טלטלה בעולם המס: עו"ד זיו שרון פורש לטובת משרד עצמאי

הקולגות בתחום חוזים שחורות למשרד עוה"ד אלתר ושות' - שנחשב עד לא מכבר לפרקטיקת המיסוי הממותגת בישראל ■ השותפים, מצידם, לא מתרגשים מהנטישה

משלשום בערב מתקשה עו"ד זיו שרון, ממומחי המס המובילים בארץ, לעבוד. עם פרסום ההודעה על פרישתו ממשרד עוה"ד אלתר ושות' ב"גלובס", הוא הוצף בטלפונים ובמיילים "מכל העולם ואשתו". בין המתקשרים לברך היו לקוחות, קולגות - עו"ד ורו"ח - ואנשי רשות המיסים. את הערב ואת שעות הבוקר הוא העביר במענה לכל המברכים.

‏"כל היממה האחרונה אני עסוק בלהגיד תודה על הפרגון. לא הספקתי לחזור אל כולם עדיין", אמר הבוקר כשההתרגשות ניכרת בקולו. "אני נמצא בסערת נפש מסוימת. אני נמצא במשרד אלתר מאז שהייתי מתמחה, ומן הסתם זה לא פשוט לעזוב. יש כאלה שבגיל 50 מחליפים משפחה. אני לא מתכנן לעשות את זה. במקום להחליף משפחה החלפתי, במובן מסוים, קריירה".

אלא שכל האיחולים הלבביים לא הצליחו להסוות את העובדה שרבים הופתעו מהמהלך. כמעט אף אחד בעולם המס לא האמין ששרון (48), מי שסומן כיורש הבלתי מעורער של עו"ד אבי אלתר המנוח וכאוטוריטה המקצועית העליונה במשרד אלתר ושות', יעזוב את הבית המקצועי שבו החל לעבוד לפני כ-17 שנים.

עבור שרון, כך מסתבר היום, זה היה רק עניין של זמן. "בגרתי, הגעתי לפרקי, ואני ממשיך הלאה. בהגיעי כמעט לגיל 50, אני רוצה לבנות משהו שיהיה רק שלי. זה קינן בי הרבה זמן, אבל המתנתי. גם בגלל אבי וגם בגלל שבמשרד יש חברים שהלכתי איתם תקופה מאוד ארוכה, היה לי חשוב לעשות את זה בעיתוי שבו אני יודע שמאחורי נשאר משרד שלם ומיוצב. אם הייתי הולך כשאבי היה על ערש דווי או לאחר מכן זה היה יכול לגרום לפירוק המשרד. היה לי חשוב לעשות את הצעד בעיתוי בו אני יודע שכשאני הולך נשאר מאחורי משרד ואני לא מפרק משרד".

שרון ושותפיו מבהירים שהפרידה נעשית ברוח טובה ובידידות. לדברי עו"ד ענת טנא, שותפה בכירה במשרד, "לא היה טיפת סכסוך בין השותפים. אנחנו חברים טובים ואנחנו צופים לו הצלחה מאוד גבוהה בשוק. במקביל אנחנו נמשיך להיות מהמשרדים המובילים והריווחים ביותר בשוק".

"משרד אלתר הולך לקראת סגירה"

לכאורה, מדובר בעוד פיצול של שותפות עורכי-דין. אלא שנדמה שההשלכות של העזיבה של שרון על המורשת שהותיר אחריו עו"ד אלתר עלולות להיות מזיקות במיוחד. כך לפחות סבורים חלק מהקולגות, שאומרים "משרד אלתר הולך לקראת סגירה".

‏"משרד אלתר ללא זיו שרון הוא לא אותו משרד", אומר קולגה בכיר מתחום המס. "זיו הוא הכוכב של המשרד. הוא היורש וממשיך דרכו האגרסיבית של אלתר, ואפילו הקצין קצת את דרכו של אלתר. לדעתי, הוא לא משאיר לשותפיו הרבה פרנסה כשהוא עוזב. הוא לוקח איתו את המורשת של אבי אלתר משום שהוא היה הכי מזוהה איתו והכי קרוב אליו".

קולגה אחר סבור שזו "מכה קשה למשרד". להערכתו, "מה שיקרה עכשיו, זה שכל אחד מהשותפים ייקח את הלקוחות שלו וילך, כמו ששרון הלך. לאף אחד אין את האישיות להחזיק את המשרד. לכל אחד מהם יש לו קשר אישי עם כמות גדולה של לקוחות, הם יצליחו עדיין להתפרנס יפה ולעבוד יפה, אבל מבחינת משרד אלתר כממשיך המורשת שלו זה לא פשוט. זה מכה גדולה".

