לארגן בר מצווה בלי להתרושש

עם קצת יצירתיות, אפשר להפוך את הילד למאושר בלי הפקה יוקרתית במחירים מופקעים

זה כבר הפך למגפה. את מקומן של החגיגות המשפחתיות הצנועות שחגגנו לילדינו עד לפני דור מחליפות כעת מגה מסיבות, יקרות להחריד, שדורשות הפקה ייחודית והוצאות שמפרקות את התא המשפחתי.

דפדוף קל במדורי הרכילות החברתיים והכלכליים מסמן עבור כולנו את חוד החנית של המסיבה הבאה. זאת שרוכש אותה איש עסקים או אותה אימא עשירה עבור בת המצווה של הילד במחירים בלתי אפשריים, גם הכלכליים וגם הנפשיים, כן, כן, אלו של הילד.

כמו בכל מקרה של "סמן ימני", אנחנו - אזובי הקיר - ממהרים ליישר קו, נעמדים בטור, מהנהנים בראשנו בכאב אך בהסכמה, ומוציאים את שאריות מעותינו הצנועות על סט של ליצנים, מפיק ידוע, טיול משולב לחו"ל עם טיסות פנימיות בשתי יבשות לפחות, קייטרינג עם שף ידוע, ואסור לשכוח את המומחה עם הבלונים, שינפח גם את חשבון ההוצאות שלנו.

מה קרה לנו? הרי אנחנו לא טיפשים. ברור לנו שלא הגיוני להרחיב את המינוס ולהרחיב את מעגל הדאגה שלנו בגלל חגיגה יקרה להחריד שניתן להחליף במסיבה משפחית צנועה על חוף הים, עם המון אהבה, סט של חיבוקים ומלוא השק אכפתיות. אנחנו אפילו מסוגלים להבין שהמסיבה המשוגעת הזאת לא ממש בריאה גם לילד שלנו, שהרי סטנדרט הוא דבר בעייתי - איפה שתציב אותו היום, מפה כבר לא הולכים אחורה.

עד החתונה זה לא יעבור

איפה זה נגמר? אני אגיד לכם. בחתונה. כן, ההיא עם 850 המוזמנים, הזיקוקים שמכסים בגאווה את השמיים ומפיקת החתונות המצועצעת עם האיפור הלא מחמיא שדואגת לנו, הזוג הצעיר, להתחיל את החיים עם מסיבה יוצאת מגדר הרגיל ובור מטומטם לחלוטין שנתמודד איתו שנים קדימה ללא שום הצדקה וללא שום צורך. ועל טעויות משלמים מהר ובמזומן, את זה אפילו אנחנו יודעים.

בשורה התחתונה, מדובר על טעות כלכלית וחינוכית ראשונה במעלה. אני יודע שקשה להתמודד מול הילד ולהסביר לו הסברים לא פשוטים, כאשר החבר הכי טוב שלו חגג לפני שבועיים בסינמה סיטי מסיבת יום הולדת צנועה, שבה ירד קובי פרץ ממסוק כאורח הכבוד ממש לפני חלוקת הקינוחים.

מה לעשות, אלו הם החיים. הורות היא השקעה, והילד שלכם כנראה לא מטומטם. שימו גבול, הסבירו לו (מרשה לכם להשתמש בטור שלי) ותחברו אותו להקשר הרחב יותר. אז אולי זה לא יהיה פשוט, אבל בסוף זה ישתלם, גם לו וגם לכם.

איך כן? הנה כמה עצות:

תקציב: אם החלטתם לחגוג, שבו וצרו תקציב מושכל למסיבה. התקציב, כמו כל הקצאה אחרת, חייב להיות מבוסס בראש ובראשונה על מה שביכולתכם ולא על מה שברצונכם או ברצונו.

תיאום ציפיות: שבו עם הילד או הילדה, שתפו אותם בגובה התקציב המתוכנן והתחילו לבדוק יחד מה האפשרויות העומדות בפניכם במסגרת תקציבית שכזו. הבהרת הציפיות הראשונית כמו גם השיתוף בשיח, יאפשרו להוריד את מפלס האכזבה בהמשך.

יצירתיות: לעיתים, קצה של מחשבה יצירתית, מרגש ומרשים יותר מכל הוצאה היסטרית אחרת. הרי הזמר הזה כבר הופיע אצל כולם ובסינמה סיטי זו כבר המסיבה ה-700 שנערכה בכיתה. אבל צביעה של בית ילדים חוסים, שמסתיים במסיבה משותפת שתעלה גרוש וחצי, תהפוך את ילדכם לילד הכי מקובל והכי גאה בכיתה, והפעם אפילו בצדק.

ותנו לי לתת לכם טיפ. גם מסיבה יצירתית עם עזרה והתנדבות בכלובי צער בעלי חיים, מסתיימת עם אימוץ כלב על פי בחירת ילדכם, זה שהוא מחכה לו כבר כל כך הרבה זמן, היא רעיון בכלל לא רע.

לכם מזל טוב וחג שמח!