הירידות בוול סטריט הכבידו על אירופה; הדאקס צנח 1.5%

סקר אמון העסקים IFO בגרמניה ירד ל-95.2 נקודות בפברואר מ-95.8 נקודות בינואר ■ איגוד העובדים הקומוניסטי PAME חסם את הכניסה לבורסה של אתונה במחאה על התנהלות הממשלה היוונית

המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות שערים חדות בתגובה לירידה חדה מהצפוי במדד אמון הצרכנים בארה"ב ובהמשך לירידה מפתיעה של אמון העסקים בגרמניה כתוצאה סופות שלגים ברחבי אירופה שפגעו בחברות הבנייה.

סקר אמון העסקים IFO בגרמניה, המבוסס על 7,000 מנהלים בכירים בגרמניה, ירד ל-95.2 נקודות בפברואר מ-95.8 נקודות בינואר. אנליסטים בסקר של בלומברג חזו עלייה לרמה של 96.1 נקודות. נציין כי במארס אשתקד המדד ירד ל082.2 נקודות - שפל של 26 שנה.

האנליסטים חזו שיפור קל במדד לאור חולשתו של המטבע האירופי. האירו צנח השנה ב-4.1% למול סל המטבעות המובילים.

איגוד העובדים הקומוניסטי PAME חוסם את הכניסה לבורסה של אתונה בצעדה מחאה על התנהלות הממשלה היוונית עם משבר החוב המאיים על יציבותה של הכלכלה היוונית. המסחר בבורסת אתונה נמשך כרגיל. מדד ASE מאבד 2.4% ל-1,911 נקודות.


שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת, כאשר טוקיו איבדה 0.5% והונג קונג עלתה ב-1.2%. מדד MSCI אסיה פסיפיק מוסיף 0.2% ל-118.58 נקודות, לאחר שמוקדם יותר איבד 0.7%. המדד המשוקלל של שוקי אסיה איבד 6.4% משיא בן 17 חודשים שהציג ב-15 בינואר.

ברקע, גוברות ההערכות כי דובאי וורלד, חברת האחזקות של דובאי, תצליח לתקן את הבעיות הפיננסיות אליהן נקלעה.

"יתכן שהמשקיעים מתנחמים בכך שממשלת דובאי תומכת בדובאי וורלד, ומקווים כי יוון תמצא גם היא פיתרון לבעיותיה", אמר שיין אוליבר, אנליסט ב-AMP קפיטל בסידני.

קן רוגוף: "המדיניות הפיסקלית של יפן יצאה משליטה"

"מספר מדינות עלולות להגיע למצב של חדלות פירעון בתוך מספר שנים, והמשקיעים ייאלצו את ארה"ב לקצץ בהוצאות הממשלתיות". כך מעריך קן רוגוף, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הארוורד.

"היסטורית ניתן לראות כי מספר שנים לאחר משברים בנקאיים מגיעות חדלויות פירעון ריבוניות. אני צופה תרחיש דומה במשבר הנוכחי", אמר רוגוף, בעבר כלכלן ראשי בקרן המטבע הבינלאומית (IMF).

"המדיניות הפיסקלית של יפן יצאה משליטה".

"בסופו של דבר השווקים הפיננסים יביאו להעלאת הריביות, ומדינות אירופאיות כמו יוון ופורטוגל תאלצנה להתמודד עם בעיות רבות".

רווחי יצרניות הבירה זינקו

רווחי הייניקן ההולנדית זינקו פי 5 ל-510 מיליון אירו (697 מיליון דולר), או 2.08 אירו למניה בשנת 2009, לעומת רווח של 105 מיליון אירו, או 43 אירו סנט ב-2008. הכנסות הייניקן עלו ב-2.7% ל-14.7 מיליארד אירו, לעומת הכנסות של 14.3 מיליארד אירו בתקופה המקבילה. החברה תעניק לבעלי המניות דיבידנד של 65 אירו סנט למניה בעבור שנת 2009 - עלייה של 4.8%.

