חודק הגיש המלצותיו: למוסדיים אינטרס מצומצם הפוגע בחוסך

(עדכון) - חודק: "מטרת הוועדה היא לשמור על כספי הפנסיה" ■ שטייניץ: "לא ננהל השקעות במקום המוסדיים; ניצור הגנה לחסכונות הישראלים לגיל הפנסיה ונקבע כללים ברורים יותר של 'עשה ואל תעשה'"

ועדת חודק להסדרת שוק הנפקות האג"ח הקונצרני השלימה את עבודתה והיום (ג') הגישה לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, עודד שריג, את ההמלצות הסופיות שלה.

הוועדה, בראשותו של עו"ד דוד חודק, הציגה שורת שינויים ביחס להמלצות הביניים שפרסמה, שעיקרם הוספת חריגים לנושא השעבוד השלילי, "ניתוק קומות" בין חברות ציבוריות הנמצאות תחת אותו בעל שליטה בכל הנוגע לאפשרויות להעמדת אג"חים לפירעון מיידי, וכן הגדלת חופש הבחירה של ועדות ההשקעה בגופים המוסדיים בנוגע לאופן יישום ההמלצות בפועל.

אלה הם שינויים חשובים ביחס להמלצות שפרסמה הוועדה בדו"ח הביניים שהוציאה בספטמבר, בנושא העמדת אשראי על ידי גופים מוסדיים באמצעות רכישת אג"ח לא ממשלתיות.

השינויים, ולא פחות מכך ההחלטה שלא לשנות כמה מההמלצות, נעשים בצל ההתנגדויות הרבות להמלצות הביניים ממגוון שחקנים מרכזיים בשוק ההון.

הוועדה צירפה לדו"ח הסופי אמירה חדשה ומשמעותית ביותר עבור כל שוק ההון, לפיה יש לאמץ את ההמלצות לא רק בשוק הראשוני אלא גם בשוק המשני - כלומר, לא רק בהנפקות אג"ח חדשות אלא גם בעסקות בשוק באג"ח שהונפקו זה כבר.

ח"כ עמיר פרץ (עבודה) הודיע כי יפעל להקמת שדולה פרלמנטרית שתפעל לאימוץ מסקנות ועדת חודק. "ועדת חודק היא אחת הוועדות החשובות שהוקמו בישראל שדנה והביאה המלצות על הדרך להגן על חסכונות אזרחי ישראל, ערך זכויות הפנסיה ודרכיי ההשקעה", אמר פרץ. "כבר היום נשמעים קולות של גורמים אינטרסנטיים שיעשו הכל על מנת להכשיל את אימוץ המסקנות, ולכן יש להקים שדולה פרלמנטרית שתהווה משקל כנגד מגמות אלה. בכוונת הפורום לקיים מפגשים עם סיעות הבית, שרי הממשלה וגורמים מקצועיים על מנת לזרז את הטיפול במסקנות ותרגומם להוראות ביצוע".

יו"ר ועדת המשנה לענייני ביטוח, ח"כ פאינה קירשנבאום, בירכה על הגשת המסקנות הסופיות של וועדת חודק וקוראת למשרד האוצר ולממונה על שוק ההון להתייחס למסקנות במלוא כובד הראש. "ועדת חודק ערכה שינויים חשובים במסקנות הוועדה על מנת להתאימן לשוק ההון הישראלי, כפי שנתבקשה על ידי גופים רגולטוריים אחרים. על כן, נדון במסקנות הוועדה כבר בשבוע הבא, עם כל הגורמים, על מנת שנוכל להבטיח את כספי הפנסיה של כל אזרחי ישראל", אמרה קירשנבאום.

שטייניץ: "יום חגיגי"

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר היום במסיבת העיתונאים לפרסום הדו"ח הסופי של ועדת חודק, כי "זהו יום מאוד חגיגי שהוועדה מגישה את הדו"ח הסופי שלה. חברי הוועדה עשו בהתנדבות עבודה מעולה ומסורה ללא תמורה, לטובת כלכלת ישראל ואזרחיה החוסכים לפנסיה". ואולם, לצד החגיגיות, שטייניץ הבהיר כי ההמלצות של ועדת חודק עוד ייבחנו, אך שידר לרשות ני"ע ובנק ישראל כי ההחלטה בנושא הינה אך ורק של הממונה על שוק ההון.

