"אווטאר" בשירות מחזיקי האג"ח של גלובוס מקס?

שובר הקופות עשוי לשפר את מצב החברה של יורם גלובוס, שאמורה לשלם 21 מיליון שקל למחזיקי האג"ח במאי

סרט המדע הבדיוני "אווטאר" שבר את שיאי ההכנסות בעולם, וגם בישראל. מאז אמצע דצמבר צפו בסרט 850 אלף צופים, ששלשלו לקופות בתי-הקולנוע כ-35 מיליון שקל.

הצלחת הסרט עשויה להיות אחת הסיבות לעלייה במחיר האג"ח של גלובוס מקס - 37% מאז תחילת השנה. עם זאת, היא עדיין נסחרת עדיין בתשואה גבוהה לפדיון של 64%.

גלובוס מקס נמצאת בשליטת אנשי העסקים יורם גלובוס ובנט קפלן. החברה מקרינה את "אווטאר" ב-6 בתי-קולנוע (מתוך 30 בהם מוקרן הסרט) ונהנית ממחיר כרטיס גבוה מהרגיל. את הסרט מפיצה חברת א.ד מטלון, כאשר בחלוקה ההכנסות עמה נותרים מרבית התקבולים בידי בעלי האולמות.

עם רוכשי האג"ח של גלובוס מקס מהעת האחרונה נמנים משקיעים פרטיים, מוסדיים ובעלי השליטה בחברה. בחודשים האחרונים נרשמו מחזורים גבוהים יחסית בנייר, לאחר ששתי הצעות רכש של בעלי השליטה נדחו בחודשים אוגוסט וספטמבר.

למרות לחצם של מחזיקי האג"ח בשנה האחרונה, הבהירו גלובוס וקפלן כי הם אינם נמצאים בהפרה של תשקיף האג"ח. בד-בבד, כך נודע ל"גלובס", ניהל רו"ח יאיר רבינוביץ' מטעם החברה משא-ומתן עם המחזיקים הגדולים, במטרה לרכוש בחזרה את האג"ח במחיר נמוך מערך הפארי שלה.

בין המחזיקים הגדולים באג"ח גלובוס מקס, שהיקפה 60 מיליון שקל, נמצא גם בית ההשקעות ילין לפידות, שכבר הגיע להחזקה של 16% מהיקף הסדרה. מילין לפידות נמסר היום (ה') כי "למרות שחלק גדול מהקניות של אג"ח גלובוס מקס נעשו במחירים נמוכים משמעותית ממחיר השוק, אנו פועלים למקסם את הערך מהנכס ללקוחותינו, כאילו נרכש במחיר מלא".

5 מיליון שקל בלבד בקופה

גלובוס מקס מפעילה (נכון לספטמבר 2009) 8 מתחמים של בתי-קולנוע, ובהם קולנוע ה-IMAX באילת. בסך-הכל מדובר ב-67 אולמות. קולנוע ה-IMAX של החברה ב"קריון" שבקריית-ביאליק נסגר ביולי אשתקד, אך הקולנוע הרגיל נשאר. באוקטובר סיימה החברה להפעיל את הקולנוע בקניון עזריאלי, בתמורה לוויתור על דמי שכירות של 5 חודשים ופיצוי של כ-8 מיליון שקל.

את 9 החודשים הראשונים של 2009 סיימה גלובוס מקס עם צמיחה של 12% בהכנסות, לרמה של 57 מיליון שקל.

עם זאת, על רקע הוצאות התפעול הגבוהות והשקעות בהקמת בתי-קולנוע שחלקן ירדו לטמיון (כמו ה-IMAX בקריית-ביאליק), נרשם לחברה הפסד כבד של כ-40 מיליון שקל.

רואי החשבון של החברה צירפו לדו"חותיה הערת "עסק חי", על רקע גירעון בהון החוזר בגובה 21 מיליון שקל, כשלחברה מצפה תשלום של 21 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בחודש מאי.

היקף ההתחייבויות של גלובוס מקס מסתכם ב-62 מיליון שקל, ובקופתה היו נכון לסוף ספטמבר 2009 רק 5 מיליון שקל ובנוסף פיקדון משועבד בסך 2.5 מיליון שקל.