רווחי קרלסברג זינקו פי שלוש ל-383 מיליון כתר דני (70 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2009 מ-111 מיליון כתר דני ברבעון המקביל. אנליסטים בסקר של דאו ג'ונס חזו לקרלסברג רווח של 554.7 מיליון כתר על מכירות בהיקף של 13.93 מיליארד כתר.

ענקית התרופות הגרמנית מרק KGaA הודיעה כי רווחיה לרבעון הרביעי עלו ועמדו על 56.7 מיליון אירו. בשנה שעברה, החברה רשמה הפסד של 279.5 מיליון אירו. ההכנסות עלו ב-5.9% עד 2 מיליארד אירו. "לשנת 2010, זה יהיה קריטי אם את מגמת ההתאוששות של המשק תשאר יציבה". מרק חוזה כי הכנסות הקבוצה ב-2010 יגדלו בכ-3% עד 7% כאשר הרווח התפעולי יגדל בין 20% ל-30%.

ענקית התרופות הבריטית אסטרזנקה דיווחה כי היא תשלם 505 מיליון ליש"ט (783 מיליון דולר) כדי ליישב סכסוך עם רשות המסים בבריטניה. בעקבות ההסכם, שיעור המס של אסטרזנקה ב-2010 יהיה נמוך ב-2% מהצפי. כתוצאה מכך, החברה העלתה את התחזית שלה לרווח מפעילות ליבה למנייה לטווח 5.9 עד 6.3 דולר לעומת התחזית הקודמת שלה לטווח שבין 5.75 עד 6.15 דולר.

ענקית התרופות השוויצרית רוש הודיעה כי השלב המתקדם בניסוי תרופת האווסטין בשילוב עם כימותרפיה לא הצליח להאריך את חיי החולים בסרטן קיבה מתקדם בהשוואה לכימותרפיה בלבד.

טייסים בחברת התעופה לופטאנזה החליטו לדחות את השביתה בשבועיים והסכימו לחזור לשולחן המו"מ עם ההנהלה.

בריטיש איירווייס מעוניינת להחתים 75% מדייליה על הקפאת שכר השנה, יחד עם אמצעי חיסכון נוספים. דיילי החברה הצביעו אתמול בעד קיום שביתה כדי למחות על הקיצוצים הללו.

מניית סאן האנג קאי נכסים עלתה בחדות בהונג קונג לאחר שזכתה במכרז לפיתוח שטח לבנייה בהונג קונג.

מניית פטרוצ'יינה ריכזה עניין על רקע מחירו הגבוה של הנפט שנסחר מעל רף 80 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני בניו יורק.

אריסטוקרט לייז'ר איבדה גובה לאחר שדיווחה על הפסד של 124.5 מילון דולר אוסטרלי (112 מיליון דולר) כתוצאה מהוצאות משפטיות על תביעה בארה"ב.

סין בזהירות

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", ממליץ על מספר מניות סיניות הנסחרות בנאסד"ק:

מידת הסיכון של ההשקעה בסין לא ברורה בימים אלו יותר מתמיד אבל עדיין נראה שיש לתת משקל לחברות סיניות בתיק. אחת מהן, שהומלצה בעבר על ידי אופנהיימר ונראה שצוברת תאוצה, היא SDTH . היא חצתה כלפי מעלה את הממוצעים הנעים ונראה שגל עולה בפתח. תמיכה באזור ה-6.1 דולר פלוס מינוס.

גם APWR , מניית חברת האנרגיה הסינית שירדה הרבה ערוכה כנראה לסיבוב עליה נוסף. היא כבר עלתה ונתמכה מעל הממוצע הנע ל-150 יום ולא נתפלא אם סימני העליה יתממשו לכדי מהלך חד כפי שהמניה הזו יודעת לתת. הגנה מתחת ל-12 דולר.

בתחום האנרגיה כדאי לשים לב ל-STO הנורבגית. אתמול היה שם נפח מסחר גבוה במיוחד וכשזה מגיע מעל תמיכה הכוללת בין היתר את הממוצע הנע ל-200 יום, הסיכוי גבוה והסיכון נמוך יחסית. מהלך מעל 24.5 דולר יחשב סימן שורי להמשך. STO יכולה להצטרף לנבחרת המניות האירופאיות.