"ראשית, יש ליצור הגנה לחסכונות הישראלים לגיל הפנסיה. הוועדה הייתה קשובה לדיון בעקבות דו"ח הביניים ומגישה היום דו"ח משופר ומתוקן. זו ועדה רצינית עם המלצות רציניות וההמלצות הללו יקבלו התייחסות רצינית ביותר ותיושמנה לאחר עוד שיקול דעת וליבון הדברים באוצר ובאגף שוק ההון ביטוח וחיסכון. נשמח לדעת את דעתם של רגולטורים אחרים אך בסוף האחריות רובצת על הממונה על שוק ההון והוא שיידרש להוציא מהכח אל הפועל ולקבל את ההמלצות הראויות", אמר השר.

"הכוונה שלנו אינה לנהל את השוק המוסדי ואת חסכונות הציבור הישראלי. לא נקבע איפה ובאיזה נייר להשקיע. אבל כן נקבע את כללי ההתנהלות ואיך צריכים הגופים המוסדיים להתנהל בניהול החסכונות של הציבור הישראלי. לא ננהל במקומם אלא נקבע סטנדרטים לניהול ההשקעות. נקבע כללים יותר ברורים של 'עשה ואל תעשה' וגם נפקח על הכללים. הכיוון הנוסף הוא שקיפות של ההשקעות והתליכים לפניהם גם כלפי החוסכים וגם כלפי הציבור. השקיפות היא גם מקדם ביטחון לטובת החיסכון הפנסיוני כדי שלא ישקלו שיקולים שלא צריכים להישקל או יעשו דברים נמהרים שלא צריכים להיעשות. בהמלצות יש גם דגש על המעמד של האג"ח הקונצרני ואולי החשוב ביותר הוא נושא השעבוד השלילי. לאחר המון שיקול דעת וקביעת הגורמים בשוק הציעה הצעה שנראית על פניו מאוד שקולה ונכונה".

סגן שר האוצר, איציק כהן, הוסיף כי "פעם ראשונה בהיסטוריה שנעשית בשוק ההון עבודה כה מקיפה, שמטרתה לשמור על השוק מבלי לפגוע בשחקנים. לא פחות חשוב עמידה בפני הביקורת שהושמעה כנגד המלצות הביניים. אף אחד לא בא מפוזיציה".

עו"ד דוד חודק, יו"ר ועדת חודק, אמר כי "מצאנו שהאג"חים בישראל נדחסו למבנה מאוד מצומצם ופשטני, החסר הרבה מאוד דברים. ראינו התכנסות גם במרווחים ובריביות. לכן, מה שהצענו הוא עידוד צמיחה של פרקטיקות הנהוגות בעולם הרחב גם בישראל ואולי לאפשר בכך שיווי משקל חדש בשוק ההון. הצענו בנוסף לפתוח את השוק לשורת קובננטים, אמות מידה פיננסיות ומרווחים באמצעות הרחבת סוגי האג"ח. לגבי הביקורת, הייתה ביקורת ועליה אגיד כי מכל מבקרינו השכלנו. יש להקשיב לביקורת שהיא נשמת אפו של כל הליך ציבורי; אך זה לא אומר שצריך לקבל כל ביקורת".

חודק הוסיף, כי "מטרת הוועדה היא לשמור על כספי החיסכון הפנסיוני. אשראי בנקאי ואשראי חוץ-בנקאי הם לא אותו אשראי, וכתוצאה מההבדלים בין חוב בנקאי לאג"ח קונצרני למוסדיים יש אינטרס מפוזר ומצומצם ביחס לחברות המנפיקות, וזה פוגע בחוסך".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, אמר בהתבטאות מהותית ראשונה מאז נכנס לתפקיד, כי "אני שמח לקבל את הדו"ח הסופי. נעשתה עבודה מאוד מקיפה ומקצועית בוועדה. ההגנה על החוסכים לפנסיה חשובה מאין כמוה ואנו לא יכולים להרשות לעצמנו שחוסכים במשך עשרות שנים ימצאו עצמם למול שוקת שבורה עם יציאתם לפנסיה. בסופו של דבר נוציא הוראות לגופים הפנסיונים, שיהיו בהתאם. אבל העבודה על ההוראות אינה פשוטה וביקשתי מחברי הוועדה להמשיך ללוות אותנו והם הסכימו".

