סוף-סוף גם בישראל: ליצמן נותן הכשר לחוק הביציות

אחרי דיונים מתישים של 10 שנים: החוק קיבל היום את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה ■ ליצמן לא הכניס שינוי מהותי בחוק, למעט סעיף שקובע כי יש ליידע אישה נתרמת במקרה שהתורמת לא שייכת לאותה דת

אחרי הליך מתיש של 10 שנים, אושר היום (ב') חוק הביציות בועדת השרים לענייני חקיקה, מהלך שיסלול את הדרך לאישור סופי של החוק בקריאה שנייה ושלישית ולכניסתו לתוקף בתוך כחצי שנה.

חוק הביציות הוא חוק ממשלתי שיאפשר לראשונה תרומת ביציות על ידי כל אישה בגילאים 21-35, עבור כל אישה שתזדקק לתרומה שכזאת. עד היום ניתן היה לשאוב ביציות רק מנשים שעברו טיפולי פוריות, ורק עבור טיפול עתידי באותן נשים עצמן. מאז התפוצצות פרשת הביציות בשנת 2000, עת נודע כי פרופ' בן ציון רפאל שאב מספר גבוה של ביציות בניגוד לנהלים ומתוך מטרה למכור את חלקן, גם שאיבת הביציות בישראל דעכה כמעט לחלוטין. הצעת החוק הממשלתית הבשילה לקראת סוף כהונתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אולם הבחירות דחו את המשך החקיקה. לאחר הבחירות, עם מינויו של יעקב ליצמן(יהדות התורה) לתפקיד סגן שר הבריאות, נדמה היה כי החקיקה תיתקע עוד תקופה ארוכה. ליצמן ביקש לבחון את הסוגיות ההלכתיות והאתיות הכרוכות בחוק, ולגבש הסכמה רחבה בקרב הרבנים.

היום, חצי שנה לאחר שליצמן החל לעסוק בסוגיה, נראה כי הוא הוכיח שהוא אינו קשוב רק לצורכי המגזר החרדי, כפי שסברו מתנגדיו. עו"ד מירה היבנר הראל, היועצת המשפטית של משרד הבריאות ומי ששקדה על גיבוש החוק בשנים האחרונות, אמרה היום ל"גלובס": "הוא הסביר לכולם (בקהילה החרדית - ש.נ) את הסוגיה ואת החוק, ונתן להם לשאול את כל השאלות. 'אל תצפו שכל גדולי הדור יתמכו בחוק בעתיד', הוא אמר, 'אבל לפחות לא תהיה התנגדות כעת'". ליצמן לא הכניס שינוי מהותי בחוק, למעט סעיף שקובע כי יש ליידע אישה נתרמת במקרה שהתורמת לא שייכת לאותה דת. ככלל, החוק קובע כי התרומה תתאפשר רק בין בנות אותה דת, אולם תתאפשר תרומה מדת אחת לאחרת באמצעות ועדת חריגים.

ככה זה יעבוד

על פי החוק שהתגבש יוקמו שלושה מנגנוני פיקוח מיוחדים: ועדת אישורים שתבחן את בריאותה של התורמת; ועדת חריגים שתבחן תרומה בתוך המשפחה (ככלל התרומה תהיה אנונימית וחסויה); ועדה שתפקח על רישום התורמות והנתרמות; וועדה שתפקח על הילודים - זאת כדי למנוע מקרים של נישואי אח ואחות. בני זוג שעומדים להינשא ושלפחות אחד מהם יודע שהוא נולד באמצעות תרומת ביצית, יוכל לפנות לוועדה זו שתבדוק ברישום אם קיימת אפשרות כי מדובר באח ואחות.

התורמת תוכל לתרום ביציות רק שלוש פעמים בחייה ובין כל תרומה יהיה הפרש של חצי שנה לפחות. התורמת תקבל מהמדינה גמול כספי, אך הסכום טרם נקבע. על פי עו"ד היבנר, הרציונל אינו להפוך את תרומת הביציות ל"עסק", כך שהסכום לא יהיה גבוה במיוחד אך עדיין מכובד. גם האישה שתקבל את התרומה תצטרך לשלם אגרה, שסכומה עדיין לא נקבע.