חבר קרוב של אלתר המנוח, מוטרד מהמעילה באמונו של אבי אלתר המנוח. "זיו היה אמור להחזיק את המשרד. יש פה משהו שהוא מאוד בעייתי מבחינה מוסרית. היו לי שיחות מאוד דיסקרטיות עם אבי לפני שהוא הלך לעולמו, על מה יקרה אחר כך, עם המשפחה שלו שניזונה מהמשרד והוא סמך על זיו שימשיך את המשרד. ממש סמך עליו. הוא תמיד האמין שזיו יחזיק את כולם יחד שנים ארוכות. זו ממש מעילה באמון של אבי. כששמעתי שזיו פורש, הרגשתי רע רק בשביל אבי".

עוד בעיה שמעלים עו"ד ורו"ח שעובדים מול ועם המשרד היא פירוק חבילת השירותים המלאה שניתנה ע"י המשרד, שיוכל לספק כעת רק חלק מן השירותים. "אנשים באו אל המשרד בגלל גיוון השירותים, הגודל והנגישות למס הכנסה. יש פה חיבור שלם של דברים שהחזיקו את הלקוחות. ברגע שהוא מתפרק, זה כבר לא אותה חיה. המרקם השלם שבו אתה יכול לקבל במקום אחד את כל השירותים, ואתה יכול להתייעץ, נפגע חזק".

שרון, שהיה קרוב אל אלתר, דוחה את הביקורת על מעילה באמון על הסף. "אני אהבתי את אבי אהבת נפש. לפני שפרשתי מהמשרד היה לי חשוב לקבל את ברכת הדרך של אלמנתו של אבי, מירי, וקיבלתי את ברכת הדרך ואת מלוא הפרגון. אני לא חושב שאבי היה מרגיש שבגדתי בו".

לגבי התפרקותו "הצפויה" של המשרד, כפי שחוזים קולגות לא מפרגנים, אומר זיו "אלו שטויות מוחלטות. המשרד לא יפסיק להיות משרד מוביל, ואני מקווה שיהיה עוד משרד מוביל לידו שנושא את שמי".

לעו"ד טנא, אין בכלל ספק שזה מה שיהיה. "המשרד פעיל 20 שנה, ולמרות פטירתו של אבי לפני ארבע שנים המשרד המשיך להוביל ולהיות הראשון בין משרדי עורכי הדין בתחום המיסים. מעבר למיצוב שלו בשוק ובתקדימים, גם היקף ההכנסות, המחזורים והפעילות של המשרד גדלה משמעותית. אנחנו בהחלט ממשיכים את המורשת של אבי ונמשיך את המורשת, כי זה היה ביה"ס של כולנו, משם התחלנו ומשם למדנו, אבל המשרד עומד איתן בלי קשר לשותף כזה או אחר שיעזוב. אין ספק שמשרד אלתר יהיה פה גם בעוד 20 שנה וימשיך להיות המשרד המוביל במיסים בישראל".

‎‎פרקטיקה מובילה עם גישה אגרסיבית

‎‎משרד עוה"ד אלתר ושות' נוסד בשנת 1990 ע"י דר' אברהם אלתר ז"ל, לשעבר סגן נציב מס הכנסה והיועץ המשפטי לנציבות מס הכנסה, ואחד ממומחי המס הבולטים בישראל. מהר מאוד הפך המשרד לאחד המובילים והבולטים בתחום המס. שלוש שנים לאחר ייסודו הצטרף זיו שרון כמתמחה למשרד ותוך זמן קצר הפך לשותף. עו"ד ענת טנא, שותפה בכירה במשרד, הצטרפה למשרד לפני כ-14 שנה באותה תקופה בה הצטרף גם השותף הבכיר הנוסף במשרד, עו"ד עמיחי פרי. בהמשך הצטרפו שותפים נוספים, אולם הם היו "שותפי תיקים" ולא שותפים מלאים לאורך תקופה.

לפני קצת יותר משש שנים אובחן בגופו של עו"ד אלתר סרטן אלים. בראשית 2007 הוא נפטר ממחלתו. חלק מתהליך ההתארגנות במשרד עם גילוי מחלתו של אלתר, נגע ליצירת הסכם שותפות הכולל את כל שמונת השותפים (שלאחר פטירתו של אלתר הפכו לשבעה) - עוה"ד שרון, טנא, פרי, אודי שוסטק, ניר הורנשטיין, הלנה בן-ברוך ושלומי רגב.

השותפים הנותרים גילו חוסן גם לאחר פטירתו של אלתר. בארבע השנים האחרונות המשיך המשרד לשמור על מעמדו כמוביל בתחום המיסוי ודורג בכל הדירוגים הישראלים והבינלאומיים כמשרד בולט ומשמעותי בתחום המיסוי. המשרד מוכר מאוד כבעל פרקטיקה מובילה עם גישה אגרסיבית, שאפיינה את מייסדו אלתר, והיבטי המיסוי בעסקאות מיזוג ורכישה היו לאורך שנים "הלחם והחמאה" של הצוות במשרד.