דירוג "גלובס" ו-S&P מעלות: מנהלי הכספים הטובים ביותר

מה אתם באמת יודעים על ביצועיהם של המנהלים שעומדים בראשן של קרנות הנאמנות וקופות הגמל? ■ "גלובס" מסמן לראשונה את מנהלי ההשקעות המובילים בשוק ההון - אלטשולר, ויינשטיין, סטפק, לב, ילין ונויברגר ■ הכירו את המנהלים הטובים ביותר באפיקים השונים - מי אחראי לתשואות? ■ פרויקט מיוחד

כשמדברים על ניהול השקעות מעבר לים, אחד הפרמטרים החשובים ביותר שם נוגע לאמון שנוצר בין המשקיע לבין מנהל ההשקעות שלו. המשקיעים בקרנות הנאמנות האמריקניות, למשל, דבקים במנהלים המובילים ונשארים איתם לעיתים לאורך שנים רבות, גם אם אותם מנהלים עוברים מחברת ניהול קרנות אחת למתחרתה. מנהלי הקרנות המובילים זוכים שם להערצה, והיחס אליהם דומה לעיתים לזה אותו מקבלים כאן "טאלנטים" מתחומים נוצצים הרבה יותר. ביל גרוס, ביל מילר, פיטר לינץ' ורבים אחרים, קנו כך את עולמם.

ומה בישראל? כאן עיקר היוקרה של מנהלי ההשקעות נובעת מרמת החשיפה לה הם זוכים בעיתונות הכלכלית, ומושפעת הרבה פחות מהתוצאות אותן הם השיגו בפועל. חצי עשור לאחר המפץ הגדול שיצרה רפורמת בכר, מנהלי השקעות רבים כבר אינם נמצאים בחברה בה פעלו עד לפני כמה שנים, וחלקם אף עבר יותר מתחנה אחת מאז.

בנושא הזה, השתרשה בשנים האחרונות בשוק המקומי תרבות של חוסר שקיפות. בעוד בארה"ב המנהלים הללו חשופים לעיני כל, בישראל הם מסתתרים מאחורי מנהלי החברות ומנהלי ההשקעות הראשיים. בעבר, כששאלנו לסיבות שהובילו לכך, התברר כי הסיבה העיקרית הייתה החשש מ"גניבות" של טאלנטים על ידי בתי השקעות אחרים, תוך הבטחת תנאים משופרים, ושכר שאי אפשר לסרב לו. רבים הפנו את האצבע המאשימה לעבר פריזמה, שזוהה יותר מכל עם "הריצה לזהב" של הפעילים בשוק. אך פריזמה לא קיים יותר מזה כשנה, ובכל זאת, גם היום קשה להתחקות אחר מנהלי הקרנות.

אז במה בעצם שונה הדירוג הנוכחי מהדירוגים שפרסמנו בעבר? הפעם, במקום לדרג את הגוף המנהל, שמכיל בתוכו מחלקת השקעות ענפה, אנחנו מצביעים על המנהלים המובילים בכל גוף. בעזרת הדירוג הנוכחי תוכלו לדעת מיהו האדם שעומד מאחורי ההצלחה, ללמוד על הקטגוריה בה הוא מצטיין, ועל קרן אחת מובילה אותה הוא מנהל בפועל.

בישראל קיימות כ-1,200 קרנות נאמנות וכ-650 קופות גמל, קרנות השתלמות וקופות מרכזיות לפיצויים. את המוצרים הללו, החולשים על יותר מ-400 מיליארד שקל, מנהלים מאות בודדות של מנהלים (כ-180 בקרנות וכ-120 בגמל) ורק לשליש מהם ניסיון של לפחות עשור בשוק. כעת, "גלובס" וחברת S&P מעלות חושפים לראשונה את מנהלי ההשקעות המובילים בישראל לשנת 2009.

אלטשולר שחם ב-4 קטגורית בקרנות נאמנות

לשם הנוחות, חולקו המנהלים בקרנות לשבע קטגוריות מובילות (ראו טבלה). מהדירוג עולה כי מנהל ההשקעות שמתבלט במספר הקטגוריות הרב ביותר הוא גילעד אלטשולר, המנכ"ל המשותף של אלטשולר שחם, שבולט בביצועיו כבר כשני עשורים. אלטשולר נחשב לאחד המנהלים המובילים בקטגוריות "אג"ח בארץ אחר", "אג"ח בארץ שקליות", "אג"ח בחו"ל" ו"מניות בחו"ל". בחלק מהקטגוריות שותפים להצלחה שלו שני מנהלי השקעות בבית: יותם עירוני ודני ירדני.

אלטשולר נחשב לאחד מוותיקי השוק וכמותו ניתן למצוא עוד שני שועלים ותיקים בדירוג המנהלים המצטיינים - יעקב ויינשטיין ממגדל שוקי הון, וצבי סטפק ממיטב. השניים מובילים בשתי קטגוריות כל אחד, כולן מתחום האג"ח. מנהל בולט נוסף הוא גיל נויברגר, מבית ההשקעות רוטשילד, שמוביל גם הוא בשתי קטגוריות: "אג"ח בארץ אחר" ו"מניות בארץ".

ייתכן שהדרך הטובה ביותר לבחון את יכולות הניהול של מנהלי הקרנות היא באמצעות בדיקת קטגורית הקרנות הגמישות, שבה לא מוטלות עליהם מגבלות מסלוליות. בקטגוריה זו מתבלטים שבעה מנהלים: עדי גוברמן ואבי אשכנזי מכלל פיננסים, רוני הלמן מהלמן אלדובי, רמי רחימי מרמקו, שי עסיס ממילניום, שמואל גולדמן מחברת למשקיע, ושמואל לב, המנהל הוותיק של אנליסט.

חוסר יציבות בענף קופות הגמל

שוק קופות הגמל, מציינת ענבל פולק, מנהלת תחום דירוג הנכסים המנוהלים ב-S&P מעלות, חוסר היציבות גדול יותר מאשר בתחום קרנות הנאמנות. זאת בעיקר בעקבות רפורמת בכר ואופן מכירתן של קופות הגמל מידי הבנקים.

פולק מסבירה כי בחלק מהמקרים הרוכשות קנו את פעילות הקופות בלבד, ולא את חברת הניהול כולל מנהלי ההשקעות שפעלו בה. לדבריה, גם במקרים בהם נרכשה החברה כולה, פעמים רבות מנהלי ההשקעות מצאו עצמם מחוץ לחברה.

חוסר היציבות הזה צמצם באופן מהותי את רשימת הקופות שמנוהלות היום על ידי אותו מנהל או צוות שניהל אותן לפני ארבע וחמש שנים. מכיוון שבקטגוריות מסלוליות לא נמצא יותר ממנהל אחד שדורג גבוה, בחרנו להתמקד במנהלי ההשקעות המובילים במסלול הכללי.

השמות המובילים בקטגוריית קופות הגמל חוזרים בחלקם על אלו שמככבים בקרנות הנאמנות. כך ניתן למצוא שם את צוות הניהול של דש, לצד גילעד אלטשולר, שמואל לב ויעקב ויינשטיין. קבוצת ניהול נוספת שבולטת בקופות הגמל היא זו של בית ההשקעות ילין לפידות, בראשות דב ילין, שמנהלת 10 קופות. גם מנהלי קופות הגמל של כלל, מריה יוסקוביץ' (גפן) ודוביק כספי (תמר) מצטרפים כאן לרשימת המנהלים המובילים.

roee-b@globes.co.il

44