שורה של הקלות

בין ההקלות שנכללו בדו"ח הסופי ניתן למצוא גם שינוי הדרישה בתנאי האג"ח הקונצרני בנוגע להפחתת האירועים המאפשרים לגופים המוסדיים לדרוש פירעון מיידי בכל הקשור לשינויים בשליטה בקבוצות החזקה, ובמורד סולם ההחזקה. בעוד שההמלצה הראשונית של הוועדה גרסה כי שינוי במבנה השליטה בחברת החזקות יאפשר למוסדיים להעמיד לפירעון מיידי את האג"ח של כל החברות הנמצאות במורד סולם השליטה, הרי שחברי הוועדה מצאו כי ההמלצה המקורית הייתה קיצונית מדי.

לכן, הוועדה ממליצה למוסדיים לכלול בתנאי האג"ח שבהן ישקיעו תנאי לפיו במקרה של שינוי שליטה ההשפעה על האג"ח של החברה המנפיקה תהיה רק דרגה אחת למטה בחברות הציבוריות המוחזקות. ועדת חודק שינתה את ההתייחסות הכוללת בנושא כך שבנושא של שינוי שליטה כל ועדת השקעות בכל גוף מוסדי תפתח תפיסה משלה בנוגע לנושא, ותהיינה לה שתי חלופות:

1. אם החברה המנפיקה מסכימה לתת קובננטים ראויים בתוך שטר החוב של הסדרה - אין טעם לדרוש פירעון מיידי באותה סדרה במקרים של שינוי שליטה במעלה סולם השליטה, וזאת מכיוון ששינוי השליטה לא יפגום בחוב ובתלות של החברה המנפיקה ביחס למשקיעים המוסדיים.

2. אם החברה לא נותנת את הקובננטים הנ"ל, רק אז תהיה רלבנטיות לסעיף שינוי שליטה, שלפיו בעלי החוב יוכלו לדרוש פירעון מיידי, וזאת לאחר שישמעו את החברה וילכו לאסיפת בעלי החוב.

סוגייה נוספת שגררה ביקורת רבה הייתה השעבוד השלילי. עתה מתברר כי בדו"ח הסופי הוועדה שינתה את התנאים והקלה את הדרישות. מעבר להמלצה המקורית כי שסל"ן (שעבוד ספציפי של נכס עבור רכישת אותו נכס) יוחרג מנושא השעבוד השלילי, הוועדה צפויה להודיע על חריגים נוספים:

- חברה שצריכה מימון להון חוזר תוכל לשעבד חייבים ומלאי בלי שתעבור על סעיף השעבוד השלילי (זאת, להוציא חברות נדל"ן).

- לצורך מיחזור חוב, יותר שיעבוד לצד ג', ללא אישור מחזיקי האג"ח.

נוסף לכך, הוועדה תקל את סעיף השעבוד השלילי כך שהחברות המנפיקות תורשינה לשעבד נכסים לאחר הנפקת האג"ח (וללא אישור מחזיקי האג"ח) כל עוד מדובר על שעבוד נכס המהווה שיעור לא מהותי, למשל עד 10% מנכסי החברה החופשיים משעבוד אחר.

בנוסף, בדו"ח הסופי כללה הוועדה המלצה הרלבנטית לממונה על ההגבלים העסקיים, שלא נכללה בדו"ח הביניים. המלצה זו תקרא לבדוק את האפשרות להתיר לגופים המוסדיים לקבוע מנגנונים לשיתוף פעולה ביניהם בתקופות המו"מ על התנאים בהנפקות האג"ח, וזאת בדומה לאפשרות לקונסורציום בנקאי למימון הלוואות גדולות. כלומר, לאפשר למוסדיים לשתף פעולה בשלב טרום ההנפקה ובגיבוש פרקטיקות נאותות. פנייה בנושא, אגב, כבר נעשתה לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן.

הקלות לבנקים

המלצות הביניים של הוועדה התייחסו לאג"ח הקונצרניות כאל מקשה אחת, ועתה צפויה הוועדה לקבוע תנאים מקלים לאג"חים ולכתבי ההתחייבויות של המערכת הבנקאית ושל ענף הביטוח - שניהם ענפים הזוכים לרגולציה מחמירה ומיוחדת. אג"חים של הענפים הללו יוחרגו בכל הנוגע לסעיפים המאפשרים פירעון מיידי במקרים של שינוי שליטה ומסעיף השעבוד השלילי.

מה שלא השתנה הן המלצות הוועדה בכל הנוגע לשלב הקודם להנפקת האג"ח וכן בנוגע לזכות העמדה לפירעון מיידי במקרים של מכירת כל נכסי החברה או כמעט כולם.

55
 55