראשית, הדרישה לחשמל גוברת בחדות בעולם ונדרש לייצר עוד ועוד חשמל. כדי לסבר את האוזן נציין, כי כדי לענות על צורכי החשמל של העולם נדרשת תוספת של 1 גיגוואט חשמל בכל שבוע למשך 20 השנים הקרובות. במילים אחרות - בכל שלושה חודשים יש להוסיף את כל יכולת הייצור של ישראל כדי לספק את צורכי כל העולם. זאת דרישה לתוספת עצומה של אנרגיה.

שנית, "התשתיות מאוד מיושנות", מציין חוסיין. "אלכסנדר גראהם בל המציא את הטלפון ואדיסון המציא את החשמל. שניהם נולדו באותה שנה. בל לא היה יודע איך להשתמש היום בטלפון הנייד אבל אדיסון היה מבין היטב את רשת החשמל, כי בדרכים רבות היא כמעט לא התקדמה", הוא אומר. סיבה שלישית היא שאנחנו "הופכים יותר ויותר תלויי אנרגיה ואלקטרוניקה בכל אורחות החיים שלנו ומבוססי מחשב. העולם הולך והופך יותר ויותר ממוחשב. אם מפעל ביסקוויטים יאבד חשמל לשעה יהיה לו נזק של 10,000 דולר, שזה לא נעים אבל לא נורא, אבל חולה דיאליזה יכול לאבד את חייו. צריך רשת אמינה", מוסיף חוסיין.

עוד הוא מציין, כי בימינו יש דחיפה לייצר חשמל ממקורות נקיים כמו שמש ורוח, אבל אלה מקורות שלא ניתן להסתמך עליהם 24/7. לא כל הזמן יש שמש ולא כל הזמן יש רוח. אבל, חשוב לדאוג לכך שהרשת תהיה אמינה ותוכל לספק את החשמל בכל עת שיידרש. היום, לדבריו, אין מספיק קשר בין יכולת ייצור החשמל לבין היקפי הצריכה. כל נושא מזג האוויר גם אינו אחיד ומשתנה מאזור לאזור. כיצד ניתן לשלוט בכל המשתנים? - אלה מקצת האתגרים שיש לענות עליהם בעולם החשמל אליו אנחנו צועדים. הסמארט גריד הוא השינוי הכוללני בכל המבנה של רשת החשמל.

אחד המרכיבים החשובים בתחום החדש הזה הוא יכולת לאחסן אנרגיה, נושא שנמצא בחיתוליו בעולם. אתגר חשוב נוסף כיום הוא שיש צורך לחבר בין אזורים ומדינות כדי להוליך חשמל ממקורות קבועים (כמו אנרגיה הידרואלקטרית וגז למשל) למקומות שבהם האנרגיה מבוססת מקורות מתחדשים, כמו רוח למשל. שכן, לעתים יכולת הייצור נחלשת כי הרוחות נחלשות. "היום כל אירופה מקושרת בינה לבין עצמה בכבלים תת מימיים. ללא האיזון הזה לא ניתן לנהל חשמל מבוסס משאבי טבע בצורה מיטבית, אלא רק בהיקפים קטנים. בנורבגיה רוב האנרגיה היא הידרו-אלקטרית (מבוססת מים - מ.א.) ולכן תמיד יש להם אנרגיה והיא יכולה לספק גם לשכנות (דנמרק והולנד) שמתבססות על אנרגיית רוח".

"לאנרגיה חלופית יש עוד בעיה", אומר חוסיין. "פעם ההגדרה למקומות שטוב להתיישב בהם היתה שהם לא יהיו חמים מאוד. אבל כדי להפיק אנרגיה מן השמש צריך לגור במקום חם, כשמי ירצה לחיות בסהרה?", שואל חוסיין. לשם כך נדרשת יכולת הולכת חשמל אמינה למרחקים ארוכים, ובכך בין היתר מתמחה ABB. בין היתר היא התקינה 2,000 ק"מ של קו חשמל בזרם ישר (להבדיל מזרם חלופי) כדי להוביל חשמל מתחנות כוח מבוססות מים בסין. "למעשה, נושא הסמארט גריד מחבר בין יכולות הייצור והפיתוח של ABB בתחום החשמל ולזה שבתחום תחום האוטומציה", הוא אומר.

* ציינת שאתם מתעניינים ברכישת טכנולוגיות. כמה אתם מקדישים למו"פ?

"אנחנו מוציאים על מו"פ 1.1 מיליארד דולר בשנה, עבור כלל הפעילויות של הקבוצה. יש לנו 6,000 עובדי מו"פ, ומרכזי פיתוח באירופה סין הודו ארה"ב".

* מה לגבי ישראל?

"מנהל הטכנולוגיה של ABB נפגש עם המדען הראשי של התמ"ת בביקורו בארץ באחרונה, ואנחנו פתוחים לכל האפשרויות".

* הסמארט גריד מסתמן כשוק ענק שרבים המתחרים עליו. במה יש לכם ערך מוסף על המתחרים?

"יש לנו ניסיון של יותר מ-100 שנה בייצור מוצרים ואספקת מערכות להולכת חשמל וניהול ההולכה. עסק הליבה של ABB הוא יעילות אנרגטית. אנחנו מתמחים בתחום האוטומציה ומערכות ממוחשבות (IT) מה שמאפשר לנו לשלב מערכות מתמקדמות בתחום הולכת החשמל. בכך, אנחנו בעלי יתרון על אחרים. "חשוב להדגיש, כי אנשים טועים לחשוב שסמארט גריד מתמצה במונים חכמים, אבל זה רק רכיב אחד ואפילו קטן בסיפור של הסמארט גריד. אנחנו מטפלים בכל שרשרת המזון של ייצור הולכה ואספקת חשמל ביעילות".

תעודת זהות:

תחום פעילות: מערכות הספק ואוטומציה שנת הקמה: 1988 כתוצאה מאיחוד שתי חברות הנדסה - שוויצרית ושבדית - שנוסדו ב-1883 וב-1891. מספר עובדים: 120 אלף ב-100 מדינות, כולל ישראל (בניהול רונן אהרון). מיקום המטה:שוויץ מנכ"ל: ג'ו הוגאן