מיקרוסופט הודיעה על סופה הקרב של ה-XBOX הראשונה

ענקית התוכנה הודיעה כי תחסום את הגישה לשירות XBOX Live בפני משתמשים של קונסולות המשחקים הישנות ■ ההחלטה התקבלה בשל שדרוג צפוי של השירות

האם סופה של קונסולת ה-XBOX הראשונה של מיקרוסופט מתקרב? כנראה שכן. ענקית התוכנה הודיעה החודש כי תחסום את שירות XBOX Live בפני גיימרים המשתמשים בקונסולות XBOX ישנות מתוצרתה. לדברי מארק וויטן, מנהל שירות XBOX Live, ההחלטה התקבלה בשל שדרוג צפוי של השירות, כך שהוא לא יתאים יותר למשחקים בקונסולות הישנות.

הדגם הראשון של XBOX יצא לאוויר העולם בסוף 2001 ועל-פי הערכות, נמכרו 24 מיליון יחידות מהקונסולה עד אמצע 2007. לשם השוואה, פלייסטיישן 2, הקונסולה המקבילה של חברת סוני שיצאה בסוף שנת 2000 בארה"ב, מכרה עד אמצע 2007 כ-120 מיליון יחידות. סוני עדיין מוכרת יחידות מהקונסולה מהדור הקודם שלה, בניגוד למיקרוסופט, שהפסיקה למכור את הדגם הקודם מעט אחרי שיצא דגם XBOX 360 ב-2005.

האסטרטגיה של סוני, במקרה הזה, הייתה שעדיף לתחזק שתי קונסולות על המדף ולהפנות את הדגם הישן יותר לקהל שלא היה מוכן להוציא סכומי כסף גבוהים על קונסולה כמו פלייסטיישן 3. הגישה של סוני נראית נכונה, מכיוון שהיא עדיין מוכרת משחקים לפלייסטיישן 2. מצד שני, לפי דו"ח שפרסמו לאחרונה קונסורציום של חברות מחקר בתחום הגיימינג, מכירות משחקי הפלייסטיישן 2 בשלושת השווקים המובילים בתחום - ארה"ב, יפן ובריטניה - ירדו ב-57% בשנה שעברה.

אז מדוע מיקרוסופט החליטה עכשיו לסגור את שירות המשחקים האינטרנטי שלה עבור בעלי הקונוסולות הישנות? וויטן לא מסר מהו השינוי הצפוי, אך הזכיר את פרויקט Natal, שאמור לצאת לשוק בעונת החגים של סוף 2010. פרויקט זה יציע למשתמשים להפעיל את הקונסולה באמצעות תנועות גוף וזיהוי קולי, מעין קונטרה להצלחה של השלטים מבוססי התנועה בקונסולת Wii של נינטנדו. מדובר ביכולת שאמורה להפוך את XBOX 360 למתקדמת ביותר בשוק כיום.

כאמור, סגירת שירות ה-Live תאפשר לגיימרים לשחק במשחקים לבד או עם חברים אצלם בבית, אולם היא תנתק אותם מהאינטרנט. מה שאומר שהם לא יוכלו לשחק עם חברים ברשת, להוריד תוספות או עדכונים. במילים אחרות, הם עדיין יוכלו כמובן להשתמש בקונסולות הישנות אבל עבור רבים מהם, שירות ה-Live הוא המהות של הקונסולה.

אחת השיטות של מיקרוסופט למניעת פריצת הקונסולה למשחקים לא חוקיים היא הרחקה של אותן קונסולות מהשירות. מיקרוסופט נוהגת מדי תקופה מסוימת לבצע הרחקה גורפת של כמות מאוד גדולה של משתמשים שפרצו את הקונסולה שלהם. משתמש שהקונסולה שלו הורחקה לא יכול יותר להתחבר לרשת, ויש גיימרים שהולכים וקונים מכשיר חדש בעקבות כך.

בשורה התחתונה, הפסקת התמיכה של מיקרוסופט בשירות ה-Live אמנם קצת מפתיעה, אך צריך לקוות שבסופו של דבר ההתמקדות של החברה בדגם ה-360 תשחק לטובתה.