אליהו: התערבות המדינה במינוי יו"ר בלאומי - ניסיון פסול מיסודו

"עומדים בפנינו 5 מועמדים ראויים, אולם אני מאמין כי מועמד אחד - ד"ר דוד קליין - בולט ביחודיותו מכל זווית שממנה מתבוננים על שורת המועמדים" ■ "נשמט גם כל הבסיס המוסרי לניסיונה של המדינה לעשות שימוש בכוח ההצבעה שלה"

יומיים לאחר שגליה מאור הודיעה על פרישתה מהמירוץ לתפקיד יו"ר בנק לאומי מפרסם היום (ד') שלמה אליהו המחזיק ב-9.59% מהון המניות של הבנק, מכתב תמיכה במועמדו לתפקיד יו"ר בנק - דוד קליין.

"ב-11 במארס, אנו ציבור בעלי המניות נקראים לבחור דירקטורים לבנק. עומדים בפנינו 5 מועמדים ראויים, אולם אני מאמין כי מועמד אחד - ד"ר דוד קליין - בולט ביחודיותו מכל זווית שממנה מתבוננים על שורת המועמדים, וכי מינויו של אדם בעל ניסיון ושיעור קומה כשלו כדירקטור בבנק תפעל לטובת הבנק ולטובת כל בעלי המניות שבו. עלינו לתת ביטוי לכך בהצבעתינו".

אליהו מציין כי דרישתו לכנס את האסיפה המיוחדת דווקא בעיתוי הזה אינה סוד, והיא קשורה לפרסומים הרבית שהיו ערב פנייתו, מהם עלה לכאורה כי גורמים פוליטים ואחרים מנסים להשפיע על מינוי הדירקטורים בבנק. היה חשש ממשי שיעשה נסיון להביא לבחירה של דירקטורים ושל יו"ר הדירקטוריון משיקולים לא ענייניים ושאינם לטובתו של הבנק.

אליהו מביע את התנגדותו הנחרצת להתערבותו של שר האוצר שטייניץ ואחרים במינוי וטוען "כל נסיון לעשות שימוש בכוח ההצבעה של המדינה לצורך קידום המועמדים בעלי קשרים כאלה ואחרים - הוא נסיון פסול מיסודו. דבר זה חמור עוד יותר במצב הקיים היום, בו המדינה מחזיקה ב-11.4% בלבד מהון המניות של הבנק. שיעור נמוך, שאינו עומד אף במינימום שנקבע על ידי בנק ישראל לצורך קיומו של גרעין שליטה בבנק. אנו, לעומת זאת, ציבור בעלי המניות של הבנק, מחזיקים בלמעלה מ-85% מזכויות ההצבעה של הבנק".

אליהו מדגיש כי המדינה הודיעה בפרסומיה הרשמיים על כוונתה למכור את יתרת המניות שהיא מחזיקה בבנק (בתחילה דובר כי המכירה תתבצע עד סוף 2009, מה שלא קרה). "בנסיבות כאלה - רגע לפני שהמדינה מוכרת את יתרת מניותיה הקטנה ממילא - נשמט גם כל הבסיס המוסרי לניסיונה של המדינה לעשות שימוש בכוח ההצבעה שלה על מנת להשפיע על ניהול הבנק לאחר לכתה".

"נדמה לי כי המהלך שיזמתי הועיל והביל לתוצאה המקווה: זימון האסיפה הכללית עצר את גל השמועות והספקולציות המזיקות לבנק ולציבור המשקיעים, והביא לכך שהנסיונות לקדם מועמדים משיקולים שאינם ענייניים (ככל שהיו כאלו) לא צלח".

אליהו מיוצג בידי עוה"ד ברק טל, שירי שחם ויובל שלהבת ממשרד יגאל ארנון ושות'.