טבע במרחק נגיעה מרכישת רציופארם: EQT הוצאה מהמכרז

גלובס tv בלומברג מדווחת כי קרן הפרייווט אקוויטי השבדית הוצאה מהמכרז - מה שמותיר את טבע ואקטוויס בשלב הסופי ■ המנכ"ל שלמה ינאי בשיחת הוועידה אתמול: "אירופה - יעד אסטרטגי מרכזי"

טבע ואקטוויס הן המתמודדות האחרונות במכרז לרכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם, לאחר שקרן הפרייווט אקוויטי EQT הוצאה ממנו. כך מדווחת היום (ד') סוכנות בלומברג, המתבססת על 3 מקורות המקורבים למכרז.

לפי פרסומים בתקשורת הזרה שפורסמו בתקופה האחרונה, אקטוויס האיסלנדית ו-EQT השבדית התמודדו יחדיו במכרז לרכישת רציופארם, כאשר גם שמה של פייזר הוזכר כמי שהשתתפה במכרז ופרשה ממנו. תג המחיר לרכישת החברה הגרמנית נע בטווח של 3.4-4 מיליארד דולר.

ההערכות בתקופה האחרונה היו שמבין השמות שהועלו כמתמודדות הסופיות במכרז, רק לטבע יש מספיק "כיסים עמוקים" לממן רכישה זו. עם יציאתה של EQT מהתמונה, נראה כי סיכוייה של טבע במכרז גדלים.

"אם התרחיש הוא טבע מול אקטוויס, הסיכויים של טבע גדלים חד משמעית", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "השורה התחתונה היא שלאקטוויס קשה יותר מבחינה מימונית לבצע את הרכישה. זה מה שיכול להפיל את הפור. אך אני מודאג מהמחיר עליו דובר; תג מחיר של 2.5 מיליארד אירו לפחות, כאשר רציופארם מוכרת 1.6 מיליארד אירו בשנה וה-EBITDA הוא 300 מיליון אירו -זה אומר מכפיל של כמעט 2 על המכירות".

אם טבע אכן תרכוש את רציופארם היא תרשום אבני דרך: העסקה הגדולה ביותר בתחום התרופות הגנריות מאז שהיא רכשה את באר האמריקנית ב-9 מיליארד דולר (כולל חוב) ב-2008; והשגת דריסת רגל משמעותית בענף התרופות בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה.

טבע, ששואפת להכפיל את הכנסותיה לרמה של 31 מיליארד דולר ב-2015, תמיד ראתה ברכישות כמנוע צמיחה. בשיחת הוועידה שערכה אתמול החברה לאחר פרסום דו"חותיה הכספיים, חזר המנכ"ל שלמה ינאי על ההצהרה כי רכישות יסייעו לטבע להגביר את קצב הצמיחה שלה, והוסיף כי אירופה היא "יעד אסטרטגי מרכזי". בטבע מסרבים להגיב לכל דבר הקשור בסוגיית מכרז רציופארם.