אבן שואבת לסלבריטאים: גרין-רואד גייסה 10 מ' ד' מאל גור

אחרי ריצ'רד ברנסון, מגיע תורה של הקרן של סגן נשיא ארה"ב לשעבר להשקיע בסטארט-אפ הישראלי

קרנות שפונות לעולם החיסכון בדלק בוחנות את החברות הפוטנציאליות במגוון תחומים. יש שמשקיעות ביצרניות של מכוניות חשמליות, בעוד אחרות פונות לתחליפי דלק אחרים. אבל יש דרכים פשוטות יותר לחיסכון בעלויות הדלק.

הסטארט-אפ הישראלי GreenRoad הוא מושך סלבריטאים ותיק. הפעם זה אל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, שמכהן כיו"ר קרן הקלינטק Generation Investment Management, שהובילה השקעה של 10 מיליון דולר בחברה.

שוב וירג'ין השקיעה

הגיוס בוצע בהשתתפות המשקיעים הקיימים DAG Ventures, הקרנות בנצ'מרק ישראל, וירג'ין של ריצ'רד ברנסון, Amadeus ו-Balderton. בסך-הכל גייסה החברה כ-48 מיליון דולר, כולל הגיוס הנוכחי.

עופר רז והוד פליישמן הקימו בשנת 2002 את גרין-רואד, שמנצלת את הפרוטוקול הפנימי שעובר ברכב כדי לקבל פרמטרים על ביצועיו ולנתח לפיהם את התנהגות הנהג.

שמה של החברה, אותה מנהל דן סתיר, מתייחס גם למערכת שפיתחה, שמספקת אינדיקטורים להתנהגות הנהג על הכביש לפי שלושה צבעים - ירוק (שמסמל נהיגה בטוחה), צהוב ואדום. המוצר של החברה הוא לוח מחוונים עם שלושת הצבעים. כך, כאשר נהג מבצע תמרון מסוכן, האור האדום מהבהב.

קרן ג'נריישן, שהקימו גור וגולדמן זאקס ב-2004, הפכה לאחת המובילות בהשקעות הקלינטק. ג'נריישן ממוקדת בהשקעות בתחומים שתורמים לאיכות הסביבה ולפתרון בעיות האקלים.

לג'נריישן יש שתי קרנות - הראשונה, גלובל אקוויטי סטראטג'י פאנד, היא בהיקף של 5 מיליארד דולר ומשקיעה בעיקר בחברות ציבוריות. השנייה, קליימט סולושן פאנד, גייסה 683 מיליון דולר, שיתמקדו בהשקעות קלינטק בחברות קטנות בשווקים המתפתחים.

"יכול להיות שזה הגיוס האחרון שלנו", אומר פליישמן, שמכהן בחברה כאחראי על תחום פתרונות הבטיחות. לדבריו, החברה אמנם עדיין לא רווחית, אבל עשויה לעבור לצד החיובי בשורה התחתונה בקרוב.

חיסכון של 3,000 דולר

בכוונות גרין-רואד לנצל את הכספים שגויסו כדי להיכנס לשווקים חדשים, ולהתרחב למשל בתחום הבטיחות. החברה מונה כיום 90 עובדים עם מרכז פיתוח באור יהודה ומטה בסן פרנסיסקו.

הקשר לטרנד הירוק מגיע באמצעות צמצום צריכת הדלק ותאונות הדרכים. לפי גרין-רואד, התנהגות הנהג יכולה להשפיע על גידול של עד 33% בצריכת הדלק ועד 90% מהתאונות.

גרין-רואד מעידה כי היא תורמת ללקוחותיה בהפחתה של 54% בתאונות ושל 7% בעלויות הדלק, ובסך-הכל מפחיתה ב-3,000 דולר את העלויות לכל רכב בציים. האסטרטגיה שלה מתרכזת בשלושה סוגי לקוחות: ציי רכב של חברות גדולות, לקוחות פרטיים וחברות המספקות ביטוח רכב.